کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۴۳۳
تاریخ خبر:

ماجرای پیچیده متهم ردیف دوم در پرونده قاچاق خودرو

روزنامه هفت صبح | مجتبی خسروتاج، رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت این روزها به‌عنوان یکی از متهمین پرونده ثبت سفارش خودرو در حال محاکمه است. پرونده‌ای که مربوط به قاچاق سازمان‌یافته ۶۸۱۶ دستگاه خودرو است و ۹۹ متهم دارد. در جریان جلسه دوم رسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان هنگام قرائت کیفرخواست اتهامات مجتبی خسروتاج را اینطور عنوان کرد:‌

«متهم ردیف دوم پرونده مجتبی خسرو‌تاج معاون سابق وزیر صمت و رئیس سابق سازمان توسعه تجارت متهم است به معاونت در اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدام در مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران در جریان جلوگیری از اجرای مقررات منتهی به‌وقوع بزه قاچاق سازمان‌یافته خودرو خارجی به تعداد ۶ هزار و ۸۱۶ دستگاه است.» نماینده دادستان در جلسه اول هم گفته بود:‌ »بنا بر محتویات پرونده و گزارش دفتر ویژه بازرسی رئیس‌جمهوری در بهمن‌ماه ۹۵ مراتب وجود مشکلات امنیتی در سامانه ثبت سفارش در جلسه‌ای اختصاصی از سوی وزارت اطلاعات به آقای خسروتاج گوشزد شد که مورد توجه جدی واقع نشد.»

در واقع این پرونده مربوط به تخلفاتی است که در سال ۹۶ و بعد از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو رخ داد. آن زمان اعلام شد که ثبت سفارش بیش از ۶۸۰۰ دستگاه خودرو بعد از اعمال ممنوعیت انجام شده و بعد از افشا شدن آن حسن روحانی دستور پیگیری و برخورد با متخلفان را داد. در آذرماه ۹۶ و چند ماه بعد از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو آشفتگی بازار روزنامه هفت‌صبح و در تیتری با عنوان «تصمیم خسروتاج» به این ماجرا پرداخت اما گزارش هفت‌صبح با واکنش تند خسروتاج معاون وقت وزیر صمت مواجه شد.

او از‌جمله مدیرانی است که با دولت‌های مختلف کار کرده است. از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ که با قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از دولت کنار رفت، معاون وزیر صمت بود. بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در کسوت معاون محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی وقت فعالیت می‌کرد. خسروتاج متولد ۱۳۳۱ در سبزوار است و تحصیلات تکمیلی خود را قبل از انقلاب در خارج از کشور ادامه داد و عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان آمریکا و اروپا بود.

حالا او در واکنش به اتهامات مطرح شده گفته: «در ماجرای ثبت سفارش خودرو در اواخر سال ۹۵ به‌عنوان رئیس اسبق سازمان توسعه تجارت احضار شده‌ام. بازپرس جوان در ملاقات با اینجانب اظهار می‌کرد که ما نمی‌توانیم تعدادی از کارکنان سازمان را متهم کنیم و به شما کاری نداشته باشیم.

به باور من، خطا از مجموعه سامانه ثبت آنلاین بوده که با مدیریت شرکت فناوران اعتماد راهبر و از شرکت‌های زیر مجموعه گروه سرمایه‌گذاری غدیر وابسته به ساتا هست، من مدیران اداره مقررات و ثبت سفارش را مقصر نمی‌بینم. به دوستان اطمینان می‌دهم که من همان برادرتان هستم که می‌شناسید. الحمدلله تا روز آخر خدمت و‌ در طی سی‌و‌پنج سال خدمت، دست به خطا و فساد نیالودم. زندگی ساده من گواه این ادعاست.»

کدخبر: ۴۲۴۴۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر