کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۵۲۹
تاریخ خبر:

ماجرای پیگیری ویژه پلیس و گردنبند ‌پر دردسر دایی

روزنامه هفت صبح | پلیس به اجبار به موج انتقادات در مورد دستگیری زودهنگام سارق گردنبند علی دایی یا دزد تلفن همراه دختر مهراب قاسمخانی واکنش نشان داد و مسئله تبعیض در پیگیری‌های پلیسی را رد کرد. افکار عمومی به‌شدت در موضع انتقادی قرار دارد و به پلیس در این رابطه فشار می‌آورد.

چهارشنبه سرهنگ علی صباحی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران، جزئیاتی از دستگیری این سارق را تشریح کرده و به حواشی پیش‌آمده نیز پاسخ داده است تا پلیس را از شائبه پیگیری‌های رانتی برای ستاره‌ها مبرا کند، اما بعید است افکار عمومی با هزاران تجربه ریزودرشت از سرقت اموال، تصادفی بودن دستگیری دزد گردنبند و خوش‌شانس بودن علی دایی را به شکل کامل قبول کنند! بگذارید داستان را از ابتدا تعریف کنیم:

روز پنجشنبه بود که خبر سرقت گردنبند طلای علی دایی، ملی‌پوش سابق فوتبال کشورمان کم‌کم منتشر شد… خبر سرقت گردنبندی که بنابر اظهارات علی دایی به ماموران پلیس حدود ۸۰۰ میلیون ریال ارزش ریالی داشت، به‌سرعت فراگیر شد و در این میان پلیس نیز اعلام کرد که پرونده‌ای در مورد این سرقت تشکیل شده است.‌

حدود چهار روز بعد از سرقت و در روز یکشنبه ‌ بود که خبری غیررسمی از دستگیری سارق گردنبند علی دایی در فضای مجازی منتشر شد. پس از این موضوع بود که انتقاداتی از پلیس و نحوه مواجهه با سارقان اموال افراد غیرمشهور مطرح شد و برخی این گمانه را مطرح کردند که پلیس در مواجهه با سارقان افرادی مانند علی دایی یا دختر مهراب قاسمخانی با سرعت عمل و فوریت بیشتری عمل کرده است.‌

خبرگزاری مهر مثل بسیاری از سایت‌های خبری نارضایتی برخی از شهروندان را این‌گونه بازتاب داده است:‌ مردم می‌گویند که ما هم فیلم سرقت از اموالمان را بارها در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم، ولی خبری از دستگیری سارقمان نشده است، مردم فکر می‌کنند که پلیس برنامه خاصی برای سلبریتی‌های مالباخته دارد که می‌تواند در کسری از ثانیه سارقان آنها را دستگیر کند.

کمتر پیدا می‌شود مالباخته‌ای که چند روز بعد از سرقت، پلیس توانسته باشد سارق مربوطه را دستگیر کند و فرد مالباخته به اموالش برسد. چهارشنبه سرهنگ علی صباحی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ، به حواشی پیش‌آمده نیز پاسخ داده است. صباحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستگیری سارق گردنبند علی دایی گفت: حدود سه روز بعد از وقوع سرقت و در روز شنبه بود که ماموران پلیس سارقی را دستگیر کردند.

مطابق معمول سارق به مقر پلیس منتقل شده و تحت بازجویی قرار گرفت که در اعترافاتش مشخص شد که او سابقه ارتکاب سرقت در همان محدوده سرقت از علی دایی را نیز دارد و به سرقت از آقای دایی اعتراف کرد.‌‌ متهم که حدود ۲۷ سال سن دارد، در بازجویی‌های خود اقرار کرد که به مصرف مخدر شیشه اعتیاد داشته و او و همدستش در هنگام سرقت اصلا نمی‌دانستند که از چه کسی سرقت کرده‌اند و پس از ارتکاب سرقت متوجه شده‌اند که طعمه‌شان علی دایی بوده است.

بررسی سوابق متهم نشان داد که متهم پیش از این پنج سال در زندان بوده و سوابق متعدد مربوط به سرقت را در پرونده‌اش دارد. درحال‌حاضر نیز متهم به دادسرا و پس از آن به زندان منتقل شده و تحقیقات پلیس برای دستگیری همدستان و نیز دیگر مالباختگان از این فرد ادامه دارد.صباحی در مورد برخی انتقادات مطرح‌شده از پلیس در پی دستگیری سارق گردنبند علی دایی نیز گفت: متاسفانه در برخی خبرها طوری موضوع مطرح شد که گویا پرونده به شکل ویژه و جدای از دیگر شکات بررسی شده است،

درحالی‌که اینطور نبوده است و از نظر پلیس هیچ فرقی بین شهروندان وجود ندارد، کمااینکه اگر فردی مرتکب جرمی هم شود، از نظر پلیس تفاوتی میان شناخته‌شده بودن یا نبودن وی وجود ندارد.
‌ در مورد پرونده آقای دایی نیز این موضوع مورد رسیدگی قرار گرفت و اتفاقا این سارق به سبب سرقت دیگری که انجام داده بود از چند روز قبل از سرقت از آقای دایی نیز تحت تعقیب پلیس قرار داشت،

کمااینکه در هنگام دستگیری نیز ماموران ابتدا نمی‌دانستند که فرد دستگیرشده سارق گردنبند آقای دایی است و در جریان بازجویی‌ها و کسب شواهد متوجه آن شدند.در ماجرای آقای دایی عنصر شهرت سبب فراگیری این خبر شد؛ به‌عنوان‌مثال روزانه ممکن است ده‌ها سرقت در تهران رخ دهد و ده‌ها مورد سرقت نیز از سوی پلیس کشف شود، اما هیچکدام رسانه‌ای نمی‌شود، چراکه مالباخته فرد مشهوری نیست.

این پرونده نیز یکی از ده‌ها یا صدها پرونده‌ای بود که روزانه در اداره پلیس‌ به نتیجه می‌رسد.
‌در این میان یکی از ماموران پلیس به ایسنا گفته: «سارقان اموال سلبریتی‌ها به این دلیل زود دستگیر می‌شوند که خودشان در دسته‌ها و گروه‌های دوستانه خودشان را لو می‌دهند. آنها به دلیل اینکه می‌خواهند معروف شوند، در گعده‌های دوستانه اعلام می‌کنند سارق فلان سلبریتی ما بوده‌ایم و پلیس هم که بین تمامی این سارقان مخبر دارد متوجه می‌شود که آن دزد چه کسی است و به‌سرعت او را دستگیر می‌کند».

اما یکی از مأموران به نکته جالبی اشاره کرد. او گفت: «البته همیشه این‌طور نیست که سارقان اموال سلبریتی‌ها به زودی دستگیر شوند. سال‌ها پیش از منزل بهاره رهنما، یکی از بازیگران سینما سرقت انجام شد و برخلاف زمان بسیاری که برای این پرونده گذاشته شد، اما تا به امروز سارقان منزل این خانم بازیگر دستگیر نشده‌اند.»به‌هرحال واکنش مردم و افکار عمومی، پاسخ و توضیحات پلیس اتفاق خوبی است و امیدواریم به شکل عملی این احساس تبعیض در مسئله امنیت از بین برود.

کدخبر: ۳۵۷۵۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر