کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۸۹۶
تاریخ خبر:

ماجرای شش ‌هزار میلیارد تومان پول گمشده صندوق‌ETF

روزنامه هفت صبح | چهار روز از زمان اعلام ‌شده برای تعیین تکلیف صندوق ETF دارا یکم می‌گذرد و هنوز از واگذاری واحدها به خریداران و بازگشت پول کسانی که چند‌بار برای خرید اقدام کرده بودند، خبری نیست. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، اردیبهشت امسال سه‌میلیون و ۴۸۰هزار نفر برای خرید واحدهای صندوق ETF دولت پذیره‌نویسی کردند و بیش از پنج‌هزار و ۸۸۶میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری به بانک‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت کردند.

این جمعیت ۳٫۵میلیون نفری با گذشت بیش از ۲۰روز از پایان مهلت ثبت‌نام همچنان واحدهای خود را دریافت نکرده‌اند. همچنین در بین آنها کسانی هستند که به اشتباه چندمرتبه برای خرید واحدها اقدام کردند و پولشان بلوکه شده است. عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت اقتصاد درباره وضعیت معاملات واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم می‌گوید تا آخر این هفته وضعیت واحدهای واگذار شده به مردم مشخص می‌شود و اضافه واریزها و پول‌های بلوکه شده به حساب افراد برمی‌گردد. همچنین از اول تیرماه این واحدهای سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می‌شوند.

*** ۳٫۵میلیون نفر در انتظار واحدهای صندوق ETF دولت
اول خردادماه آخرین مهلت شرکت در پذیره‌نویسی سهام دولت در بانک‌های ملت، صادرات و تجارت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود. آمارها نشان می‌دهد حدود سه‌میلیون و ۴۸۰هزار نفر در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند. مجموع مبلغ پرداخت‌شده از طرف مردم برای خرید واحدهای صندوق ETF دارا یکم به حدود پنج‌هزار و ۸۸۰میلیارد تومان می‌رسد. حالا با وجود گذشت سه‌هفته از پایان مهلت ثبت‌نام، همچنان معلوم نیست به هر کد ملی چند واحد تخصیص داده شده و مشارکت‌کننده‌ها اطلاعی درباره نتیجه ثبت‌نامشان ندارند.

*** فروش ۵٫۹هزار میلیارد تومان سهام کی امکان‎پذیر می‌شود؟
واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری ETF دولت که آن را با نام واسطه‌گری مالی یکم و نماد دارا یکم می‌شناسیم، تا یک‌ماه قابل معامله نیستند. البته این مدت زمان قرار بود در ابتدا دوماه باشد که در روزهای پایانی پذیره‌نویسی، شورای عالی بورس در مصوبه‌ای اعلام کرد، خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم می‌توانند در صورت تمایل واحدهای سرمایه‌گذاری خریداری‌شده خود را با گذشت یک‌ماه از پایان تاریخ مهلت پذیره‌نویسی، بفروشند.

*** دوهفته بی‌خبری از سرمایه‌های بلوکه‌شده
عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ۱۴روز قبل گفته بود، تمام اطلاعات بانک‌ها در زمینه خرید واحدهای صندوق ETF واسطه‌گری مالی یکم با نماد دارا یکم به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی داده شده و بعد از پالایش و بررسی این اطلاعات، اگر فردی دوبار ثبت‌نام کرده باشد و مبلغ اضافی از آن فرد برداشت شده باشد، نهایتا تا ۱۰روز دیگر به حساب آن‌ها برمی‌گردد.

این نقل قول مربوط به هفتم خردادماه یعنی یک هفته بعد از پایان مهلت پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم بود و طبیعتا این موضوع باید تا ۱۷خردادماه حل می‌شد ولی تا اینجای کار هنوز پول‌های اضافه به حساب خریداران بازنگشته است. زمان پذیره‌نویسی سهام دولت در قالب صندوق ETF دارا یکم، بعضی خریداران به اشتباه چند‌مرتبه برای خرید ثبت‌نام کردند.

این مورد باعث شد چندمرتبه پول از حساب این خریداران کم شود. بعضی به اشتباه در چندبانک ثبت‌نام کردند و بعضی دیگر که از طریق بورس در پذیره‌نویسی صندوق دارا یکم شرکت کردند، با مشاهده حذف سفارششان از سیستم معاملات، دوباره سفارش دادند که همه این موارد باعث شد سرمایه آنها در کارگزاری بلوکه شود یا پول بیشتری از حساب بانکی‌شان بپردازند.

*** دو صندوق ETF دیگر در صف پذیره‌نویسی
صندوق واسطه‌گری مالی یکم شامل باقی‌مانده سهام دولت در پنج بانک و بیمه، یکی از سه صندوقی بود که قرار است واحدهای سرمایه‌گذاری آن به مردم واگذار شود. هنوز دو صندوق دیگر در صف پذیره‌نویسی هستند و آنطور که پیش از این توسط مسئولان وزارت اقتصاد اعلام شده بود، بعد از سهام بانک‌ها و بیمه‌ها نوبت به واگذاری سهام دولت در شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تهران، اصفهان و تبریز می‌رسد.

هرکس می‌تواند صرفا با کد ملی خود و بدون نیاز به کد بورسی تا سقف دومیلیون تومان برای خرید واحدهای صندوق ETF دولت پذیره‌نویسی کند. مهلت ثبت‌نام برای خرید اولین صندوق، اول خردادماه به پایان رسید و قرار است پذیره‌نویسی برای صندوق دوم یعنی پالایش نفت و پتروشیمی از مردادماه آغاز شود. آنطور که در مصوبه هیات وزیران آمده، واحدهای این صندوق‌ها با احتساب ۲۰ تا ۲۵درصد تخفیف نسبت به قیمت روز سهام شرکت‌ها به مردم واگذار می‌شود.

کدخبر: ۳۳۲۸۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر