کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۷۹۷۸
تاریخ خبر:

ماجرای نمایش ساختگی اسرائیل با ساعت قدیمی ایلی کوهن

موساد "سازمان اطلاعاتی و جاسوسی" رژیم صهیونیستی مدعی است که پس از گذشت پنجاه و سه سال موفق شده است در یک عملیات اطلاعاتی و جاسوسی ویژه، ساعت مچی جاسوس سرشناسش در سوریه "ایلی کوهن" را که در سال ۱۹۶۵ در دمشق اعدام شد، به دست آورده و به اسرائیل منتقل کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، موساد این دستاورد اطلاعاتی را به شکل رسمی اعلام و به نخست وزیر رژیم صهیونیستی گزارش می‌کند و وی نیز ضمن تمجید از عملیات موساد، آن را به عملیاتی "شجاعانه و موفق" توصیف می‌کند.

برابر اعلام رسمی موساد، این ساعت در یک عملیات ویژه کشف و ضبط گردیده و سپس به اسرائیل منتقل شده است. بر همین اساس همه بررسی‌ها و چک‌های اطلاعاتی تایید می‌کند که این ساعت همان ساعت ایلی کوهن بوده است که به عنوان یکی از مدارک شناسایی و علائم مشخصه ایلی کوهن در سوریه به شمار می‌رفت. حالا موساد قرار است این ساعت را مدتی نگهداری و سپس در آغاز سال یهودی جدید آن را به خانواده‌اش تحویل دهد.

پایگاه خبری فرانس ۲۴ عربی نیز همانند بسیاری از پایگاه‌های خبری، خبر پیدا شدن ساعت ایلی کوهن را منتشر کرد و نوشت: در بیانیه روز پنجشنبه دولت اسرائیل آمده است که موساد موفق شده ساعت عضو با ارزش "ایلی کوهن" را به اسرائیل بازگرداند. این بیانیه تاکید دارد که این اقدام در پی عملیات ویژه‌ای بوده است که موساد آن را اجراء کرده و پس از بررسی‌های دقیق ثابت شده که این ساعت متعلق به ایلی کوهن بوده است که در سال ۱۹۶۵ در دمشق به اتهام جاسوسی اعدام شد.

پیش از این اسرائیل بارها از دولت سوریه خواسته بود تا باقیمانده‌های جسد ایلی کوهن را برگرداند اما سوریه آن را رد کرده بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۴ رییس جمهور رژیم اشغالگر قدس "موشه کاتساف" از طریق واسطه‌های آلمانی و فرانسوی و همچنین از سازمان ملل درخواست بازگرداندن باقی‌مانده جنازه ایلی کوهن را به دولت سوریه کرده اما دولت سوریه این در خواست را مثل گذشته رد کرده بود.

حالا نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای ضمن تمجید از همکاران ایلی کوهن در موساد، از عملیات "شجاعانه و قاطعانه" آنها در بازگرداندن تنها یادبود ایلی کوهن که نقشی بزرگ در امنیت اسرائیل ایفاء نمود، تقدیر کرده است.

اما ساعاتی از انتشار این اخبار به نقل از موساد و دولت اسرائیل نگذشته بود که خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نوشت: حالا روشن شده است عملیاتی که سازمان موساد برای بازگرداندن ساعت جاسوس اسرائیلی ایلی کوهن که در سال ۱۹۶۵ در دمشق اعدام شد اجراء کرده است و موساد آن را به شکل رسمی در قالب یک عملیات جاسوسی و اطلاعاتی اعلام کرده، جز یک خرید عادی نبوده است.

اسپوتنیک ادامه می‌دهد: کارشناس نظامی رادیو ارتش اسرائیل "میخاییل هوزیرتوف" گفته است که "نادیه کوهن" همسر ایلی کوهن گفته است که ساعت ایلی کوهن در یک حراج اینترنتی خریداری شده است. موساد چند ماه قبل به ما اعلام کرد که ساعت را به دست آورده است، بدون آن که زمان و مکان دستیابی به ساعت را اعلام کند اما حالا روشن شده که آن را در یک حراج رسمی اشیاء به دست آورده است.

این خبر به منزله یک رسوایی اطلاعاتی برای سازمان موساد به شمار می‌رود که مدعی است دسترسی‌های دقیق و کارشناسی شده در باره اهداف اطلاعاتی‌اش در منطقه دارد:

۱- از سال ۲۰۱۱ که اوضاع امنیتی و سیاسی سوریه به هم ریخت تعداد زیادی از عناصر نظامی و اطلاعاتی این کشور به خارج پناهنده شدند و به امید سرنگونی سریع دولت بشار اسد، همه دستاوردهای خبری و اطلاعاتی خود را به سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی خارجی عربی، غربی و اسرائیلی فروختند با این هدف که هم پول خوبی به جیب بزنند و هم آن که حمایت‌های سیاسی برای ایفای نقش در دولت آتی سوریه را برای خود تضمین کنند.

۲- اگر حتی ادعای همسر ایلی کوهن صحت نداشته باشد این احتمال قوی‌تر است که یکی از فراری‌های ارتش یا سازمان اطلاعات سوریه، این ساعت را که سال‌ها با خود داشته است یا به اسرائیلی‌ها فروخته یا آن که آن را به رسم هدیه به اسرائیلی‌ها داده تا محبت موساد اسرائیل را به دست آورد.

۳- از احتمالات دیگر این است که قاچاقچیان عتیقه در سوریه در این کار دست داشته باشند و یکی از آنها که ارزش این ساعت را می‌دانسته از سال‌ها قبل آن را در اختیار داشته و یا از کسی که ساعت را در اختیار داشته خریداری کرده و سپس به اسرائیلی‌ها فروخته باشد.

۴- احتمال دیگر همانی است که نادیه کوهن، همسر ایلی کوهن گفته است و آن این که موساد پس از اطلاع از حراج اینترنتی این ساعت، آن را زودتر از دیگران خریداری و به اسرائیل منتقل کرده است.

۵- احتمالی که اصلا نمی‌توان روی آن حساب باز کرد همانی است که موساد می‌گوید. موساد مدعی است آن را در یک عملیات ویژه به دست آورده است که معنای آن این است که برای کشف و ضبط این ساعت، کماندوهای ویژه موساد به داخل سوریه هلی برد شده یا از طریق زمین و یا دریا به داخل سوریه نفوذ کرده و برای کشف یکی از نشانه‌های همکار قدیمی‌شان دست به ریسک بزرگی زده و جان چند نفر را به خطر انداخته‌اند تا ساعت ایلی کوهن را پیدا کنند و به داخل اسرائیل بیاورند. این سناریو و داستان با ماهیت و واقعیت‌های موجود در موساد و اسرائیل اصلا همخوانی ندارد و قابل قبول نیست.

کدخبر: ۲۱۷۹۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamedali

    .داستانهای باورنکردنی با شرکت موساد

  • hamedali

    حالا بعد از این همه سال ساعت رو از کجا پ یدا کردن با وجود جنگ چندین ساله با تروری ستها و داعش