کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۲۱۹
تاریخ خبر:

ماجرای ‌هواپیما‌ربایی شکست‌‌خورده اهواز-‌مشهد

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | روابط‌ عمومی سپاه حفاظت هواپیمایی، دیروز ظهر از خنثی‌سازی توطئه ربایش هواپیما در مسیر اهواز- مشهد، خبر داد.
* یک: بنا بر اعلام سایت رسمی سپاه؛ یعنی سپاه‌نیوز، این هواپیماربایی درواقع توطئه ربایش یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بوده که پنجشنبه‌شب با پرواز شماره ۳۳۴ ساعت ۲۲:۱۰ با تأخیر از فرودگاه اهواز به سمت مشهد مقدس به پرواز درآمده بود و پس از آغاز هواپیماربایی با هوشیاری پاسداران یگان امنیت پرواز سپاه و با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان و دستگیری عامل آن خنثی شد. بر اساس اعلام سپاه، مسافرین هواپیما در سلامتی کامل با پرواز جایگزین به سمت مقصد حرکت کردند.

* دو: سپاه اعلام کرده بر اساس اظهارات اولیه، عامل این توطئه قصد داشته است هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به زمین بنشاند.

* سه: پس از انتشار این اطلاعیه، یک منبع آگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره جزئیات این هواپیماربایی گفت: شامگاه پنجشنبه در مسیر اهواز- مشهد در هواپیمای ایران‌ایر یکی از مسافران مدعی می‌شود که حامل بمب است. یک خانواده چهارنفره در این هواپیما با یک مهماندار وارد تنش و بحث می‌شوند و با جدی‌تر شدن دعوا، مدعی می‌شوند که حامل بمب هستند و هواپیما بمب‌گذاری شده است. مهماندار به خلبان اطلاع می‌دهد و خلبان به‌سرعت در فرودگاه اصفهان فرود می‌آید. وی ادامه داد: البته هیچ بمبی در کار نبوده و این افراد به دور کمر خود چوب بسته بودند. (این روایت از آنجا عجیب است که این سوال پیش می‌آید که چرا باید یک خانواده در یک پرواز به دور کمر خود چوب بسته باشند؟)

* چهار: بااین‌حال سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم از خنثی‌سازی هواپیماربایی در مسیر اهواز - مشهد خبر داده و گفته: عامل هواپیماربایی بازداشت شده است. وی با بیان اینکه این پرواز ۶۳ مسافر و ۹ خدمه پرواز داشت، افزود: خلبان ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده درخواست فرود در اصفهان داشت که بدون مشکل فرود آمد و سپس هواپیما به منطقه امن هدایت شد و مسافران پیاده شدند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: با اقدام به‌موقع نیرو‌های امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هواپیماربایان دستگیر شدند و هواپیما مورد بازرسی امنیتی قرار گرفت و همچنین در دستوری ویژه بازرسی‌های فرودگاه‌ها در ترمینال‌ها و رمپ پروازی علی‌الخصوص در فرودگاه اهواز تقویت شد.

* پنج: آخرین ماجرای هواپیماربایی اعلام‌شده در ایران مربوط به آبان سال ۱۳۷۹ بوده است که در آن هواپیما در مسیر اهواز به بندرعباس مورد ربایش قرار گرفت که ظاهرا خواستار پرواز به آمریکا بودند. بعد از درگیری حفاظت پرواز با هواپیماربایان، سرانجام ربایندگان دستگیر شدند و هواپیما در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست. در سال ۱۳۹۲ نیز اعلام شد که از سال ۱۳۶۲ و زمان تاسیس سپاه حفاظت پرواز در ایران تا سال ۱۳۸۹، ۱۳۰ مورد هواپیماربایی در زمین و هوا در نطفه خفه شده و با ۲۶ مورد هواپیماربایی نیز پس از آغاز آن در هوا، مقابله شده است.

کدخبر: ۳۷۷۲۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر