کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۱۳۶
تاریخ خبر:

ماجرای قتل ‌دلال ایرانی ‌اسلحه در ایتالیا

روزنامه هفت صبح | دیروز رسانه‌های ایتالیایی از کشته شدن یک ایرانی به نام فیروز سعیدانصاری خبر دادند که از دلال های بزرگ اسلحه در اروپا بوده است. رسانه‌های انگلیسی‌زبان دیگری مثل ساندی‌تایمز شروع کردند به اعلام جزئیات دیگری از زندگی و مرگ سعیدانصاری. در خبرهای ابتدایی او یک تاجر ۶۸ ساله ایرانی-ایتالیایی اسلحه معرفی شد که آخر هفته گذشته در دفتر کار خود در حومه رم با شلیک سه گلوله از سوی یکی از کارمندانش به قتل رسیده است.

کمی بعدتر هم اعلام شد ‌ قاتل او کارمند سابقش بوده که با سعیدانصاری اختلافاتی داشته و قبلا هم چندین بار او را به قتل تهدید کرده بوده، اسم قاتل به نقل از رسانه‌های ایتالیایی کاوه فلوتی اعلام شد. اگرچه به نظر می‌رسد تلفظ درست فامیلی او فلاتی باشد. گویا آقای فلاتی بعد از اینکه سه گلوله در سینه سعیدانصاری خالی کرده خودش را هم کشته است.

سایت ایتالین‌اینسایدر نوشته ‌ قاتل ۴۷ ساله بوده و قبلا چندین بار اعلام کرده بوده و قبلا با سعیدانصاری بر سر مسائل مالی درگیری فیزیکی هم داشته که با دخالت بقیه فیصله پیدا کرده غیر از همین بار آخر که منجر به مرگ هر دوی آنها شده است. به نوشته همین سایت، بعد از این قتل و خودکشی در منطقه فورمِلو در شمال رم، نیروهای پلیس و بازجویان واحد قتل به محل رسیدند و تحقیقات‌شان را آغاز کردند. حتی در ابتدا فرضیه خودکشی سعیدانصاری هم مطرح شد.

اما این فرضیه به سرعت کنار رفت. گویا پلیس رم ۹ ایرانی و ایتالیایی دیگر را هم در ارتباط با این ماجرا تحت بازجویی قرار داده تا به دلایل، جزئیات و انگیزه‌های بیشتری درباره قتل سعیدانصاری پی ببرد. ماجرا وقتی پیچیده‌تر شده که یکسری اسناد در مورد همکاری سعیدانصاری با بعضی از مشتری‌های خاص در زمینه تجارت اسلحه به دست پلیس رسیده.

به نوشته ایتالین‌اینسایدر، فیروز سعیدانصاری در ظاهر یک بازرگان فروشنده اتومبیل‌های مجلل بود اما بیشتر به عنوان یک دلال بین‌المللی اسلحه شناخته می‌شده.موضوع دیگری که پیچیدگی پرونده را بیشتر کرده و باعث شده پلیس آن را با دقت بیشتری بررسی کند این است که گویا فقط چند روز پیش از این قتل و خودکشی قاتل، واحد ویژه تحقیقات در منطقه کارابینیری، کیفرخواستی را علیه فیروز سعیدانصاری در زمینه قاچاق بین‌المللی اسلحه در مناطق درگیر جنگ صادر کرده بود.

ایتالین‌اینسایدر نوشته که واحد ویژه پلیس ایتالیا در طول چند سال اخیر تحقیقاتی را به دلیل «ظن تلاش فیروز سعید انصاری برای ارسال سلاح به خاورمیانه به مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو» انجام داده بود.
این سایت همچنین از جنگ‌افزارهایی نام برده است که این واحد ویژه پلیس ایتالیا در حال بررسی نقش این تاجر برای معامله آنها بوده است.

پهپادهای ام‌کیو۵ هانتر که قادر به پرتاب بمب‌های هدایت‌شونده هستند، اسلحه‌های خودکار ام۲‌، آ‌ک۴۷، اسلحه‌های مختص تک‌تیراندازی از نوع تی‌آر‌جی ام‌۱۰ و تیکا تی۳ ازجمله جنگ‌افزارهایی هستند که در این گزارش از آنها یاد شده است.عجیب اینکه پهپادهای ام‌کیو۵ هانتر ساخت اسرائیل هستند که به ارتش‌های جهان از جمله آمریکا فروخته شده است. اسرائیل از این سلاح‌ها از جمله در رهگیری و نابودی اهداف‌ در حال حرکت، از جمله اعضای سازمان‌های مخالف خود، استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، فیروز سعید انصاری دو کانال برای ارسال سلاح برای خاورمیانه را بررسی کرده بود اما معاملات عملاً روی کاغذ ماند و بخشی از این سلاح‌ها، شامل اسلحه‌های خودکار و تک‌تیرانداز پیش از ارسال، با ردگیری واحد ویژه ایتالیا، در بهار سال ۲۰۱۷ ضبط شد.با این حال، ایتالین‌اینسایدر نوشته است که بازجویان قتل در پلیس ایتالیا، ارتباط میان موضوع معاملات اسلحه با قتل فیروز سعید انصاری را رد کرده‌اند.

*** زندگی شخصی تاجر مقتول
اینطور که رسانه‌های ایتالیایی نوشته‌اند، فیروز سعید انصاری دارای همسر و دو فرزند بود و در ویلایی در منطقه اولگیاتا در شمال غرب رم زندگی می‌کرد. به نظر می‌رسد ‌ فیروز سعید انصاری فرزند محمدعلی مسعود انصاری باشد که برای خودش یکی از چهره‌های معروف دوران پهلوی بوده است.
محمدعلی مسعودانصاری، نواده میرزا مسعود گرمرودی نخستین وزیر امور خارجه ایران بوده است و پدرش هم که هنگام تولد او از دنیا رفت، محمدعلی نام داشت و در دوران قاجار به سفارت رسید.

خاندان انصاری تقریباً همگی در زمان قاجار و پهلوی دیپلمات بودند. عمویش پدر سعید انصاری مقتول، مشاورالممالک در دوران قاجار و پهلوی وزیر امور خارجه شد و پسرعموی پدرش عبدالحسین مسعود انصاری در دوران پهلوی به سفارت ایران در شوروی و افغانستان رسید.محمدعلی مسعود انصاری، پدر همین تاجر ایرانی تازه به قتل رسیده، در دبستان ثروت و دبیرستان ایرانشهر تهران درس خواند. سپس به فرانسه رفت و از دانشکده حقوق دکترای حقوق بین‌الملل گرفت.

در سال ۱۳۱۹ به استخدام وزارت امور خارجه درآمد و در مراتب این وزارتخانه پیش رفت تا در بهمن ۱۳۲۴ رئیس دایره روادید شد. مشاغل بعدی مسعود انصاری دبیر دومی سفارت ایران در مسکو، دبیر اولی سفارت ایران در لندن، ریاست اداره مطبوعات و تبلیغات وزارت امور خارجه، کنسول در کربلا، سرکنسول در بغداد و رایزنی سفارت ایران در استکهلم بود.

مدتی هم رایزن هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و عضو علی‌البدل هیات نمایندگی ایران در شورای امنیت شد. ریاست اداره سازمان‌های بین‌المللی و ریاست اداره سوم سیاسی نیز از مشاغل دیگر او بود.پدر سعید انصاری شوهر دختر خاله فرح دیبا بود و پس از ازدواج او با شاه در سال ۱۳۳۸ وزیر مختار ایران در یوگسلاوی شد.

سپس به معاونت پارلمانی وزارت امور خارجه رسید. در بهمن ۱۳۴۲ که لایحه کاپیتولاسیون به مجلس سنا داده شد، وظیفه دفاع از این لایحه در مجلس سنا برعهده او گذاشته شد. اما او برای اینکه خود را بدنام نکند، استعفا داد و احمد میرفندرسکی جانشینش شد.مشاغل بعدی انصاری در‌ سفارت ایتالیا و بلژیک و نمایندگی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو بود.

او در سال ۱۳۵۰ ریاست کمیته نظارت بر حسن اجرای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله را عهده‌دار شد و شایعاتی از سوء‌استفاده و حیف و میل بودجه سفارت‌های محل خدمتش مطرح بود. انصاری در اسناد ساواک فردی قمارباز و کینه‌توز معرفی شده ‌است. محمدعلی مسعود انصاری پس از انقلاب به لندن مهاجرت کرد و همان‌جا درگذشت. یکی از پسرهایش احمدعلی مسعود انصاری رئیس دفتر شاهزاده رضا پهلوی شد اما بعداً با او اختلاف پیدا کرد و کتابی علیه‌اش چاپ نمود.

کدخبر: ۳۵۶۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر