کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۵۴۹
تاریخ خبر:

ماشینت‌ را بگو‌ مالیاتت‌ را ‌می‌گویم

روزنامه هفت صبح، ‌فاطمه رجبی | معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور دیروز درباره مالیات خودروهای لوکس گفته تاکنون مالیات ۲۷۲ هزار مودی محاسبه و به آنان اعلام شده است که شامل ۵۷۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود. این افراد تا پایان بهمن‌ماه مهلت دارند مالیات خود را بپردازند.

با این وجود خیلی‌ها که خودشان را طی ماه‌های گذشته برای پرداخت مالیات آماده کرده بودند و ماشین حساب به دست گرفته بودند تا بفهمند چقدر قرار است به پایشان نوشته شود، پیامک دریافت نکردند و هنوز هم منتظر رسیدن کارنامه اعمالشان هستند اما این احتمال وجود دارد که بسیاری از آنها اصلا مشمول مالیات بر خودروهای لوکس نشده باشند.

این را از فهرست قیمتی که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده می‌توان فهمید. در واقع سازمان امور مالیاتی بالاخره از راز و رمز چگونگی محاسبه قیمت خودروهای لوکس پرده برداشت‌. در سایت سازمان امور مالیاتی آمده است‌:‌ سازمان می‌تواند ارزش روز انواع خودروهای سواری و وانت دو اتاقک (کابین) را با توجه به سال ساخت یا واردات آنها و متناسب با جداول ارزش خودرو، موضوع تبصره (۶) ماده (۴۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده که تا پایان سال ۱۳۹۹ اعلام شده است، تعیین نماید.

در ذیل صفحه مربوط به ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده و در پایین صفحه قسمتی وجود دارد با عنوان بهای فروش و حقوق گمرکی خودروهای وارداتی که در تاریخ های ۱۴ بهمن ۹۹ و ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ به روز شده‌اند. وقتی وارد این بخش‌ها می‌شوید در بالای صفحه یک فایل حجیم برای دانلود وجود دارد که قیمت خودروهای وارداتی و همین طور خودروهای ساخت ایران محاسبه شده‌اند و شما می‌توانید با رجوع به آنها قیمت تخمینی اتومبیل خود به لحاظ سازمان مالیات را ببینید‌.

فقط اشتباه نکنید و بدانید که اگر به این فایل دست پیدا کردید مالیاتی که در جلوی خودروها نوشته شده مالیات مربوط به خرید و فروش و انتقال خودرو است و رقم مالیات احتمالی بر خودروهای لوکس نیست‌. آن رقم و آن مالیات مستقلا به شما پیامک خواهد شد‌. پس رجوع به این فایل فقط این مزیت را دارد که بفهمید خودروی شما بالای یک میلیارد برآورد شده یا نه.

این فهرست که به شکل فایل پی‌دی‌اف در سایت سازمان امور مالیاتی در دسترس قرار دارد نشان می‌دهد ‌قیمت‌هایی که دولت برای محاسبه مالیات خودرو‌های لوکس در نظر دارد با آنچه در بازار به‌عنوان قیمت این خودروها دیده می‌شود، فاصله بسیار زیادی دارد. در واقع قیمت مدل پایه خودروهای لوکس در انتهای سال ۱۳۹۹ مبنای این برآوردها قرار گرفته است‌. کسانی که اهل مرور و دنبال کردن قیمت خودروهای لوکس نیستند هم با دیدن این فهرست می‌توانند بفهمند مبنای قیمت‌ها چیزی است که دولت دوست دارد.

طی روزهای گذشته کسانی‌که سراغ این فایل پی‌دی‌اف رفته‌اند، دیده‌اند که مثلا برای ال‌نود e2 قیمت ۱۹۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و همین مدل اما اتومات، ۲۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است، در حالی‌که قیمت واقعی این خودروها تقریبا دو برابر این رقم است اما نکته‌ای که بعضی از مراجعه‌کننده‌ها به این فایل را نگران کرده و باعث شده در شبکه‌های اجتماعی پرس‌و‌جو کنند، این است که در برابر همین خودروها هم مالیات درج شده و این سوال را به‌وجود آورده که مگر قرار نبود مالیات فقط برای خودروهای بالای یک میلیارد تومان باشد؟

آنچه این افراد باید بدانند این است که آنچه در این فایل آمده میزان مالیاتی است که برای نقل و انتقال خودرو در نظر گرفته شده است، مالیاتی که تمام خودروها را در بر می‌گیرد و قبلا تحت‌عنوان مالیات ثبت و صدور سند شناخته می‌شد اما از زمانی‌که الزام ثبت سند در محضرخانه برداشته شد، این مالیات تحت‌عنوان عوارض نقل و انتقال خودرو از مالک گرفته می‌شود و مبنای دریافت آن‌هم همین فهرستی است که سازمان امور مالیاتی منتشر می‌کند.

بنابراین کسانی که این فهرست را مرور می‌کنند نباید فکر کنند که مالیات بر خودروهای لوکس شامل حال آنها شده است. اما همین جدول مبنای محاسبه مالیات بر خودروهای لوکس هم هست؛ یعنی هر خودرویی که طبق این فایل قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان داشته باشد علاوه بر مالیات نقل و انتقال خودرو، مشمول مالیات بر کالاهای لوکس هم می‌شود.

البته بر‌خلاف بازار، تعداد خودروهای بالای یک میلیارد تومان در این فهرست بسیار کم است، مثلا قیمت هیوندا النترا دو هزار سی‌سی که در بازار حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، در این فهرست کمی بیشتر از ۸۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است اما به هر‌حال خودروهایی هم هستند که در این فهرست بیشتر از یک میلیارد تومان باشند، مثل تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۲ که در این فهرست یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، در حالی‌که قیمت همین خودرو در بازار بیشتر از چهار میلیارد تومان است.

حالا از مقایسه فهرست بازار و سازمان امور مالیاتی که بگذریم، بد نیست محاسبه کنیم که همین معدود خودروهای بالای یک میلیارد که در این فهرست آمده‌اند باید چقدر مالیات بدهند. همان تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۱۲ که مبنای قیمتش همان یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده، باید ۷ میلیون تومان مالیات بدهد یا میتسوبیشی لنسر که مبنای قیمتش یک میلیارد و هشت میلیون تومان در نظر گرفته شده، فقط کافی است ۸۰ هزار تومان مالیات بپردازد.

آزرای ۲۰۱۸ هم بر اساس قیمت یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی‌اش مشمول بیشتر از ۱۴ میلیون تومان مالیات خواهد شد.
در نهایت اما این سوال باقی می‌ماند که آیا با وجود اینکه سازمان امور مالیاتی قیمت‌ها را تا این اندازه پایین در نظر گرفته، باز هم ۵۰۰ هزار خودرو مشمول مالیات بر خودروهای لوکس شده‌اند؟

این موضوع برای کسانی که بیشتر از بقیه دستی بر آتش خودرو دارند، پررنگ‌تر است. فربد زاوه، فعال حوزه خودرو یکی از همین افراد است و می‌پرسد که چطور با این قیمت‌ها باز هم ۵۰۰ هزار خودروی بالای یک میلیارد شناسایی شده، در حالی‌که با یک مرور ساده از میزان واردات خودرو در سال‌های گذشته می‌بینیم که این عدد واقعا بزرگ است.

کدخبر: ۴۴۰۵۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر