کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۱۸۷
تاریخ خبر:

ماجرای صورت زغالی مسی در کفه‌نمک ‌سیرجان

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | بعید است که مسی یا طرفداران اروپایی و آمریکایی او تا دیروز، پریروز می‌دانستند سیرجان کجاست؟ ولی دو ماه پیش یک ایرانی پرتره او را با آب زغال در کفه‌نمک سیرجان کشید و روز تولد مسی، فن‌پیج‌های طرفدار او آن را بازنشر کردند.اینطور شد که بعد از دوماه چندین هزار نفر هنر ابوالفضل صادقی، نقشه بردار ۲۷ساله کرمانی را دیدند و از کارش به وجد آمدند.ابعاد پرتره‌ای که صادقی کشیده یک صورت بزرگ از مسی در ابعاد ۵۰ در ۴۰ متر است؛چیزی کوچک‌تر از نصف یک زمین چمن فوتبال.

پرتره‌ای که برای کشیدن آن از شش کیلو زغال و حدودا هفت بیست‌لیتری آب استفاده شده است. صادقی ریزبه‌ریز ماجرا را در گفت‌وگو با هفت صبح توضیح می‌دهد و اینطور می‌گوید:«این تصویر یک شبه به دست نیامده.کاراکتر مدنظر ما در وهله اول چهره بین‌المللی دیگری بود که اسمش را فعلا نمی‌آورم اما بعد تصمیم گرفتم که مسی را ترسیم کنم.»چرا مسی؟«چون آن زمانی که آن را انتخاب کردیم، مسی شرایط مناسبی در بارسلون نداشت و قرار بود او از این تیم برود.ما این پرتره را نشر دادیم تا بگوییم هوادار ماندن مسی در بارسلون هستیم.»

چرا آب زغال و چرا کفه‌نمک سیرجان؟ اینها سوال‌های دیگری هستند که الکی و بدون فکر انتخاب نشده‌اند. ابوالفضل برای کشیدن این پرتره شش کیلو پودر زغال از مغازه می‌خرد و آن را با آب قاطی می‌کند. حالا خود همین ماجرا داستانی دارد. صادقی اینطور تعریف می‌کند:«برخی می‌گفتند که رنگی کردن کویر باعث آسیب می‌شود اما به خاطر همین زغال را انتخاب کردیم که به طبیعت آسیب نزند.اگر قرار بود که با رنگ این کار را بکنیم شاید بازدید از آن بیشتر می‌شد اما تا سال‌ها در طبیعت می‌ماند. حتی من بعد از دو ماه که به آن سر زدم دیدم همه اثرم پاک شده است.»

نگران آمدن باد و جابه‌جا کردن زغال‌ها نبودید؟ صادقی در جواب به این سوال می‌گوید: «آب زغال به زمین می‌چسبد و خشک می‌شود. به خاطر همین بیشتر از اینکه نگران باد باشیم، نگران باران بودیم.روز آخر هوا ابری هم بود و می‌ترسیدم باران بیاید. به خاطر ترس از بارندگی تا کار تمام شد، سریع فیلمبرداری کردیم.

حتی چند قطره باران بارید و استرس گرفتم که فیلم نگرفته، کار از روی زمین پاک شود. از قضا فردای فیلمبرداری باران آمد اما ما قبل از این اتفاق فیلم را گرفته بودیم.»از اول تا آخر ایده این پروژه متعلق به خود این مهندس نقشه‌بردار بوده اما در طول مسیر بعضی از دوستان هم به کمکش می‌آیند.اینطور که او می‌گوید، هزینه پروژه به ۱۰میلیون تومان هم نرسیده ولی به خاطر ارزش معنوی آن، این پرتره یا مشابه آن را دیگر با ۴۰میلیون تومان هم انجام نخواهد داد.

‌من و نقاشی؟ فقط نقشه‌برداری
حالا جالب اینکه ابوالفضل اصلا اهل نقاشی نیست. یعنی نقاشی را دوست دارد اما نقاش؟ نه. پس این کار چطور کشیده شده؟ به لطف نقشه‌برداری.«همه فکر می‌کنند ما یک چهره را توی طبیعت نقاشی کردیم اما نقشه بردارها هر روز دارند همین کارها را با دقت بالا انجام می‌دهند ولی دیده نمی‌شوند. نقشه‌برداری خودش یک هنر است.اصلا اولین بارم بود که پرتره می‌کشیدم اما از نتیجه کار مطمئن بودم چون به علم نقشه‌برداری اطمینان داشتم.»

به خاطر همین او امیدوار است که با این کار به نقشه‌برداری هم بیشتر توجه شود. اصلا یکی از دلایل پروژه‌اش هم همین بوده است. اینکه بتواند به افراد بگوید که اگر نقشه‌برداری وارد مدیریت کلان کشور شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد.« الان مردم من را به اسم هنرمند می‌شناسند اما من فارغ‌التحصیل عمران دانشگاه تهران و مهندس نقشه بردار هستم و در استان هرمزگان کار می‌کنم. تا امروز از نقشه‌برداری در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شد اما نقشه‌برداری ما در پرتره مسی از نوع سخت نبود.

نقشه‌برداری سخت اصطلاحا شامل طیف کارهای عمرانی می‌شود اما ما نقشه‌برداری را با هنر ادغام کردیم. این کار تا جایی که می‌دانم اولین‌بار در دنیا رخ داده و دلم می‌خواهد آخرین بار هم نباشد.» او قبل از اجرای کار برای محکم کاری مجوزی هم از سمت سازمان محیط‌زیست و اداره فرهنگ و ارشاد شهرشان تهیه می‌کند. دو ماه پیش دیده شدن آن را به قول خودش مدیون عادل فردوسی‌پور و نمایش آن در برنامه فوتبال ۱۲۰ است.

در این مدت کلیپ او دو میلیون بار دیده شده و خبرگزاری‌ها همان زمان کار او را پوشش دادند ولی شهرت بین‌المللی صادقی وقتی به دست آمد که فن پیج رسمی مسی آن را سه روز پیش برای تولد مسی انتشار داد. پیج مسی استوری این پرتره را گذاشت و در کپشن آن نوشت:«آرزوی تولد نمادین برای مسی؛ ما تا امروز چنین چیزی نبودیم. یک شاهکار واقعی.»

مسی را کشیدم تا کفه‌نمک را ببینید
علاوه بر داستان مسی و ماندن او در بارسلون،او دلایل دیگری هم برای کارش داشته است. صادقی می‌خواست با این کار کفه نمکی سیرجان را به ایران که هیچ، به دنیا معرفی کند. همچنین عوامل دیگری هم بوده که او را مطمئن کرده که اصلا کجا بهتر از زمین نمک؟ به گفته او رسوب نمکی که آنجا بوده، زمین را سفت و سفید کرده.این دقیقا همان چیزی است که برای کشیدن یک پرتره زغالی به آن نیاز دارند:پس‌زمینه سفید.

از طرف دیگر به خاطر سطح مسطح کویر،سامانه‌های جی پی اس، داده‌ها را دقیق‌تر دریافت می‌کنند. برای همین دلایل مختلف او را به کفه‌نمک می‌کشاند؛جایی بین سیرجان و شیراز که یکی از بدیع‌ترین مناظر طبیعی کشور را دارد. پوشش ضخیم نمک در تابستان صحنه‌ای شبیه بیابان‌های برف‌گیر سیبری از آن درست می‌کند. طوری که تا چشم کار می‌کند همه جا سفید است و ذرات نمک مثل دانه‌های برف در روشنی آفتاب می‌درخشند.

کدخبر: ۳۹۹۱۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر