کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۲۸۴
تاریخ خبر:

ماجرای نقص فنی پرواز تهران- استانبول

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | گفت‌گوی هفت صبح با سخنگوی سازمان هواپیمایی‌ کشور و یکی از مسافران پرواز استانبول. معمولا بعد از هر فاجعه هوایی که رخ می‌دهد تا مدت‌ها گوش‌ها برای شنیدن کوچک‌ترین خبری که به نحوی با هواپیما و آسمان مربوط باشد تیز می‌شود.

نمونه‌اش همین خبری که درباره نقص فنی پرواز تهران- استانبول شنیده شد و تا ساعت‌ها یکی از داغ‌ترین خبرهای فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی بود اما تا جایی که مسئولان توضیح دادند و تجربه یکی از مسافران می‌گوید موضوع آنقدرها هم حاد نبوده است. گویا ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ متعلق به ایران ایرتور شنبه شب، طبق زمان‌بندی نزدیک به ساعت۸ فرودگاه امام خمینی را به مقصد استانبول ترک می‌کند.

زهرا، یکی از مسافران این پرواز به هفت صبح می‌گوید: «هنوز یک ربع هم از جدا شدن هواپیما از باند فرودگاه نگذشته بود که احساس کردیم هواپیما در حال دور زدن است. اینطور نبود که سر و صدای خاصی بشنویم یا تکان‌های عجیب و غریب ببینیم اما همین که احساس کردیم هواپیما دارد به سمت فرودگاه بر می‌گردد خیلی مسافران را ترساند.»

او ادامه می‌دهد:« کمی بعد اعلام شد که هواپیما به دلیل نقص فنی به سمت تهران بر می‌گردد. با وجود اینکه کادر پرواز دائما خیال مسافرها را راحت می‌کردند باز هم جو خیلی متشنج بود و همه به شدت ترسیده بودند. موضوعی که مسافرها را بیشتر می‌ترساند این بود که خیلی طول کشید تا هواپیما بالاخره بنشیند و نزدیک به دو ساعت دور خودش می‌چرخید.

خیلی از مسافرها با گریه و التماس می‌خواستند که زودتر فرود بیاییم و خدمه دائما می‌گفتند تا زمانی که سوخت به حداقل نرسد امکان فرود وجود ندارد. هر لحظه بین مسافرها شایعه جدیدی درست می‌شد و خدمه مجبور می‌شدند به شایعات جواب بدهند. وقتی معطلی طول کشید نگرانی‌ها آنقدر زیاد شد که مسافرها با خواهش می‌خواستند امکان تماس با خانواده‌هایشان را که منتظر خبر رسیدنشان به استانبول هستند پیدا کنند اما خب چنین امکانی وجود نداشت.

چندین بار هم خود کاپیتان با مسافرها حرف زد و به آنها اطمینان داد که اصلا موضوع جدی نیست و فقط به خاطر احتیاط زیاد قرار است به فرودگاه برگردیم. یکی از خدمه هم به مسافرها گفت که چون هواپیما نیاز به تعمیر دارد و هزینه تعمیر در خارج از ایران خیلی زیاد می‌شود قرار شده که برگردیم و هواپیما را عوض کنند.

با وجود تمام این توضیحات وقتی گفته شد که در حال فرود در باند فرودگاه مهرآباد هستیم و مسافرها ماشین‌های امدادی را اطراف باند دیدند باز لحظه‌های جهنمی اوج گرفت تا جایی که وقتی با سلام و صلوات بالاخره نشستیم اغلب مسافرها گریه می‌کردند و با خانواده‌هایشان تماس می‌گرفتند اما گویا کسی بیرون از هواپیما خیلی در جریان اتفاقاتی که افتاد نبود و تازه بعد از فرود بود که تماس‌ها از همه جا شروع شد و حالمان را می‌پرسیدند.»

همانطور که این مسافر توضیح می‌دهد به محض نشستن هواپیما در فرودگاه مهرآباد و در حالی که مسافران در انتظار مهیا شدن هواپیمایی دیگر برای حرکت به سمت استانبول بودند خبرهای آنچه اتفاق افتاده بود به رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی درز کرد و شایعات شروع شد.
پررنگ‌ترین شایعه هم این بود که چرخ هواپیما نقص فنی پیدا کرده بوده و جمع نمی‌شده است برای همین خلبان ترجیح داده احتیاط کند و به مبدا برگردد اما رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی این موضوع را رد می‌کند و مشکل را مربوط به یکی از موتورهای هواپیما می‌داند.

او می‌گوید: «خلبان هواپیما بعد از تیک آف متوجه نقص فنی در یکی از موتورهای هواپیما می‌شود و بعد از دقایقی پرواز به دلیل اینکه احتمال بروز مشکل جدی وجود داشت، به منظور احتیاط بیشتر تصمیم به برگشت می‌گیرد.»گویا با توجه به بین‌المللی بودن پرواز و اینکه هنوز هواپیما در فضای کشور و در محدوده آسمان شهرستان قزوین بوده، بازگشت به فرودگاه مهرآباد و بازبینی فنی به صرفه‌تر و مطمئن‌تر بوده است. او تصمیم خلبان را مبنی بر بازگشت به مبدا کاملا منطبق با استانداردهای ایمنی و فنی می‌داند.

نام پرواز دایره‌ای شکل هواپیما بر فراز تهران هم مانور کاهش سوخت بوده است که این کار برای کاهش وزن هواپیما و فرود بهتر انجام می‌شود چون هواپیما هنگام برخاستن سنگین و پر از سوخت بوده است؛ سوختی که باید برای فرودآمدن تا حدی کاهش پیدا می‌کرده است.
شایعاتی هم در فضای مجازی شنیده می‌شد مبنی بر اینکه دلیل فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد به جای فرودگاه امام خمینی امکانات فنی و امدادی بهتر و نزدیکی این فرودگاه به مراکز درمانی بوده است اما جعفرزاده در این مورد می‌گوید: «دلیل فرود هواپیما در فرودگاه مهرآباد این بود که هواپیمای مناسب برای جایگزینی در این فرودگاه آماده بود نه چیز دیگر.»

کدخبر: ۳۰۶۲۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر