کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۱۱۳۶
تاریخ خبر:

ماجرای صادرات خودروهای ایرانی به اسپانیا چیست؟

در چند روز اخیر گمرک آماری از صادرات خورو منتشر کرد که منشا تعجب بسیاری از مردم شد. در حالی که باور درست عمومی این است که خودرو‌های داخلی که کیفیت پایینی دارند و از عمر جوان‌ترین مد‌ل‌های آن‌ها در خط تولید بیش از بیست سال می‌گذرد، بعید است بازاری وجود داشته باشد که مشتری در آن حاضر باشد بهای گران این محصولات بی کیفیت را پرداخت کنند.

به گزارش فرارو، در این بین، خبر صادرات حدودا صد هزار دلاری به اسپانیا دستمایه طنز در فضای مجازی شد، اما واقعیت این است که عمده مقاصد صادراتی خودرویی کشور به غیر از کشور‌هایی مانند عراق و سوریه که صادرات به آن‌ها هم بسیار محدود صورت می‌گیرد، صادرات تجاری نیست و تنها برای ارسال خودرو‌ها در حال توسعه برای تست‌های الزامی خودرویی و دریافت گواهینامه‌های تردد در داخل صورت می‌گیرد.

در این رابطه روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی می‌گوید: ارزش دلاری خودروی صادرشده به اسپانیا بیش از ۹۶ هزار دلار بوده است.

این مقام گمرکی ادامه می‌دهد بر اساس آمار‌های گمرک پنج دستگاه تیبا صندوقدار، سه دستگاه وانت آریسان، دو دستگاه تیبا ۲، دو دستگاه ساینا، یک دستگاه کوییک، یک دستگاه پژو پارس، یک دستگاه پراید ۱۳۱ و یک دستگاه رهام به این کشور صادر شده است.

لطیفی می‌گوید: ارزش صادراتی اظهارشده برای هر دستگاه ساینا ]چهار هزار و ۵۰۰ دلار، پژو پارس و سمند هفت هزار دلار و دنا اتوماتیک ۱۴ هزار دلار به گمرک اعلام شده است.

این درحالیست که اسپانیا دارای یکی از معتبرترین و مجهزترین مراکز تست خودروی جهان است. شرکت آیدی آدا «IDIADA »یک مرکز معتبر تست خودرو در بارسلون اسپانیا است که تست‌های تصادف خودرو در آن انجام می‌شود. چون بسیاری از تست‌ها مانند تست تصادف، یک فرایند مخرب محسوب می‌شود که خودرو در آن منهدم می‌شود، لذا ارسال خودرو برای این تست‌ها از دید قوانین گمرکی ایران با ترخیص موقت میسر نیست و شرکت‌ها موظف می‌شوند نسبت به صادرات قطعی این محصولات اقدام نمایند. در چنین حالتی شرکت‌ها مجاز نیستند درآمدی از این صادرات را در صورت‌های مالی شناسایی کنند و قیمت خودرو‌ها را نیز باید به عنوان هزینه پروژه شناسایی کنند.

به هرشکل این صادرات به هر کشوری شامل کشور‌های اروپایی، به معنی مجوز تردد جاده‌ای نیست و تنها تحت شرایط خاص برای دوره محدودی ممکن است مجوز‌های تردد موقت برای این خودرو‌ها صادر شود. این صادرات قبلا هم مسبوق به سابقه بوده است به گونه‌ای که خودرو‌های مانند سمند، ۲۰۶ صندوقدار هم برای تست‌های استانداردی و کارخانه‌ای و حتی تست‌های پیمایش در کشور‌های مختلف اروپایی وآافریقایی تردد کرده اند. شاید جالب‌ترین خاطره، تردد و تست پیکان انژکتوری در انگلستان باشد که عابران عمدتا تصور می‌کردند با یک خودرو کلاسیک که در شرایط ایده‌آل نگه داری شده است مواجه شده اند و دائما با آن عکس یادگاری می‌گرفتند!

کدخبر: ۳۶۱۱۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر