کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۸۰۳۲
تاریخ خبر:

ماه عسل دلار تمام شد؟

ورود دلار به محدوده ۱۰ هزار تومان و حتی پایین‌تر و همچنین نزولی شدن قیمت سکه از مهمترین اخبار اقتصادی امروز بود.

به گزارش ایسنا، دلار طی دو روز گذشته مرزهای روانی را شکست. امروز بانک‌ها، نرخ خرید دلار را ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کردند اما در طرف تقاضا هجوم معنی‌داری مشاهده نشد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دلار در بازار آزاد پایین‌تر از نرخ دولتی به فروش رسید و حتی در مقاطعی شنیده شد که کمتر از ۱۰ هزار تومان هم فروخته شد.

ارزانی ۱۲۶ هزار تومانی سکه در بازار

به دنبال پایین آمدن قیمت ارز، سکه و طلا نیز در بازار امروز روند کاهشی داشت؛ به‌گونه‌ای که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران، هر عدد سکه تمام بهار طرح جدید با ۱۲۶ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته (دوشنبه) به سه میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید. ابراهیم محمدولی با اشاره به حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومانی هر عدد سکه تمام بهار آزادی، گفت‌: این حباب می‌تواند کمتر باشد، به شرط این‌که بانک مرکزی سکه را در بازار و بین مردم به اندازه کافی عرضه کند چراکه اگر سکه به وفور در بازار باشد، حباب آن به حداقل خواهد رسید.

رییس اتحادیه املاک: فروکش تلاطم بازار مسکن نزدیک است

پس از آن‌که قیمت ارز روند نزولی در پیش گرفت، فضا برای رشد بیش از حد قیمت مسکن محدود شد. رییس اتحادیه املاک با بیان این‌که تلاطم بازار مسکن ناشی از خرید و فروش سفته‌بازانه در حال فروکش است، گفت: معاملات در ۱۸ روز ابتدای آذر ۱۳۹۷ در کل کشور و شهر تهران به‌ترتیب کاهش ۱۵ و ۶۰ درصدی نشان می‌دهد. آخرین آمار خرید و فروش و تحلیل وضعیت بازار مسکن از زبان مصطفی‌قلی خسروی را این‌جا بخوانید.

چرا عربستان برخلاف خواسته آمریکا حرکت کرد؟

سری هم به بازار نفت بزنیم که این روزها اتفاقات آن به نفع ایران رقم خورده است. اعضای اوپک در آخرین اجلاس خود در حالی به توافق کاهش تولید رسیدند که رییس جمهوری آمریکا پیش‌از این اجلاس، بارها مخالفت خود را با کاهش تولید که افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را در پی دارد، اعلام کرده بود و از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک انتظار داشت به خواسته آمریکا جامه عمل بپوشاند؛ درخواستی که عربستان توجهی به آن نکرد و بر تعهد کاهش تولید مهر تایید زد. حالا اعضای اوپک درباره کاهش یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای به توافق رسیده‌اند. توافقی که ایران نیز از آن مستثنی و قرار شد ۸۰۰ هزار بشکه‌ی آن، توسط اعضای اوپک و ۴۰۰ هزار بشکه نیز توسط اعضای غیراوپک کاهش یابد.

کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت لوازم خانگی از شنبه

لوازم خانگی یکی از پرنوسانان‌ترین بازارها در ماه‌های گذشته بود که متاثر از افزایش قیمت ارز و البته برخی سودجویی‌ها مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده بود، اما محمد طحان‌پور - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - در این باره به ایسنا گفت: از شنبه هفته آینده چهار برند مطرح داخلی و خارجی لوازم خانگی قیمت محصولات خود را کاهش می‌دهند و مردم می‌توانند از آن‌ها کالاهای مورد نیازشان را خریداری کنند.

چرا یارانه از ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر نمی‌شود؟

چرا با وجود پیشنهاداتی که مطرح است تغییری در مبلغ یارانه های نقدی ایجاد نمی‌شود؟ پاسخ این سوال را رییس سازمان برنامه و بودجه داده است. محمدباقر نوبخت امروز (سه‌شنبه) در حاشیه انعقاد تفاهم با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به منابع تامین پرداخت یارانه نقدی که حامل‌های انرژی بوده و تغییر قیمتی طی سال‌های اخیر نداشته است، مبلغ یارانه نیز تغییر نکرد؛ بنابراین اگر افرادی معتقدند که باید رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی افزایش پیدا کند باید در مورد قیمت فعلی حامل‌های انرژی نیز تصمیم‌گیری کنند.

آب، زیرخط فقر!

امروز در گزارشی به وضعیت بارش‌های اخیر و تاثیر آن در خشکسالی سال‌های گذشته ایران پرداختیم. با این‌که آمار می‌گوید از ابتدای سال آبی امسال بارش‌ها نسبت به سال قبل و میانگین درازمدت به ترتیب ۲۱۱ و ۸۱ درصد افزایش داشته اما اوضاع آن‌قدرها هم که ما فکر می‌کنیم مناسب نیست. خاک هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی‌که چندین سال متمادی دچار خشکسالی می‌شود، به‌ میزان بسیاری رطوبت خود را از دست می‌دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی می‌شود هم افزایش چشمگیر بارش‌ها تا مدتی روان‌آب زیادی ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه بخش اعظمی از آن، صرف رطوبت از دست‌رفته‌ خاک می‌شود و این معضلی است که اکنون ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کدخبر: ۲۳۸۰۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Asadollah.khan

    ظاهرا هفت هشت تا خبر رو با هم یکی کردین… مممنونیم