کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۷۴۶
تاریخ خبر:

مالیات خریداران سکه چگونه محاسبه می‌شود؟

روزنامه هفت صبح | کسانی که در سال ۱۳۹۷ سکه خریده‌اند اما مالیات آن را نپرداخته‌اند، امسال نقره‌داغ می‌شوند. البته نه همه‌شان. طبق قانون افرادی که بیشتر از ۲۰۰سکه خریده باشند، باید اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۲۰۰سکه خریداری کرده باشند نیز می‌توانند طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۷ مالیات خود را بپردازند. محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، نحوه پرداخت این مالیات را تشریح کرده است.

به‌گفته او، سازمان امور مالیاتی به‌تازگی دستورالعمل اخذ مالیات از خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ را منتشر کرده که براساس آن تمامی اشخاص حقیقی که در سال گذشته به خرید حداکثر ۱۸۵قطعه سکه اقدام کرده‌اند، مشمول مالیات می‌شوند و میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت آن‌ها براساس تعداد سکه تحویلی طی سال ۱۳۹۸ بدین گونه است که تا ۱۰قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌شوند و نسبت به مازاد ۱۰ تا ۳۰سکه به ازای هر سکه ۴۰۰هزار تومان و نسبت به مازاد ۳۰ تا ۵۰سکه به ازای هر قطعه سکه ۵۲۰هزار تومان مشمول پرداخت مالیات می‌شوند.

علاوه بر این، نسبت به مازاد ۵۰ تا ۱۸۵عدد سکه به ازای هر قطعه سکه معادل ۶۵۰هزار تومان مالیات مقطوع برای آن‌ها محاسبه می‌شود.‌این در حالی است که خریداران سکه در سال ۱۳۹۷ تا ۲۰سکه از پرداخت مالیات معاف بوده و نسبت به مازاد ۲۰ تا ۶۰سکه به ازای هر سکه معادل ۱۵۰هزار تومان و به مازاد ۶۰ تا ۱۰۰سکه به ازای هر سکه باید ۲۰۰هزار تومان مالیات بپردازند.

همچنین نسبت به مازاد ۱۰۰ تا ۲۰۰سکه، به ازای هر سکه مکلف به پرداخت ۲۵۰هزار تومان مالیات مقطوع هستند. این ارقام نشان می‌دهد که نحوه و نرخ مالیات از خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ سخت‌گیرانه‌تر شده و با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است.‌ مسیحی می‌گوید، برای دریافت‌کنندگان سکه در سال١٣٩٧ دستورالعمل پرداخت مالیات مقطوع تا تعداد ٢٠٠سکه صادر شده است و برای خریداران امسال سکه نیز در سال ١۴٠٠ اقدام خواهد شد.

همچنین، خریداران سکه بالاتر از ٢٠٠عدد در سال‌های ١٣٩٧ و ١٣٩٨ هم مکلف به تسلیم اظهارنامه هستند. به گفته او دلیل اینکه خریداران سکه در سال ۱۳۹۸ مشمول این مالیات شده‌اند، این است که تا پایان مرداد ١٣٩٩ مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی یا پرداخت مالیات مقطوع برای عملکرد سال ١٣٩٨ وجود دارد.‌‌‌مسیحی تاکید می‌کند که بر مبنای مفاد قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاصی که به خرید و فروش سکه فعالیت دارند، مشمول مالیات بر درآمد و مکلف به پرداخت مالیات متعلق هستند.

معاون سازمان مالیاتی در پاسخ به اینکه خریداران سکه‌ای که در سال ۱۳۹۷ مالیات خود را نپرداخته‌اند، چه باید کنند می‌گوید، افرادی که در سال ۱۳۹۷ بیشتر از ۲۰۰سکه خریده‌اند، امسال می‌توانند اظهارنامه پر کنند و کسانی که کمتر از ۲۰۰سکه خریداری کرده‌اند، طبق دستورالعمل سال ۱۳۹۷ می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند.

کدخبر: ۳۴۵۷۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر