کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۳۳۵
تاریخ خبر:

ماراتن استخدام ‌در ۲۳هزار موقعیت شغلی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | چهار هزار و ۳۰۰شرکت خصوصی با برگزاری آزمون استخدامی به‌دنبال ۲۳هزار و ۳۰۰نفر نیروی تازه‌نفس هستند. پنجمین دوره این آزمون شهریورماه برگزار می‌شود و کسانی که می‌خواهند از این فرصت برای پیدا کردن کار استفاده کنند، تا آخر این هفته یعنی جمعه هشتم مردادماه برای ثبت‌نام فرصت دارند. از بین ۹۱هزار داوطلب دوره قبلی حدود ۴۹هزار نفر برای استخدام در ۱۲هزار موقعیت شغلی به شرکت‌ها معرفی شدند.

موردی که نشان می‌دهد شانس موفقیت در آزمون استخدامی که زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود، چندان پایین نیست. این آزمون کاریابی، نیمه دوم شهریورماه برگزار می‌شود و در آن هر کس می‌تواند برای شرکت در حداکثر دو گروه از مجموع ۹گروه شغلی ثبت‌نام کند. هر کدام از این گروه‌ها منابع متفاوتی دارند و آزمون تخصصی جداگانه‌ای برایشان برگزار می‌شود. نتیجه نهایی شرکت در این آزمون معرفی شما به شرکت‌هاست و آنها ملزم به استخدام شما نیستند. برای مثال سال گذشته برای ۱۲هزار موقعیت شغلی، ۴۹هزار نفر به شرکت‌های خصوصی معرفی شده بودند که طبیعتا امکان استخدام همه آنها وجود ندارد و مرحله بعد از آزمون مصاحبه خود شرکت خصوصی است.

فرآیند ثبت‌نام و شرکت در آزمون استخدامی
اولین قدم برای ثبت‌نام در ماراتن کاریابی، مراجعه به سامانه آزمون استخدامی به نشانی inre.ir و ثبت‎‌نام به عنوان کارجو است. حدود دو هفته بعد از پایان ثبت‌نام، موعد تکمیل اطلاعات مثل آخرین مدرک تحصیلی، مدرک شغلی، رزومه و… است و همزمان باید در آزمون شخصیت‌شناسی شرکت کنید.

این آزمون چند سوال ساده است که پاسخ درست ندارند و صرفا برای شناسایی تیپ شخصیتی انجام می‌شود. بعد از تکمیل ثبت‌نام، حدود یک ماه فرصت دارید تا خودتان را برای شرکت در آزمون تخصصی که از ۲۰شهریورماه آغاز می‌شود، آماده کنید. آزمون‌های تخصصی در ۹دسته شغلی و هر دسته در یک روز برگزار می‌شود. قرار است نتایج این آزمون استخدامی هشتم آبان‌ماه اعلام شود و پذیرفته‌شدگان نهایتا ۲۰ آبان‌ماه برای جذب به شرکت‌ها معرفی شوند.

مدرک تحصیلی لازم نیست
شرکت در این آزمون نیاز به مدرک تحصیلی ندارد. البته این مورد از عجایب آزمون استخدام شرکت‌های خصوصی به حساب می‌آید و هرکسی می‌تواند برای شرکت در آزمون هرکدام از گروه‌های شغلی ثبت‌نام کند. البته بعید است کسی که دانش مرتبط ندارد بتواند از سد آزمون تخصصی عبور کند.

شرایط شرکت در این آزمون کلی است و اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان قانون اساسی، داشتن تابعیت ایرانی، نداشتن سابقه ارتکاب اعمال خلاف شئون شغلی و تحصیلی، برخورداری از توانایی جسمی و روانی متناسب با شغل انتخابی از شرایط مطرح شده در دفترچه راهنمای آزمون است. همچنین متقاضی باید حداقل ۱۵ سال سن داشته باشد. باید توجه داشته باشید که موقع تکمیل مدارک، می‌توان رزومه، مدرک تحصیلی، مدارک شغلی، کارت پایان خدمت و… را ارائه کنید تا شانس‌تان برای استخدام بیشتر شود ولی به طور کلی برای شرکت در آزمون مدرک خاصی لازم ندارید.

۱۴۵هزار تومان برای شرکت در آزمون دو گروه شغلی
هر نفر موقع ثبت‌نام می‌تواند یک یا نهایتا دو گروه شغلی را انتخاب کند. هزینه ثبت‌نام برای یک گروه ۹۷هزار و ۳۰۰تومان است و اگر کسی بخواهد در دو گروه آزمون بدهد، باید ۴۷هزار و ۷۰۰تومان اضافه‌تر و در مجموع ۱۴۵هزار تومان پول پرداخت کند. در زمان صدور کارت آزمون، شرکت‌کننده در هر گروه شغلی حداکثر می‌تواند برای چهار عنوان شغلی اعلام آمادگی کند.

برای مثال اگر در گروه سلامت ثبت‌نام کرده‌اید باید حداکثر چهار مورد از ۱۰عنوان شغلی بهیار، تکنسین آزمایشگاه، دامپزشک، دستیار دندانپزشک، روانشناس، کارشناس HSE، کارشناس بهداشت محیط، کارشناس صنایع غذایی و کارشناس علوم آزمایشگاهی را انتخاب کنید و به سوالات مربوط به آن پاسخ بدهید. زمان برگزاری آزمون استخدامی برای هر عنوان شغلی موقع صدور کارت آزمون مشخص می‌شود.

رقابت بر سر ۲۳هزار موقعیت شغلی
چهار هزار و ۹۰۰شرکت خصوصی از این طریق نیرو جذب می‌کنند. کل عنوان‌های شغلی حدود ۲۲۱عنوان است که برای هر عنوان بین ۵۰ تا ۱۰۰شرکت درخواست نیرو کرده‌اند و تعداد موقعیت‌های شغلی که داوطلبان می‌توانند روی آنها حساب باز کنند به حدود ۲۳هزار و ۳۰۰مورد می‌رسد و احتمالا این تعداد نیرو در نهایت جذب شرکت‌های خصوصی خواهند شد. هر کدام از ۹گروه شغلی، زیرمجموعه‌هایی دارند. برای مثال در گروه بازاریابی و فروش، ۱۷عنوان شغلی مثل فروشنده، کارشناس برندگی، کارشناس دیجیتال‌مارکتینگ و… وجود دارند.

گروه سلامت با ۱۰عنوان شغلی، فناوری اطلاعات با ۳۴عنوان شغلی، فنی و اجرایی با ۱۳عنوان شغلی، کارشناسی و ارائه خدمات با ۱۶عنوان شغلی، مالی، اداری و حقوقی با ۲۴عنوان شغلی، مدیریتی با ۲۸عنوان شغلی، مهندسی با ۵۴عنوان شغلی و هنر، رسانه و آموزش با ۲۶عنوان شغلی از دیگر گروه‌های تخصصی این آزمون استخدامی هستند و همانطور که مشخص است، گروه مهندسی و فناوری اطلاعات بیشترین عناوین شغلی را تشکیل داده‌اند.

منابع آزمون استخدامی بخش خصوصی
آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی چهار بخش مختلف دارد. بخش اول آزمون شخصیت‌شناسی است که تاثیری در نمره نهایی ندارد. بخش دوم شایستگی‌های عمومی است که برای تمام عنوان‌های شغلی ثابت است و بخش سوم و چهارم به شایستگی‌های الزامی و انتخابی اختصاص دارد.

هر کدام از عنوان‌های شغلی چند نوع شایستگی الزامی و چند شایستگی انتخابی دارند. مثلا کارشناس فروش یکی از عناوین شغلی گروه بازاریابی است که در آن شرکت‌کننده‌ها باید به سوالات شایستگی الزامی ارتباط موثر، اصول و فنون مذاکره، مهارت فروش و اصول قراردادها جواب بدهند و به انتخاب خود سراغ پاسخگویی به سوالات مربوط به شایستگی انتخابی مثل آفیس، زبان انگلیسی، کار با اینترنت، مدیریت ارتباط با مشتری و… بروند. هرچه شایستگی‌های انتخابی بیشتر باشد، احتمال قبولی در آزمون و معرفی به شرکت‌ها بیشتر خواهد بود.

شانس پیدا کردن کار در ۴٫۳هزار شرکت خصوصی
شرکت‌های صنعتی، تجاری و فناوری که در بین شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی جای می‌گیرند، آزمون مستقلی برای جذب نیرو برگزار می‌کنند که کاملا با آزمون استخدامی دولت متفاوت است. تعداد این شرکت‌ها به چهار هزار و ۳۰۰شرکت می‌رسد. بعضی از آنها خیلی بیشتر از حد تصور روی آزمون استخدامی حساب باز کرده‌اند و می‌خواهند بیش از هزار نیرو از این طریق جذب کنند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به فروشگاه رفاه، بیمه پاسارگاد، بانک شهر، بانک آینده، ایران‌خودرو، گروه مپنا و شرکت ملی صنایع مس اشاره کرد. در بین شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری، نام دیجی‌کالا، آچاره، آسیاتک، بله، هفت‌هشتاد، مبین‌نت، بیدود و یکتانت به چشم می‌خورد.

کدام استان‌ها شانس بیشتری دارند؟
هر کدام از شرکت‌های خصوصی در چند استان تقاضای نیرو کرده‌اند که همانطور که قابل پیش‌بینی است، ناحیه شماره هشت شامل استان‌های تهران، گیلان، سمنان، البرز، قزوین، قم، گلستان و مازندران بیشترین موقعیت‌های شغلی را شامل می‌شود و تعداد نفراتی که در این ناحیه جذب شرکت‌های خصوصی خواهند شد به ۱۳هزار و ۳۰۰نفر می‌رسد و بیش از نصف کل ظرفیت استخدام این آزمون را به خود اختصاص داده. ساکنان ناحیه‌های سه و چهار کمترین شانس را برای پیدا کردن کار دارند چراکه کل موقعیت‌های شغلی موجود در این دو ناحیه ۹۷۰نفر است. ناحیه سه شامل استان‌های خوزستان و ایلام و ناحیه چهار شامل استان‌های کرمان، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.

مهندسان بیشترین شانس استخدام را دارند
آزمون استخدامی شرکت‌های خصوصی برای جذب نیرو در ۲۳هزار و ۳۱۱موقعیت شغلی برگزار می‌شود. هرکدام از گروه‌ها سهم متفاوتی از این رقم دارند که بیشترین آن به گروه مشاغل مهندسی اختصاص دارد. شرکت‌های خصوصی می‌خواهند از طریق این آزمون شش هزار و ۵۳۶نفر را برای موقعیت‌های شغلی مهندسی جذب کنند. گروه مالی، اداری و حقوقی با پنج هزار و ۱۱۰موقعیت شغلی در رتبه دوم بیشترین تقاضا از طرف شرکت‌ها قرار دارد. در طرف مقابل شرکت‌های خصوصی تنها هزار و ۱۸۶نفر نیرو برای مشاغل هنر، رسانه و آموزش نیاز دارند و گروه سلامت با هزار و ۲۶۳موقعیت شغلی در رتبه دوم کمترین شانس موفقیت قرار گرفته است.

کدام گروه‌های شغلی درآمد بیشتری دارند؟
شرکت‌های خصوصی هر کدام برای جذب نیرو در عنوان‌های شغلی مورد نظرشان، رقمی را به عنوان حقوق پیشنهادی مطرح کرده‌اند. آنطور که در دفترچه راهنمای آزمون استخدامی بخش خصوصی آمده، می‌توان میانگین حقوق پیشنهادی هر عنوان شغلی را مشاهده کرد. همچنین مشخص شده که کدام شرکت‌های بزرگ و در مجموع چند شرکت برای جذب یک عنوان شغلی دنبال نیرو می‌گردند.

برای مثال بیشترین حقوق پیشنهادی را می‌توان در گروه شغلی مدیریت پیدا کرد. در این گروه حقوق پیشنهادی برای موقعیت مدیرعامل حدود ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده که بالاترین حقوق بین عناوین شغلی است. در طرف مقابل شرکت‌های کمترین حقوق را برای گروه شغلی مالی، اداری و حقوقی در نظر گرفته‌اند که کف آن پنج میلیون و ۱۰۰هزار تومان است و به عنوان شغلی کارشناس مالی اختصاص دارد.

کدخبر: ۴۰۴۳۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر