کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۵۴۲
تاریخ خبر:

مالباختگانی که خودشان مجری قانون می‌شوند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ماجرای سارقان و مالباختگان داستان غریبی است. مثلا همین چند روز پیش فردی که دچار گوشی‌قاپی شده بود برای پس گرفتن گوشی‌اش دنبال سارقان رفت و بله بدون آنکه فکرش را بکند قاتل شد. یا ماجرای سرقتی که از برادرزاده بازیکن اسبق تیم استقلال در آبان سال ۹۴ رخ داد و سارق فکر نمی‌کرد باعث قتل این دختر شود و در این ماجرا سارق قاتل شد.

در این پرونده به ماجرای پنج فقره قتل سارقان و مسروقان می‌پردازیم. به این موضوع که اگر سارقی وارد منزل شود و صاحبخانه با اطلاع از ورود او در جایی کمین کند و غافلگیرانه با چوبی بر سر او بکوبد یا با سلاح شکاری خود او را هدف قرار دهد و موجب قتل وی شود، به رغم تصورات عامیانه مذکور، در چنین مواردی نیز صاحبخانه مسئول پرداخت دیه خواهد بود.

*** قتل برادرزاده بازیکن اسبق استقلال توسط سارق
ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه ششم آبان سال۹۴ اهالی خیابان آیت‌الله کاشانی در تماس با پلیس از مرگ دختری جوان توسط سارق پراید سوار و سرقت اموالش خبر دادند. با حضور تیم جنایی در محل حادثه، آنها با جسد غرق در خون دختری ۲۹ساله به نام فرناز که از ناحیه سر دچار جراحت شده بود، روبه‌رو شدند.

یکی از شاهدان حادثه به ماموران پلیس گفت: وقتی دختر جوان از خودروی ۲۰۶ پیاده شد، پسری تنومند به سمت او آمد و با سرقت کیف دستی‌اش به سمت خودروی پراید نوک مدادی رنگی رفت. پسر سارق سوار خودرو شد تا فرار کند، اما مقتول با آویزان شدن به در خودرو قصد داشت مانع سرقت شود. تعدادی از شاهدان به سمت خودروی سارق دویدند.

اما او بدون توجه به داد و فریاد عابران، دختر جوان را همراه خود کشید تا اینکه او تعادلش را از دست داد و پس از افتادن روی زمین سرش به جدول کنار خیابان برخورد کرد و جانش را از دست داد. در ادامه با شناسایی هویت کامل مقتول به نام فرناز جان‌ملکی مشخص شد او برادرزاده عزت جان‌ملکی، بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال است.

ماموران اداره قتل پلیس آگاهی در نخستین گام با استفاده از اطلاعات شاهدان ماجرا و بررسی دوربین‌های مداربسته تعدادی از مغازه‌ها و آپارتمان‌های محل سرقت توانستند پلاک خودروی پراید را به دست آورده و مالک آن به نام روزبه ۳۰ ساله را شناسایی کنند. بررسی سوابق روزبه نشان داد او از مجرمان سابقه‌دار است که چند بار به جرم سرقت خودرو، کیف‌قاپی و آزار و اذیت زنان دستگیر و روانه زندان شده است.

در آن زمان قاتل یا سارق دستگیر شد و گفت: اگر او مقاومت نمی‌کرد الان زنده بود و فقط کیفش را سرقت کرده بودم. آنقدر سر و صدا کرد که همه همسایه‌ها و عابران توجه‌شان جلب شد. آنها به سمت خودرو دویدند. از ترس اینکه دستگیر شوم پایم را روی گاز گذاشتم که فرار کنم، اما دختر جوان همچنان به خودرو آویزان بود. اگر فرار نمی‌کردم، دستگیر می‌شدم. برای روزبه حکم قصاص به جرم قتل عمد صادر شد.

*** مالباخته، سارق تلفن همراهش را کشت
بعدازظهر جمعه ۲ آبان سال جاری راننده تیبا وقتی در تعقیب سارقان گوشی تلفن همراهش بود، به عمد با موتور آنها برخورد کرد تا از فرارشان جلوگیری کند، اما این تصادف منجر به مرگ یکی از سارقان شد. طبق تحقیقات میدانی مشخص شد موتورسواران سارقان گوشی تلفن همراه راننده خودرو بوده‌اند و در تصادف با خودروی تیبا یکی از آنها به کام مرگ رفته بود. در نخستین گام مأموران به سراغ راننده ۳۵ساله رفته و به تحقیق از او پرداختند.

مرد جوان گفت: سوار خودروام در حال عبور از خیابانی در شرق تهران بودم که ناگهان تلفن همراهم به صدا درآمد. همانطور که در حال حرکت بودم تلفن را پاسخ دادم و با دستی که به سمت پنجره خودرو بود گوشی را گرفته و مشغول گفت‌وگو بودم که ناگهان دو پسر جوان موتورسوار گوشی تلفن همراهم را قاپیدند و با سرعت فرار کردند. پس از سرقت به تعقیب آنها پرداختم تا گوشی تلفنم را پس بگیرم. حدود ۵۰ متری آنها را تعقیب کردم که ناگهان تعادلشان را از دست دادند و روی زمین افتادند که این حادثه باعث مرگ یکی از آ‌نها و مجروح شدن دیگری شد.

در حالی که راننده جوان چنین اظهاراتی داشت، همدست سارق به مأموران گفت: ما بعد از سرقت گوشی تلفن۵۰متری رفته بودیم که او با خودرواش به موتورسیکلت ما کوبید و تعادلمان را از دست دادیم و با زمین برخورد کردیم، در این حادثه سر دوستم به زمین خورد و جان باخت. در ادامه تحقیقات از شاهدان، آ‌نها نیز اعلام کردند که راننده تیبا به عمد به موتورسواران کوبیده و باعث برهم خوردن تعادل آنها شده است. این موضوع را کارشناس تصادفات نیز تأیید کرد. در حال حاضر راننده تیبا به جرم قتل بازداشت است.

*** مرگ سارقان حین سرقت منزل
ساعت ۲۲:۳۰ شب (۲۸ خرداد ۹۸) حسب اعلام مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ مبنی بر حضور سارق در طبقه چهارم منزلی در ستارخان، گشت کلانتری ۱۱۸ ستارخان به محل اعزام شدند.مالک منزل به مأموران گفت: دو ساعت پیش برای خرید وسایل تولد فرزندم به همراه همسرم خانه را ترک کردم و هنگام بازگشت با دیدن کج شدن در واحد و شنیدن سر و صدا از داخل خانه فهمیدم سارقان در منزل هستند.

همسرم، با درآغوش گرفتن فرزندم سریعاً به طبقات پایین‌تر رفت و همسایه‌ها را با خبر کرد، من نیز با پلیس تماس گرفتم، لحظاتی بعد یکی از همسایه‌ها نزد من آمد و گفت با اورژانس نیز تماس بگیریم زیرا یکی از سارقان خود را از پنجره ساختمان به پایین پرت کرده است. به همراه سه همسایه دیگر خود به پشت‌بام رفتیم تا ببینیم فرد دیگری نیز آنجا حضور دارد یا نه که دیدیم یکی از سارقان خون‌آلود در حیاط افتاده، سارق دیگر نیز با ملحفه و پرده گره‌زده و آویزان شده به شوفاژ، قصد پایین رفتن از بالکن را داشت که فریاد زدیم این کار را نکن.

دوستت نیز قصد پایین رفتن داشته که ظاهراً فوت کرده است اما سارق دوم نیز بدون توجه به فریاد ما به کارش ادامه داد که نزدیک طبقه سوم، پارچه‌ها پاره شده و او نیز به پایین پرتاب شد. در ادامه این شخص که پیش از رفتن به پشت‌بام در واحد را از بیرون قفل کرده بودم، پس از رسیدن پلیس کلید را به آنها داد که ماموران سارق سوم را نیز در خانه دستگیر کردند.این سه سارق جوان برای سرقت رفته بودند اما دو نفرشان خودشان را به پایین انداختند و در این میان یک نفر جان سالم به در برد.

*** قتل یک دزد در خشم مالباخته گوشی
پسر جوان در تعقیب دزدان گوشی تلفن همراهش ناخواسته دست به قتل زد و فراری شد. این مرد که عذاب وجدان پیدا کرده بود با پای خود نزد پلیس رفت و تسلیم شد. شامگاه چهارشنبه ۳۰ مرداد سال ۹۸ مرگ دلخراش جوان موتورسواری به ماموران کلانتری خزانه گزارش شد و تیمی از اداره تجسس برای تحقیقات پلیسی پای در صحنه مرگبار گذاشتند.

تیم پلیسی با حضور در محل حادثه پی بردند که جوان موتورسوار برخلاف جهت اتوبان زیر چرخ‌های خودروی پرشیا افتاده و در دم جان باخته است. راننده خودرو پرشیا که از ترس شوکه شده بود در همان محل تصادف به ماموران گفت: در مسیر خانه در حال حرکت بودم که دیدم یک موتور خلاف جهت اتوبان در حال رانندگی است و چراغ‌های یک خودرو پشت سر او نشان از یک تعقیب و گریز داشت.

وی افزود: جوان موتورسوار فاصله کمی با خودروی من داشت که ناگهان راننده پراید با سرعت بالا از پشت به موتورسوار کوبید و دیگر هیچ اتفاقی را نمی‌توانستیم کنترل کنیم و جوان موتورسوار به شدت به زمین خورد و زیر خودرو من رفت.راننده خودرو پرشیا ادامه داد: در کنار خیابان توقف کردم و با دلهره از خودرو پیاده شدم. راننده پراید با دیدن صحنه مرگبار در حالی که توقف کرده بود به سرعت پا به فرار گذاشت و از محل دور شد و هر چه پسر موتورسوار را صدا زدم جوابی نشنیدم.

پس از چندی پسر جوانی با حضور در اداره پلیس خود را به عنوان راننده پراید که در اتوبان آزادگان با یک جوان موتورسوار تصادف مرگبار داشته است، معرفی کرد.احسان به ماموران گفت: روز حادثه در کنار خیابان توقف کرده بودم و در حال نوشتن پیامک بودم که ناگهان دو جوان موتورسوار به من نزدیک شدند و در یک چشم برهم زدن اقدام به سرقت گوشی تلفن همراهم کردند.داخل گوشی تلفن همراهم تصاویر و فیلم‌های خصوصی زیادی داشتم به همین دلیل به سرعت پشت فرمان خودرویم نشستم و آنها را تعقیب کردم.

دو پسر جوان با حرکات مارپیچ و با سرعت زیاد سعی می‌کردند فرار کنند و من نیز سایه به سایه آن‌ها را تعقیب می‌کردم تا این که در اتوبان آزادگان به دلیل شلوغی اتوبان ناگهان سرعتشان را کم کردند و من هرچه پایم را روی ترمز فشار دادم خودرو متوقف نشد و از پشت به موتور دزدان زدم که موتور با خودرو پرشیا برخورد کرد و آنها روی زمین افتادند.

بعد از این حادثه راننده موتور پا به فرار گذاشت و من که در کنار اتوبان توقف کرده بودم خواستم به پسر جوان کمک کنم که دیدم سرنشین عقب موتور به شدت زخمی شده و از ترس سوار بر خودرو شدم و پا به فرار گذاشتم. در این مدت عذاب وجدان داشتم و باور کنید قصد نداشتم باعث مرگ آنها شوم و فقط می‌خواستم گوشی تلفن همراهم را پس بگیرم. این پسر با پرداخت دیه آزاد شد.

*** تعقیب سارق و مرگ با تصادف
بامداد شنبه ۱۷ مهر سال ۹۵ یک شهروند که بخشی از وسایل خانه‌اش به سرقت رفته بود و سارق را نیز مورد شناسایی قرار داده بود، سارق را هنگام تردد با خودرو در جاده همدان به سمت استان‌های غربی مشاهده می‌کند. مالباخته علاوه بر تعقیب سارق، موضوع را از طریق تماس با فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ به عوامل انتظامی اطلاع‌رسانی می‌کند.

همان زمان تیم‌های پلیسی اقدام به اجرای طرح مهار برای دستگیری سارق می‌کنند و سارق پس از مشاهده عوامل پلیس اقدام به دور زدن و حرکت در مسیر خلاف جهت خودروها می‌کند. مالباخته نیز برای دستگیر کردن سارق اقدام به حرکت خلاف جهت خودروها هنگام مشاهده سارق کرده، اما دچار سانحه
می‌شود.مالباخته هنگام تعقیب سارق با خودرو کامیون بنز که از مقابل در حال حرکت بود برخورد کرده و جان خود را از دست می‌دهد. این ماجرا از آن دست ماجراهای عجیبی بود که مالباخته نه تنها سارق را دستگیر نکرد بلکه خودش هم جانش را از دست داد.

کدخبر: ۳۵۷۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر