کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۳۳۴۴
تاریخ خبر:

ماجرای معروف‌ترین عکس روز اول واکسیناسیون

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| روز سه‌شنبه مرحله اول واکسیناسیون کرونا همانطور که وزیر بهداشت از اول گفته بود از پسر او، پارسا نمکی شروع شد. بعد از او، پرسنل آی‌سی‌یو بیمارستان همان‌جا در تالار بیمارستان امام خمینی واکسن روسی را تزریق کردند. برای این روز ویژه حسن روحانی هم به صورت ویدئوکنفرانسی در تالار بیمارستان امام‌خمینی حضور پیدا کرد و با دستور او تزریق واکسن در بیمارستان‌های دیگر هم شروع شد. از جمله بیمارستان گلستان شهر کرمانشاه که معروف‌ترین تصویر از روز تزریق واکسن اسپوتنیک در ایران، آنجا ثبت شد.

داستان اولین روز واکسن در ایران مثل همه‌جای دنیا حاشیه‌های جالبی داشت. اولین حاشیه‌اش این بود که ما برای اولین‌بار با این بخش از زندگی خصوصی خانواده نمکی روبه‌رو شدیم، آن هم به صورت رسمی و در بیمارستان امام خمینی . البته قبلا نام پسر نمکی را چندبار از زبان امام‌جمعه ملارد شنیده بودیم که اتهامی را به پارسا وارد کرده بود.

بااین‌حال بعد از نامه‌ای که نمکی به رئیس قوه قضائیه برای پیگیری اتهام‌ها به پسرش نوشته بود، دیگر امام‌جمعه ملارد هم عذرخواهی کرد و ماجرا تمام شد. پارسا نمکی پزشک نیست و آنطور که پدرش گفته با یک رتبه تک‌رقمی دانشجوی نخبه کارشناسی‌ارشد دانشگاه صنعتی شریف است.

بعد از تزریق واکسن، رئیس‌جمهور خواست با پارسا نمکی صحبت کند که پدرش مداخله کرد و خواست نمکی کوچک چند لحظه‌ای پس از تزریق بنشیند. بعد از گذشت زمان کوتاهی پارسا نمکی پشت تریبون رفت. روحانی از او پرسید که این اقدام پیشنهاد پدرش بوده یا نه، که نمکی کوچک رو به یک پرده با تصویر روحانی، گفت: «پدر خودشان از اول تمایل داشتند خودشان واکسیناسیون را انجام دهند، اما من خودم اصرار کردم که من انجام دهم و قطعا اگر این واکسن موردی داشت اجازه نمی‌دادند بنده انجام دهم.»

رئیس‌جمهوری خطاب به وزیر بهداشت هم گفت: «اینکه الان شما گفتید من فرزند خود را برای تزریق اولین واکسن انتخاب کردم، از اینکه می‌گفتید خودم را انتخاب کرده‌ام ارزش بیشتری دارد، چراکه آدم فرزند جوان و برومند خود را بیش از جان خود دوست دارد و شما او را پیشگام این طرح واکسیناسیون کرده‌اید.»

دومین نفری که واکسن را تزریق کرد یا به یک معنا اولین کادر درمانی که برای واکسن پذیرفته شد، دکتر فتاح ریاضی، متخصص بیهوشی و رئیس بخش آی‌سی‌یو بیمارستان امام خمینی بود. بعد هم سومین و چهارمین نفر دو پرستار بودند که عکس آنها هم با علامت پیروزی در سایت‌های خبری منتشر شد.

*** ماجرای معروف‌ترین عکس واکسن کرونا
این علامت پیروزی یک‌جورهایی به امضای پای همه عکس‌های روز اول واکسن تبدیل شد. معروف‌ترین عکس آن روز، ۵۰۰ کیلومتر دورتر از تهران، در کرمانشاه گرفته شد. به‌خاطر علامت ویکتوری و خنده زیرلب یک کادر درمان. این عکس خبرگزاری ایرنا بازتاب مثبت بسیار خوبی گرفت و به نماد شروع واکسیناسیون در ایران تبدیل شد.

این پزشک از قضا یکی از کاربران توئیتر بود که گویا با عکس‌های او پیج‌های مختلفی در اینستاگرام ساخته‌اند تا به جذب فالوئر بپردازند. او کمی بعد از تزریق واکسن در صفحه توئیترش نوشت: «واکسن رو زدم نه به‌خاطر اینکه مقاوم بشم، به‌خاطر این زدم که امید‌‌ی باشه برا‌‌ی بقیه که اگر مشکلی نداشت بقیه هم استفاده کنن و شر این ویروس نحس از زندگی همه کنده شه».

این عکس در بیمارستان گلستان شهر کرمانشاه گرفته شده است؛ بیمارستان کوچکی که اول به نیت یک بیمارستان سوانح و سوختگی تاسیس شده، اما از زمان گسترش کرونا محل بستری مبتلایان این بیماری بوده است. از قضا این دانشجوی ۲۵ ساله رشته پزشکی هم از روزهای اول جزو کادر اصلی درمان و رسیدگی به این بیماران بوده. او ساعت ۱۱:۳۰ همان شب در صفحه توئیتر خودش اینطور توضیح داد:

«الان بعد از گذشت تقریبا ١٢ ساعت از زدن واکسن خدمتتون اعلام می‌کنم که جز درد مختصر محل تزریق و سنگینی سر فعلا علامتی ندارم.» او در جواب به کاربران توئیتر که پرسیده بودند «امروز کسی بود از همکاران و کادر درمان که اولویت دریافت واکسن بوده، ولی عمدا و به‌خاطر عدم اعتماد به واکسن روسی تزریق نکرده باشه؟»

اینطور گفت: «بله افرادی بودند که نخواستند و تزریق نکردند. کاملا اختیاری و داوطلبانه بود.» عکاس ایرنا که این تصویر معروف را ثبت کرده، جزئیات خوبی از سه‌شنبه، بیست‌ویکم بهمن در ذهنش دارد. او به هفت صبح اینطور توضیح می‌دهد: «ما از روز قبل برای عکاسی خبری به بیمارستان گلستان دعوت شدیم. من هم معمولا زودتر به برنامه می‌‌روم که از حاشیه‌ها عکاسی کنم. معمولا قبل از عکاسی با پرسنل ارتباط می‌گیرم که موقع عکس گرفتن راحت باشم.

خیلی از ما آن روز استرس داشتیم. حتی دستان پرستاری که قرار بود واکسن را تزریق کند، می‌‍‌‌لرزید. پرستاران و پزشکان مرتب به باکسی که واکسن داخل آن بود نگاه می‌کردند و می‌ترسیدند یخ آن آب شود. ما هم استرس داشتیم که نکند در زاویه خوبی قرار نگیریم و عکس دلخواهمان ثبت نشود.» بهمن زارعی می‌گوید محل تزریق در این بیمارستان آن روز برای مردان و زنان جدا شده بود. قرار بود که آنها در دو اتاق مجاور هم واکسن تزریق کنند.

اول واکسن آقایان را تزریق کردند و عکاسان در اتاق آنها حضور داشتند. مابقی ماجرا را زارعی اینطور تعریف می‌کند: «بعد از اینکه به دو نفر واکسن زدند، دیدم تزریق واکسن خانم‌ها هم شروع شده است. به یکی از کادر درمان که روی صندلی نشسته بود گفتم نگاه مثبت و علامت ویکتوری شما می‌تواند بازخورد مثبتی برای کادر درمان داشته باشد و از او خواستم یک علامت ویکتوری به دوربینم نشان دهد.» اینگونه عکس معروف واکسیناسیون هم در کرمانشاه برای همیشه ماندگار شد.

*** روز اول: واکسینه کردن ۲۵ نفر در تهران
روز ۲۱ بهمن به صورت نمادین بیمارستان‌های دیگر در شهرهای مازندران، اهواز، اراک، سمنان، آذربایجان غربی، مشهد، قم و اصفهان هم واکسیناسیون خود را شروع کردند و هرکدام هم یک برنامه برای واکسینه کردن افرادی خارج از کادر درمان دارند؛ مثلا مازندران قرار است بعد از واکسینه کردن کامل کادر درمان، کار واکسینه کردن بیماران صعب‌العلاج و سالمندان را در برنامه خودش قرار دهد.

قرار است فعلا برنامه واکسیناسیون با روزی هزار نفر شروع شود و بعد تصاعدی تا روزی ۱۰ هزار نفر هم برسد. ولی همان روز اول واکسیناسیون کادر ICU در ۶۳۵ بیمارستان کشور شروع شد. تا آخر شب فقط در تهران این واکسن به ۲۵ نفر تزریق شد. یکی از تفاوت‌های واکسن روسی با واکسن‌ فایزر و مدرنا تا امروز این بوده که اولین نفری که برای واکسن روسی داوطلب شد، دختر پوتین و پسر وزیر بهداشت ایران بود که این کار بیشتر برای افزایش اعتماد مردم به این واکسن انجام شد.

حالا همه افرادی که سه‌شنبه، بیست‌ویکم بهمن، واکسن زدند باید دوز دوم خودشان را ۲۱ روز بعد دریافت کنند. تحقیق‌های پژوهشگری در مجله لنست، مجله معروف پزشکی به زبان انگلیسی تاکنون نشان داده که این واکسن ۹۱٫۶ درصد می‌تواند فرد را در مقابل بیماری کرونا واکسینه کند. پنجشنبه، دو روز پیش هم طبق وعده‌ها، دومین واکسن روسی به ایران رسید. محموله بعدی هم قرار است سی‌ام اسفند وارد ایران شود تا به مرور کادر درمان و افراد دارای اولویت در کشور ما هم یکی‌یکی در مقابل کرونا ایمن شوند.

کدخبر: ۳۷۳۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر