کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۷۷۸
تاریخ خبر:

ماموت بازار بیمه آنلاین‌ را دست می‌گیرد؟

روزنامه هفت صبح | بیمه یکی از بخش‌های جذاب تجارت الکترونیکی است که در سال‌های گذشته نتوانسته رشدی را متناسب با اندازه بازار سنتی‌اش در حوزه دیجیتال رقم بزند. به عبارتی فروش آنلاین بیمه برخلاف آنچه در ابتدا توسط برخی بنیان‌گذاران استارتاپی و سرمایه‌گذاران آنها تصور می‌شد، سخت‌تر از چیزی است که در محاسبات آنها آمده بود.

در این دو سه سال اخیر هم از بیمیتو تا بیمه بازار از ازکی تا بیمه‌دات‌کام و ده‌ها کسب‌وکار بیمه‌ای دیگر رقابت سختی را راه انداخته بودند تا بتوانند خود را به بازیگر اصلی بازاری تبدیل کنند که نهادهای دولتی‌ای چون بیمه مرکزی به‌شدت در حال نظارت و کنترل و تاحدی محدودسازی آن هستند.

اما به نظر می‌رسد حالا تا حد زیادی بتوان از بازیگر اصلی این بازار صحبت کرد. آن‌هم زمانی که برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی اولیه این حوزه، این روزها چندان اوضاع مساعدی ندارند و احتمالا دیر یا زود از میدان رقابت خارج شوند. شاید سخت باشد باور کرد اما باید گفت که بازیگر برتر این روزهای بازار بیمه آنلاین کشور، شرکت شناخته‌شده صنعتی ماموت است که اگرچه کارش بی‌ارتباط با حوزه خودرو نیست.

اما تاکنون چندان سابقه‌ای در حوزه بیمه نداشته است.ماموت با سرمایه‌گذاری روی استارتاپ ازکی که حالا با رقیب همپای خودش یعنی بیمیتو یکی شده است، وارد این بازار شده و عملا با خرید یا تصاحب بیمیتو و ادغام آن در برند ازکی حالا با فاصله از رقبای دیگر بازار از جمله بیمه‌بازار که در روزهای ابتدایی فعالیتش امیدوارکننده ظاهر شده بود، قرار خواهد گرفت.

ماجرای ادغام ازکی و بیمیتو
دو شرکت بیمه بیمیتو و‌ ازکی از سال ۱۳۹۸ با یکدیگر فعالیت و همکاری می‌کردند اما با دونام‌تجاری جداگانه. باگذشت زمان، این تیم‌ها تصمیم گرفتند ادامه فعالیتشان را بانام برند ازکی ادامه دهند. به همین منظور ۲۳ آذر، نشستی را با شعار هم‌صدا بودیم، یک‌صدا شدیم برگزار کردند.

تیم لطیف، رئیس هیات‌مدیره ازکی، و مرد کلیدی ماموت در حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی در این نشست با نگاهی به نقطه شروع ازکی صحبت‌هایش را آغاز کرد. به گفته او، خلأ یک مقایسه‌گر یا همان اگریگیتور در صنعت بیمه ایران باعث شده که ازکی در سال ۱۳۹۷ شروع به فعالیت کند.

ازکی در ابتدا بانام تجاری دلال ۲۴ فعالیت می‌کرد که به دلیل دید منفی افراد جامعه به این نام، تصمیم براین شد، نام ازکی از میان صدها نام جایگزین دلال ۲۴ شود.جالب است که ازکی دات کام تنها سایت چهارحرفی کشور است.لطیف ادامه داد: «سال ۹۸ فعالیت رسمی ازکی را با ایده مقایسه شروع کردیم، در آن برهه ما رتبه چهارم بازار مقایسه بودیم و پیش از ما شرکت‌های بیمه بازار و بیمیتو وارد این حوزه شده بودند.»

‌بیمیتو از رقیب تا همکار
او با اشاره به بیمیتو ادامه داد: «بیمیتو را رقیب اصلی خود می‌دیدیم. اما نحوه عملکرد آن را الگوی خودمان در ازکی قرار داده بودیم و همیشه فکر همکاری با آنها را در سر داشتیم. این شد که با بیمیتو که نگاه مثبتی به بیمه دیجیتال داشت وارد مذاکره شدیم و درنهایت اواخر سال ۹۸ قرارداد ادغام ازکی و بیمیتو را امضا کردیم.» به گفته لطیف، فرایند مذاکرات ازکی و بیمیتو از روز اول تا روز قرار داد، کمتر از ۲ ماه طول کشیده است.

او در ادامه به چالش‌های ادغام دو شرکت اشاره کرد و گفت: «جلسات اولیه ما با شیوع پاندمی کرونا همزمان شده بود و این اتفاق هماهنگی جلسات آنلاین در مراحل ابتدایی ادغام را سخت می‌کرد، کارمندان دو شرکت در محیط‌های متفاوت و بافرهنگ‌هایی نه‌چندان نزدیک فعالیت کرده بودند و یافتن چشم‌انداز واحد با توجه به رویاهای متفاوت ازکی و بیمیتو چالش‌برانگیز بود. یکی از دلایل موفقیت ما در فرایند ادغام این بود که تیم‌های مدیریتی اختلافات فرهنگی را کنار گذاشتند.» لطیف ادامه داد: «با گذر از تمام چالش‌ها، تصمیم گرفتیم بزرگ‌ترین فروشنده بیمه باشیم و بحث مقایسه سایر حوزه‌ها را هم در کشور راه‌اندازی کنیم.»

فقط سه درصد بیمه، آنلاین شده است
او بابیان سهم بازار آنلاین بیمه در ایران کمتر از سه درصد است اضافه کرد:« آمارها و اطلاعات نشان می‌دهد که درنتیجه این ادغام بیشتر از ۸۰‌درصد بازار آنلاین بیمه کشور در اختیار ازکی و بیمیتو قرارگرفته است.»لطیف در خصوص اهمیت مفهوم مقایسه در صنعت بیمه هم گفت: «سایت ازکی فقط مختص مصرف‌کنندگان و متقاضیان خرید بیمه نیست و برای صاحبان شرکت‌های بیمه هم کاربرد دارد؛

زیرا ممکن است بخواهند عملکرد سایر نمایندگان بیمه را رصد کنند. مقایسه شرایط همه محصولات مالی ازجمله سپرده، وام، بورس، دبیت کارت و… به‌زودی به منوی سایت ازکی اضافه می‌شود.» به گفته او، بهداشت و درمان، گردشگری یا فروش اینترنت و سیم‌کارت صنایعی هستند که ازکی به آن ورود خواهد کرد.

در ادامه، حامد ولی‌پوری مدیرعامل ازکی در خصوص انگیزه ادغام گفت: «سال ۹۸ برای بیمیتو، سال دشواری بود تا حدی که برای حقوق ماهانه کارمندانمان باید با سهامداران جلسه می‌گذاشتیم، درحالی‌که هرروز تبلیغات بیلبوردهای ازکی در خیابان‌ها به چشمم می‌خورد. برای همین با جدیت بیشتری مذاکره با ازکی را دنبال کردیم، زیرا هم به جذب سرمایه نیاز داشتیم و هم با ازکی هم‌نظر بودیم.»

به گفته او، کنار هم قرار گرفتن دو شرکت ازکی و بیمیتو در کنار روحیه استارتاپی، بزرگ‌ترین قرارداد تبلیغاتی تلویزیونی صداوسیما را پدید آورد. ولی‌پوری در پاسخ به سوال راه پرداخت مبنی بر اینکه چشم‌اندازهای ازکی و بیمیتو به سمت رسالت کدام‌یک از شرکت حرکت خواهد کرد، گفت: «اولویت در شرکت ازکی، مخاطب است. هر جا که تقاضا باشد به آن سمت حرکت خواهیم کرد.»

خلاص شدن از یک فعالیت با دو برند
ولی‌پوری در این نشست تاکید کرد که فعالیت دو برند بیمیتو و ازکی در کنار هم با نام‌های جداگانه تجربه ناخوشایندی بود. مطمئن بودیم یک برند می‌خواهیم و بررسی بازار به ما نشان داد ازکی می‌تواند برند موفق‌تری باشد. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این شرکت‌ها از این به بعد بانام ازکی فعالیت خواهند کرد‌.

ازکی این روزها به شدت در حال تبلیغات تلویزیونی است. خلاص شدن از یک برند دواسمه و تمرکز بر ازکی احتمالا مسیر ماموت را برای نقش‌آفرینی در بازار اینترنتی بیمه آسان‌تر کند. یک بازار چندهزار میلیاردتومانی در سال که تسلط بر آن می‌تواند برای هر شرکتی جذابیت‌ها و البته فرصت‌های زیادی را به دنبال داشته باشد. به‌خصوص در زیربخش‌های مختلف بازار خودرو.

کدخبر: ۴۳۱۷۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر