کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۷۹۰۶
تاریخ خبر:

ماجرای عجیب‌ترین‌ گروگانگیری متقابل بر‌سر‌ مسائل مالی

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری |‌ آدم‌ربایی و گروگانگیری زیاد دیده بودیم. اینکه یک باره چند نفر با سر و روی پوشانده و خودرویی با پلاک مخدوش کمین کرده و اقدام به ربودن فرد مورد نظر خود می‌کنند. در اخبار این روزها هم آدم‌ربایی بر سر اختلاف مالی را زیاد می‌بینیم. اختلاف بر سر معامله، بدهی و پولی که پس داده نشده است. اما داستان این یکی عجیب تر از همه شنیده هاست .این‌بار دامنه این اختلافِ مالیِ طایفه ای که منجر به آدم‌ربایی شد، پای سه پسر نوجوان را به میان کشیده بود. داستان سه پسر نوجوان اهل داراب حوالی شیراز که بین ۱۲ تا ۱۵ سال سن داشتند.

ابوالفضل ۱۲‌ساله به همراه دو دوستش به نام‌های حسن و حسین که برادران دو قلوی ۱۵‌ساله بودند، در یک شب تابستانی (دوازدهم مردادماه) در حالی که در پارک محلی در روستای «فتح‌آباد» داراب مشغول بازی بودند توسط چند نفر با یک سواری پژو ۴۰۵ ربوده شدند. در ابتدای داستان، ماجرا به قدری مجهول بود که اهالی روستا به‌دنبال این سه پسر نوجوان حتی به چاه‌های آب هم سر زدند مبادا آنها در چاه افتاده باشند.

اما بالاخره مشخص شد اختلاف مالی بر سر معامله یک خودرو توسط پدر دوقلوها این داستان را رقم زده است. اگرچه در این میان یک پیرمرد کهنوجی از توابع کرمان هم توسط این سمت معامله در استان فارس گروگان گرفته شده بود! بالاخره بعد از تحقیقات بسیار و ردیابی پلیس در حالی که حدود ۵۸ روز از گم شدن این سه نوجوان می‌گذشت رد آنها در کوه‌های کهنوج هویدا شد. اصلا اصل داستان آدم‌ربایی را خود گروگان‌گیرها خبر دادند.

پنج روز از مفقود شدن سه پسر گذشته بود که فردی با خانواده دو قلو‌ها تماس گرفت و گفت به خاطر اختلافات مالی با پدر بچه‌ها کودکان را ربوده است و اگر پولش را نگیرد، کودکان را آزاد نمی‌کند.این فرد تهدید کرد اگر پلیس چیزی بفهمد یا او به پولش نرسد، کودکان را هیچ وقت آزاد نمی‌کند و ممکن است آنها را به قتل برساند. با اعلام این موضوع ماموران با بررسی‌های بیشتر هویت مرد آدم‌ربا را شناسایی کردند، اما مشخص شد او در مخفیگاهش نیست و آنجا را ترک کرده است.

در نهایت با وساطت ریش‌سفیدان محلی و متنفذین کهنوج و همچنین پیدا شدن رد این سه نوجوان در کوه‌های کهنوج، آدم‌ربایان آنها را در کوه‌ها رها کردند و آنها توسط اهالی محل به آغوش خانواده‌شان بازگشتند. از این سمت ماجرا نیز طی اقدامی هماهنگ پیرمرد کهنوجی هم آزاد شد. در حال حاضر چهار نفر در رابطه با این آدم‌ربایی دستگیر شده‌اند و پیگیری سایر افراد مرتبط با این پرونده در دست بررسی است.

اما فرمانده انتظامی استان فارس نیز درباره این آدم‌ربایی گفت: «با تلاش کارآگاهان پلیس آگاهی داراب و کهنوج، سه نوجوان گروگان گرفته شده از دست آدم‌ربایان رها و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.» سردار رهام بخش حبیبی در ادامه افزود: «در پی وقوع یک فقره آدم‌ربایی در دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰ در روستای فتح‌آباد شهرستان داراب و ربایش سه نوجوان توسط چند نفر با یک سواری پژو ۴۰۵، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

در بررسی اظهارات خانواده‌های افراد ربوده شده مشخص شد متهمان به‌خاطر اختلافات مالی اقدام به چنین کاری کرده‌اند. کارآگاهان پلیس آگاهی داراب با اقدامات فنی و تخصصی و استفاده از شیوه‌های نوین پلیسی تحقیقات گسترده‌ای را در این خصوص آغاز و مطلع شدند افراد گروگان گرفته شده به شهرستان کهنوج از توابع استان کرمان منتقل و در اطراف کوه‌های آن منطقه نگهداری می‌شوند.

کارآگاهان پلیس آگاهی با هماهنگی مقام قضایی از لحظات اولیه وقوع گروگان‌گیری تا جمعه نهم مهرماه ۱۴۰۰ موفق شده‌اند ۴ نفر را در این خصوص دستگیر و همچنین خودروی استفاده شده در آدم‌ربایی را نیز توقیف کنند.» در نهایت این سه نوجوان نهم مهرماه روز جمعه را به عنوان روز رهایی خود از این مهلکه فراموش نمی‌کنند!

عصر روز دوازدهم مرداد ماه بود که اهالی یکی از روستا‌های داراب به پلیس مراجعه و از گم شدن سه نوجوان اهل روستا خبر دادند. خانواده یکی از کودکان در شکایتش به پلیس گفت: «ظهر پسرم به همراه دو پسر دو‌قلو همسایه مشغول بازی در کوچه بودند، ساعتی بعد وقتی برای صدا کردن او به کوچه رفتم متوجه شدم پسرم در کوچه نیست، به خانه همسایه رفتم و او هم مدعی شد دو پسرش به خانه بازنگشته‌اند.»

بعد از این شکایت و اطلاع اهالی روستا از حادثه، تمامی آنها روستا و بیابان‌های اطراف و حتی روستا‌های دیگر را جست‌وجو کردند، اما ردی از سه پسر نوجوان نبود. برخی اهالی گفتند شاید کودکان بازیگوش داخل چاه افتاده‌اند به همین خاطر چاه‌های آب را هم جست‌وجو کردند، اما هیچ رد و نشانه‌ای از آنها وجود نداشت. با اعلام این شکایت با توجه به حساسیت موضوع تیم ویژه‌ای از پلیس آگاهی استان به محل حادثه رفت و تحقیقات خود را برای پیدا کردن ردی از کودکان آغاز کرد.

تحقیقات جنایی نشان می‌داد گمشدگان دو برادر دو‌قلو ۱۳ ساله و یک پسر ۱۵ ساله هستند که در مقابل خانه‌شان مشغول بازی بودند و هیچ‌یک از اهالی آنها را ندیده است. پنج روز از مفقود شدن سه پسر گذشته بود که فردی با خانواده دو‌قلو‌ها تماس گرفت و گفت به خاطر اختلافات مالی با پدر بچه‌ها کودکان را ربوده است و اگر پولش را نگیرد، کودکان را آزاد نمی‌کند. این فرد تهدید کرد اگر پلیس چیزی بفهمد یا او به پولش نرسد، کودکان را هیچ وقت آزاد نمی‌کند و ممکن است آنها را به قتل برساند.

با اعلام این موضوع ماموران با بررسی‌های بیشتر هویت مرد آدم‌ربا را شناسایی کردند، اما مشخص شد او در مخفیگاهش نیست و آنجا را ترک کرده است. با به دست آمدن این سرنخ تحقیقات برای شناسایی و آزادکردن سه نوجوان آغاز شد و در نهایت جمعه نهم مهرماه این سه نوجوان در کوه‌های کهنوج رها شدند و نزد خانواده‌شان بازگشتند.

اگرچه در این میان خبر دیگری نیز منتشر شد بر این مبنا که یدالله موحد، رئیس کل دادگستری استان کرمان از آزادی ۴ گروگان پس از ۵۹ روز با همت مصلحین و حکمین قرآنی و متنفذین محلی در کهنوج و یکی از استان‌های مرزی خبر داده: «‌به‌دلیل اختلاف مالی بر سر خرید و فروش یک خودرو، یکی از طرفین معامله اهل استان فارس اقدام به ربایش یک پیرمرد کهنوجی می‌کند و در ادامه خانواده طرف دیگر معامله نیز یکی از اعضای خانواده ربایندگان و دو نفر از همسالان وی را می‌ربایند.

پیرمرد ربوده شده در یکی از استان‌های مرزی و نوجوانان ربوده شده نیز در مناطقی از شهرستان کهنوج نگهداری می‌شدند.» موحد با اشاره به اقدامات هماهنگ دستگاه قضایی، اطلاعاتی و انتظامی جهت شناسایی عاملان این گروگانگیری و با تاکید بر لزوم حفظ سلامت گروگان‌ها، عنوان کرد: «در نهایت با ورود مصلحین و حکمین قرآنی و سران طوایف شهرستان کهنوج و در اقدامی هماهنگ، طرفین این معامله اقدام به آزادی گروگان‌ها کردند.»

کدخبر: ۴۱۷۹۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر