کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۸۳
تاریخ خبر:

ماجرای یک عقب‌نشینی کاملا تاکتیکی در بازار مسکن

روزنامه هفت صبح | مجموع رقم پرداخت شده در قراردادهای بازار مسکن، فروردین امسال در مقایسه با معاملات اسفند ۹۹ به‌طور متوسط سه‌درصد کاهش پیدا کرده است.در اولین ماه سال، دو هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی در تهران معامله شده است که از نظر تعداد نسبت به اسفند ۶۰درصد کمتر بوده اما ۶۸درصد بیشتر از فروردین سال گذشته است. کاهش قیمت مسکن در قراردادهای رسمی احتمالا به‌خاطر اصرار فروشندگان برای راضی نگه‌داشتن مشتری و اعمال تخفیف‌های آخر سال بوده وگرنه خریداران در مقایسه با فروردین پارسال مجبور شدند تقریبا ۹۲درصد بیشتر پول پرداخت کنند.

*** مثبت؛ افزایش معاملات خانه‌های نوساز
بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین ۱۴۰۰ حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۵درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. اگرچه تعداد معاملات چنین خانه‌هایی در فروردین سال گذشته حدود شش درصد بیشتر بوده است.

*** مثبت؛ سهم قابل توجه خانه‌های ارزان‌قیمت
بر اساس داده‌های منتشر شده واحدهای مسکونی که قیمت آنها به‌طور متوسط متری ۱۵ تا ۲۰میلیون و ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان بوده با سهم ۱۶درصد از تعداد کل معاملات، بیشترین خریدار را داشته‌اند.عددی که نشان می‌دهد خریداران مسکن دنبال خرید چطور خانه‌هایی هستند.این عدد همچنان پایین‌تر از متوسط قیمت کل شهر است.

اگر متوسط قیمت را گرد کنیم و به‌جای ۲۹میلیون و ۳۲۰ هزار تومان همان ۲۹ میلیون در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم بیشتر خانه‌های معامله شده در فروردین امسال زیر این رقم بود‌ه‌اند.در حالی که به‌عنوان مثال واحدهایی با قیمت متوسط متری ۷۰ تا ۷۵میلیون تومان کمترین سهم را به‌خود اختصاص داده‌اند.

*** منفی؛ آب رفتن متراژ خانه‌های تهران
بیشترین سهم از معاملات انجام شده بازار مسکن در فروردین امسال به واحدهای مسکونی با زیربنای ۶۰ تا ۷۰ مترمربع بوده است. حدود ۱۶درصد خانه‌های فروخته شده در این مدت چنین مساحتی داشته‌اند.سهم خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متری ۱۴درصد و سهم خانه‌های ۴۰ تا ۵۰ متری ۱۲درصد بوده است. در حالی که مثلا سهم خانه‌های ۹۰ تا ۱۰۰ متری به عدد هشت درصد می‌رسد. حالا یا مردم پولشان به خرید خانه‌های بزرگ‌تر نمی‌رسد و به‌اجبار سراغ گزینه‌های قابل دسترس می‌روند یا سرمایه‌گذاران روی چنین خانه‌های زوم کرده‌اند.

*** منفی؛ افزایش دورنمای صاحبخانه شدن
واحد‌های مسکونی با ارزش کل ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان با اختصاص سهم ۲۲.۵درصدی، بیشترین سهم از مجموع معاملات فروردین ماه را به خود اختصاص داده‌اند.این بازه قیمت مشخص می‌کند برای ورود به بازار مسکن حداقل باید چقدر پول داشته باشید.واحدهای مسکونی با ارزش کلی یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان به ترتیب با اختصاص ۱۷ و ۱۱درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع در فروردین حدود ۵۳درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داشته ‌است.

*** مثبت؛ اوضاع برای خریداران آنقدر بد نیست
منطقه پنج در میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، با سهم ۱۴درصدی از کل معاملات، بیشترین اقبال را بین خریداران داشته ‌است. مناطق دو و ۱۰ به‌ترتیب با اختصاص سهم ۹ و هشت درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که منطقه ۱۸ با ۱۳میلیون و ۴۵۰هزار تومان ارزان‌ترین متوسط قیمت را در تهران دارد. پس هنوز خریداران خانه مجبور نیستند برای صاحبخانه شدن کف‌گیر را ته دیگ بزنند. از آن طرف قیمت مسکن در منطقه یک به‌طور متوسط متری ۶۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است اما به‌عنوان مثال خانه‌هایی با قیمت متری ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیون تومان هم در آن وجود دارد.

*** منفی؛ افزایش فشار روی دوش مستاجران
شاخص کرایه مسکن اجاری شهر تهران در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۳۲درصد افزایش داشته ‌است. این میزان در تمام مناطق شهری برابر با ۳۶درصد بوده ‌است.این در حالی است که با شیوع کرونا حداکثر افزایش اجاره‌بها ۲۵درصد تعیین شده‌ بود.

کدخبر: ۳۸۶۵۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر