کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۶۲۵
تاریخ خبر:

ماجرای عجیب امیر آلمانی

جزئیات احکام فعالان محیط زیستی از زبان سخنگوی قوه قضائیه. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه دیروز در یک نشست خبری در مورد مهم‌ترین پرونده‌های قضایی اخیر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. بخش‌هایی از اظهارات او را به نقل از خبرگزاری میزان در ادامه می‌خوانید.‌

* در پی واگذاری گروه صنعتی ایران ترانسفو شاهد بروز مشکلاتی در این مجموعه صنعتی بودیم که با ورود قوه‌قضائیه و دادسرای عمومی و انقلاب تهران در رابطه با خریدار این مجموعه از خصوصی سازی مشخص شد اولا اهلیت لازم را نداشته است و ثانیا کلیه وجوه پرداختی را از محل تسهیلات بانکی و شرکت کارگزاری آراد ایرانیان که وجوه آن متعلق به مردم بود، تامین کرده است و نه تنها اقساط تسهیلات را پرداخت نکرده بلکه میلیارد‌ها تومان به صورت غیرقانونی از حساب این شرکت خارج کرده بود.

فرد خریدار تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفت و بازداشت شد. مدیران جدید سازمان خصوصی سازی نیز ورود پیدا کردند که ورود آن‌ها و همراهی با دستگاه قضایی و استفاده از اختیارات قانونی، قرارداد واگذاری فسخ و مقرر شد این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار گردد و تنها در همین یک اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت‌المال بازگشت.

* پرونده متهمان موسوم به پرونده محیط زیست که از نظر ما یک پرونده اقدام علیه امنیت است، رسیدگی و رای نهایی آن صادر و قطعی شده است. در این پرونده آقای مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به ۱۰سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شده است.

خانم نیلوفر بیانی فرزند یوسف به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به ۱۰سال حبس و رد وجوه ماخوذه، آقای هومن جوکار فرزند هوشنگ به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، آقای طاهر قدیریان فرزند محمود به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به هشت سال حبس، آقای سام رجبی تبریز فرزند پرویز به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، خانم حمیده یا سپیده کاشانی دوست فرزند علی اکبر به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به شش سال حبس، آقای امیرحسین خالدی حمیدی فرزند میرتوحید به جرم جاسوسی به شش سال حبس و آقای عبدالرضا کوهپایه فرزند محمود به جرم اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور به تحمل چهارسال حبس محکوم شده‌اند و محکومیت آن‌ها در دادگاه تجدیدنظر قطعی شده است.

* یکی از پرونده‌های رسیدگی شده در تهران که اصطلاحا از زبان خودشان مشهور به پرونده امیر آلمانی است، باند تبهکاری بودند که هم سابقه اعمال مجرمانه داشتند و هم در همین مقطع مرتکب سرقت مسلحانه شده بودند و از اراذل و اوباش بودند و در اغتشاشات حضور داشتند، بانک و پمپ بنزین آتش زدند و از اقدامات خلافکارانه‌شان فیلمبرداری و برای شبکه‌های خارجی ارسال کردند.

بعد از احساس خطر از کشور خارج شده و به ترکیه رفتند که با پیگیری‌های مجدانه از ترکیه برگشتند و بازداشت شدند. در بررسی سوابق یکی از آن‌ها که مشهور به امیر آلمانی است معلوم شد که سابقه خروج غیرقانونی از کشور به کشور‌های مختلف دارد و مدتی در کمپ پناهندگان در آلمان بوده و در کمپ پناهندگان آلمان با عناصر وابسته به گروهک نفاق، ملاقات‌ها و همکاری‌هایی داشته است.

* اعتراض غیر از اقدام علیه امنیت است، ما در حوادث اخیر هم این موضوع را اعلام و حساب معترضان را از حساب اغتشاشگران جدا کردیم. به عنوان یک مصداق عینی عرض می‌کنم مگر ما برای هرکسی که به عنوان اعتراض به خیابان آمد تشکیل پرونده دادیم؟ خیر. ما به عنوان دستگاه قضایی بین اعتراض و اغتشاش و بین اعتراض و اقدام علیه امنیت کشور فرق قائل هستیم. در مورد کسانی‌ که اقدام علیه امنیت می‌کنند نیز آن‌ها خودشان را معترض می‌دانند و می‌گویند این هم خود یک نوع اقدام اعتراضی است، قانون تکلیف را روشن کرده و باید قانون را بپذیریم، ما به معترضان به عنوان افرادی که اعمال مجرمانه انجام دادند نگاه نمی‌کنیم.

* در مورد پرونده اراضی کلاک و لواسان در این پرونده افرادی شناسایی شدند و تحت تعقیب قرار گرفتند برخی از این افراد در پرونده‌های دیگر تحت تعقیب هستند که از آن پرونده‌ها ما به این مستندات دسترسی پیدا کردیم و به این پرونده ربطی نداشت؛ در این پرونده حکم خاصی علیه آن‌ها صادر نشد اما در پرونده‌های دیگر تحت تعقیب هستند و مستندات آن پرونده‌ها ما را در این رسیدگی کمک کرد البته در آن منطقه افرادی در حوزه شورای شهر و شهرداری اخیراً تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند.

* در مورد بازداشت رئیس سازمان هلال احمر بخشی از پرونده چند ماه قبل منتهی به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه رفت. دادگاه سوابق قضایی را بررسی کرد و تحقیقات دادسرا را ناقص دانست و پرونده را برای رفع نقص به دادسرا اعاده کرده است. در بازگشت مجدد پرونده افراد دیگری نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و ابتدا برخی از آن‌ها بازداشت شدند و با قرار تأمین آزاد شدند و دلایل و مستندات جدیدی در این پرونده به دست آمد.

پرونده در دو بخش بود؛ یک بخش ناظر به هلال احمر و یک بخش ناظر به دانشگاه شهید بهشتی بود که تحقیقات در حال تکمیل است و این پرونده با رفع نواقص مدنظر دادگاه و با کیفرخواست تکمیلی به زودی به دادگاه برمی‌گردد و روند رسیدگی ادامه پیدا خواهد کرد. جزئیات اتهامات را تا زمانی که حکم صادر نشده نمی‌توان اعلام کرد.

* بازداشت بهاره هدایت در حراست دانشگاه انجام نشده است. اینکه برخی از موضوعات با یکدیگر تقارن پیدا کرده، بحث دیگری است. بازداشت در خارج از دانشگاه انجام شده و اگر ادعایی در ارتباط با ضرب و شتم وجود داشته باشد، حتما برابر ضوابط و مقررات قانونی به این موضوع هم رسیدگی می‌کنیم.

* در مورد ندا ناجی نیز حکم قطعی صادر شده است اما همین مقدار را اشاره می‌کنم که دادگاه تجدیدنظر یکی دو روز اخیر درباره وی برگزار شد و محکومیت دادگاه بدوی را که درباره او صادر شده بود به یک دوم تقلیل داد. اگر گفته می‌شود که سیاست دستگاه قضا در بخش‌های مختلف ارفاقی است، این نمونه‌‌ای است که مجازاتی که دادگاه بدوی تعیین کرده بود در دادگاه تجدیدنظر به یک دوم تقلیل پیدا کرد و حکم قطعی و پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.

* در رابطه با روح الله زم کیفرخواست صادر شده است، جلسات دادگاه وی در حال برگزاری است؛ در مورد سایر متهمان هنوز تحقیقات ادامه دارد و کیفرخواست صادر نشده است.

* ما تا الان در سوابقمان ثبتی از نامه فرهاد مجیدی سرمربی استقلال ملاحظه نکردیم و ما هم مثل شما از اخبار و رسانه‌ها شنیدیم حالا یا هنوز ارسال نشده یا در مسیر آمدن است اما در قوه قضائیه تاکنون نامه‌ای هنوز به ثبت نرسیده است.

کدخبر: ۳۱۰۶۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر