کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۹۸۴۰
تاریخ خبر:

مافیای فروش کودک در ارمنستان قدرتمندتر از مافیای مواد

"سوزان پاتواکانیان" یک زن جوان ارمنی تقریبا از دو دهه قبل در جست‌و‌جوی دخترش است. پزشکان در ارمنستانِ پس از شوروی او را وادار کردند تا فرزندش را به آنها تسلیم کند.

این زن ۳۵ ساله داستان خود را پس از بازداشت روسای یک مرکز زنان و زایمان، مدیر یک یتیم‌خانه و گروه‌های دیگر در ماه گذشته با خبرگزاری فرانسه در میان گذاشته است. این افراد به اتهام بازار سیاه "طرح سرپرستی کودکان" بازداشت شده‌اند. بازار سیاهی که به گفته بسیاری از مردم ریشه‌ای طولانی در این کشور داشته و سرمنشاء آن به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

به گزارش عصر ایران، "پاتواکانیان" رئیس بازداشت شده کلینیک زنان و زایمان را متهم کرد که با تیم پزشکی‌اش او را برای تسلیم دخترش "استلا" تحت فشار گذاشته و متقاعد کرده‌اند.

او گفت: در ۱۶ سالگی عاشق مردی شدم که تنها ۵ سال از من بزرگتر بود.

پس از تولد استلا تیم پزشکی این مادر جوان را با "گزارش شرایط پدر به پلیس" تهدید کردند. آنها از این طریق پاتواکانیان را مجبور کردند تا فرم رضایت‌نامه امضا کند و فرزندش را در اختیار آنها قرار دهد.

او در حال اشک ریختن گفت: من گریه می‌کردم و نمی‌خواستم فرزندم را به کسی واگذار کنم.

او سه روز پس از زایمان به محل تولد فرزندش بازگشت تا "استلا" را با خود ببرد، اما دخترش دیگر در آنجا نبود.

پزشکان مرکز زنان و زایمان ادعا کردند که کودک را به یک یتیم خانه در شهر "گیومری" دومین شهر بزرگ ارمنستان فرستاده‌اند. اما مادر نوجوان در آنجا نیز نتوانست فرزندش را بیابد.

این زن پریشان گفت: متوجه شدیم نوزاد در همان وز اول در بیمارستان فروخته شده است.

ظاهرا پاتواکانیان یکی از ده‌ها زنی است که در دام شبکه زیرزمینی "فروش کودک" گرفتار شده است. این موضوع اینک در بسیاری از کشورهای سابق "اتحاد جماهیر شوروی" مورد بررسی قرار گرفته و زیر ذره بین مقامات مسئول قرار دارد.

در ماه دسامبر بازرسان این پرونده از بازداشت "رازمیک آبرامیان" رئیس کلینیک زنان و زایمان، چند تن از همکارانش در بیمارستان‌های دیگر و همچنین روسای چند پرورشگاه در ایروان پایتخت ارمنستان خبر دادند.

اما در روزهای بعد چندین پزشک و متخصص زنان آزاد شدند و خشم عمومی نسبت به این موضوع افزایش یافت.

با این وجود "آبرامیان" تمام ادعاها علیه خود را "پوچ و بی‌اساس" خوانده و اصرار دارد که هیچ ارتباطی با پرونده فرزندخواندگی زیرزمینی ندارد.

"سامول دلبندیان" یکی از وکلای این پرونده تائید کرده که آبرامیان در انتقال "استلا" دختر پاتواکانیان نقش داشته است. اما نمی‌توان حضور و نقش وی در هر زایمانی را تائید کرد.

دلبندیان به خبرگزاری فرانسه گفت: داستان به ۲۰ سال پیش برمی‌گردد، ابرامیان چه طور می‌تواند آن را به یاد آورد؟

قدرتمندتر از مافیای مواد مخدر
"نیکول پاشینیان" رهبر اصلاح‌طلب ارمنستان دستور داد تا بررسی کامل در مورد این پرونده صورت بگیرد. مسئله‌ای که به اعتقاد وی از "سال‌ها پیش" فعال است.

پاشینیان با عصبانیت در جلسه هیات دولت در اول ماه جاری پرسید: "چه طور چنین معضلی در ارمنستان وجود دارد؟"

"مارتا کاستانیان" یکی از وکلای این پرونده و نماینده "پاتواکانیان" که از سال ۲۰۱۳ روی این موضوع کار می‌کند نیز ادعا کرده است که شبکه گسترده‌ای از مقامات عالی‌رتبه، پلیس، کارمندان بخش‌های زایمان و پرورشگاه‌ها در این پرونده درگیر هستند.

کاستانیان در این باره گفت: مافیای فروش کودک در این کشور از مافیای مواد مخدر قویتر است.

وی افزود: این شبکه جنایی کشور را به یک دستگاه جوجه‌کشی برای تولید نوزاد تبدیل کرده است.

وکیل پاتواکانیان در این باره گفت: علی‌رغم تلاش‌های گسترده پیشرفت کمی در پرونده صورت گرفته است.

او گفت: تا آنجایی که من می‌دانم هیچ کس نتوانسته این موضوع را عادلانه پیگیری کند و کودکان را به خانواده‌های حقیقی آنها بازگرداند.

سرویس اطلاعاتی ارمنستان در ماه نوامبر اعلام کرد که شبکه‌ مافیایی در سال‌های اخیر بیش از ۳۰ کودک را (برای سرپرستی) به خانواده‌های ایتالیایی رسانده است.

در گزارش سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ این سازمان امنیتی آمده است که چندین زن که خواهان سقط جنین و پایان دوران بارداری خود بوده‌اند، مجبور به حفظ کودک در مدتی طولانی شده و پس از آن کودکان خود را برای فرزندخواندگی به گروههای دیگر واگذار کرده‌اند.

سرویس امنیتی در این باره گفت: در برخی از موارد به تازه مادران اعلام شده که فرزندان آنها بیمار هستند.

"ژانا آندرسیان" معاون وزیر کار در این باره گفت: بر اساس آمار رسمی منتشره از سوی مقامات، میزان صدرور کودکان به خارج از کشور ۴ برابر فروش داخلی آنهاست.

در طول انجام تحقیقات، تمامی فرآیندهای فرزندخواندگی در ارمنستان به حالت تعلیق درآمده است.

دیدبان حقوق بشر در گزارش سال ۲۰۱۷ خود اعلام کرد که هزاران کودک ارمنی به دلیل ناتوانی و فقر از والدین خود جدا شده و در موسسات جای می‌گیرند.

بیش از ۹۰ درصد این کودکان که زندگی خود را در موسسات گوناگون آغاز می‌کنند، دارای یک والد زنده هستند.

به گفته وزارت کار ارمنستان در حال حاضر بیش از ۶۵۰ کودک در پرورشگاه و یتیم‌خانه زندگی می‌کنند. طبق اعلام سازمان یونیسف بیش از ۷۰ درصد از این کودکان دارای معلولیت هستند.

هرگز متوقف نمی‌شوم
پاتواکانیان هنوز امیدوار است دختر خود را پیدا کند.

وی افزود: من عاشق استلا هستم، دلم برایش تنگ شده و او را در خواب می‌بینم. او در خواب به من می‌گوید: مادر، من در همین نزدیکی‌ها زندگی می‌کنم.، زیاد گریه نکن.

او قصد دارد تا زمان پیدا کردن و بازگشت دخترش ازدواج نکند و صاحب فرزند دیگری نشود.

پاتواکانیان زمینی کوچک خریداری کرده و قصد دارد باغی را برای دخترش درست کند. او برای دخترش هدیه می‌خرد و با دقت به چهره‌های غریبه‌ها نگاه می‌کند.

او افزود : تا زمان سفیدی موهایم به دنبال دخترم می‌گردم و هرگز متوقف نخواهم نشد.

کدخبر: ۲۹۹۸۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر