کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۵
تاریخ خبر:

ماجرای مزرعه بیت‌کوین چینی‌ها در رفسنجان

روزنامه هفت صبح | چند روز پیش یک کانال مرتبط با بیت‌کوین خبر مهمی درباره فعالیت چینی‌ها در مزارع استخراج رمزارز رفسنجان داد. در این کانال نوشته شده بود که چینی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی این شهر مزرعه استخراج بیت‌کوین به ظرفیت ۱۷۵ مگاوات احداث کرده‌اند. بعد هم لوکیشن گوگل‌مپ آن مجموعه را در کانال خود گذاشتند و توضیح دادند که این مزرعه نزدیک به خطوط انتقال و پست برق رفسنجان درست شده است.

با افزایش قیمت بیت‌کوین، پایگاه‌ها در حال استفاده از ظرفیت شبکه برق کشور برای تولید این رمزارز هستند.اولین‌بار یک فعال حوزه ماینینگ به ارتباط این دو اشاره کرد و گفت که بر اساس آمارها، حداقل هشت درصد از ماینینگ دنیا در ایران انجام می‌شود.

حالا می‌توان حدس زد بخشی بزرگی از این میزان در رفسنجان در حال تولید باشد. بیت‌کوین یک نوع ارز دیجیتال است که امروزه ارزش دلاری بسیار بالایی پیدا کرده. تولید هر بیت‌کوین معادل برق ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند و به همین خاطر هم امروز این رمزارز با زندگی روزمره ایرانیان پیوند پیدا کرده است.

*** مزرعه رفسنجان، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های دنیا
خبری که این کانال تلگرامی درباره حضور چینی‌ها در کرمان گفته بود صحت دارد. دو سال پیش، اواسط آذرماه یک پایگاه ماینینگ بزرگ که یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های دنیاست، در رفسنجان افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه آن هم مسئول ایرانی سرمایه‌گذاران چینی را همراهی می‌کرد.

در این مراسم گفته شده بود که قرار است برق آن را به رمزارز تبدیل کنند تا با فروش دوباره آن تبدیل به منبع خوبی برای ارزآوری شود. ولی رجبی، سخنگوی صنعت برق کشور می‌گوید که آنها این پایگاه را به چینی‌ها فروخته‌اند. او می‌گوید که مجوز استخراج بیت‌کوین را آن سال وزارت صنعت داده و انشعاب برق درخواست‌شده این شرکت چینی - ایرانی حدود ۱۲۰مگاوات بوده است. بر اساس قوانین ایران، قیمت برق ۵‌برابر بیشتر از قیمت تعرفه معمول آن به پایگاه‌های استخراج فروخته می‌شود.

بهنام سلطانی، فعال حوزه ارز دیجیتال می‌گوید که وزارت صنعت چالش‌های عجیبی جلوی راه ایرانی‌هایی که می‌خواهند پایگاه مشابهی بسازند ایجاد می‌کند، اما به چینی‌ها اجازه این کار را داده‌اند. حرف دیگر او این است که این هیأت چینی قبل از اینکه وزارت صنعت قوانین خود را درباره استخراج بیت‌کوین اعلام کند، به آنها مجوز استخراج داده است. از طرف دیگر وزارت نیرو تیرماه امسال اجازه فروش انرژی برای استخراج رمزارز را صادر کرد.

*** کدام گروه چینی؟
اسم کمپانی‌ای که الان در رفسنجان دارد رمزارز استخراج می‌کند، RHY است. در صفحه اول توضیحات خودشان هم عکس‌هایی از حضور کارکنان ایرانی در همین پایگاه منتشر کرده‌اند. علاوه‌براین، ویدئوی معرفی را هم در همین‌جا حین کار کردن کارگران ایرانی هنگام ساخت، منتشر کرده‌اند. اطلاعات آنها نشان می‌دهد که پایگاه رفسنجان بیست‌ودومین نقطه‌ای بوده که این گروه ساخته‌اند.

پایگاه رفسنجان اولین پروژه آنها در خاورمیانه بوده، ولی در نقاط دیگری از دنیا مانند جورجیا، ایسلند، کانادا، مالزی، کویت و سایر کشورها هم پایگاه‌های مشابهی ساخته‌اند. در این توضیحات همچنین به پتانسیل‌های ایران برای این کار اشاره کرده‌اند؛ زمینی که فعالان ماینینگ ایرانی می‌گویند هیچ سهمی از آن به ایرانی‌ها نمی‌رسد و به همین خاطر هم اکثرا زیرزمینی و غیرمجاز فعالیت می‌کنند.
گزارش صفحه ۶ را هم بخوانید.

کدخبر: ۳۶۸۳۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    اسمش چینی ه، اصلش کرمانی هست!