کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۸۴۷۷
تاریخ خبر:

ماجرای سرقت خودرو و مرگ بنیتا

روزنامه هفت صبح | شاید ماجرایی که برای بنیتا هشت ماهه پیش آمد باید درس عبرتی می‌شد که هرگز حتی برای لحظه‌ای کودکان را داخل ماشین تنها نگذارید. اگرچه در همین یک ماه اخیر دو کودک بر اثر جا ماندن در ماشین بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست دادند.

*** ۶ روز غمگین بنیتا
حدود ساعت ۹:۳۰ صبح پنجشنبه ۲۹ تیر سال ۱۳۹۶ در خیابان مشیریه تهران، پدر بنیتا (دختر ۸ ماهه) برای باز کردن در پارکینگ خانه‌اش از خودرو پیاده می‌شود تا خودرو را داخل پارکینگ ببرد که دو عابر پیاده با مشاهده خودروی روشن، پشت فرمان می‌نشینند و خودرو و بچه را با هم به سرقت می‌برند. پدر بنیتا وقتی متوجه سرقت ماشین می‌شود، خودش را روی کاپوت می‌اندازد اما موفق به توقف خودرو نمی‌شود.
جست‌وجو برای یافتن بنیتای هشت ماهه آغاز شد تا اینکه پس ازشش روز جسد دختربچه در خودروی سرقتی در یکی از خیابان‌های پاکدشت پیدا شد.

یکی از سارقان به پلیس گفت: «زمانی که وارد اتوبان شدیم صدای گریه‌های بچه را شنیدیم. از دیدن بچه شوکه شده بودیم و کاری از دستمان برنمی‌آمد. به سمت پاکدشت رفتیم و در منطقه قیام‌دشت ماشین را در کنار خیابانی نگه داشتم. مهدی همان‌جا مقداری از وسایل ماشین را برداشت و جدا شد. من و دخترکی که نمی‌دانستم اسمش چیست به سمت مامازن رفتیم و خودرو را در کنار خیابانی رها کردم و به خانه یکی از دوستانم رفتم.»

خانواده بنیتا برای یافتن دخترشان در روزهای پس از سرقت خودرو تلاش بسیاری کردند. شماره تماس‌هایشان را به در و دیوار زدند و فضای مجازی را با عکس‌های بنیتای کوچک پر کردند. در این مدت با احساسات خانواده دخترک به شدت بازی شد. پدربزرگ بنیتا می‌گوید: «وقتی شماره تلفن در فضای مجازی و کوچه و خیابان پخش شد، صدها نفر تماس گرفتند و هرکسی چیزی می‌گفت. در این مدت حتی ما به کوه‌های پشت مشیریه هم رفتیم اما هیچ ردی از بچه‌مان پیدا نکردیم.»

تراژدی بنیتا وقتی به اوج می‌رسد که ساعت‌ها کسی شیون‌های این کودک را در هوای داغ تابستانی در داخل خودرویی که در کنار خیابان پارک شده بود، نمی‌شنود و کودک بر اثر تشنگی و گرسنگی جان می‌بازد. قتل بنیتا واکنش‌های بسیاری در میان اهالی سیاست و فرهنگ و ورزش و رسانه‌های خارجی و داخلی در پی داشت.

همچنین اکثر مقامات خارجی به مردم ایران تسلیت گفتند و ابراز همدردی کردند. متهمان شهریور همان سال(۹۶) در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شدند. محمد که عامل جنایت بود به جرم قتل به قصاص و به جرم آدم‌ربایی، رها کردن طفل در خودرو و مباشرت در سرقت در مجموع به ۵۱ سال حبس و همدستش مهدی به ۱۳ سال حبس و دو سال تبعید محکوم شدند.

*** اولین جلسه دادگاه
نخستین جلسه رسیدگی به پرونده «بنیتا» ۲۰ شهریورماه سال ۹۶ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. در اولین جلسه دادگاه قاضی محمد شهریاری نماینده دادستان اتهامات متهم ردیف اول پرونده را قتل عمدی، سرقت مقرون به آزار، مباشرت در آدم‌ربایی و ایراد صدمه بدنی عمدی خواند و با توجه به تقاضای اولیای دم، درخواست قصاص متهم ردیف اول پرونده را کرد و اتهامات متهم ردیف دوم پرونده را نیز سرقت مقرون به آزار و خودداری از کمک به طفل در معرض خطر عنوان کرد.گریه و بی‌‌تابی‌های مادر بنیتا از حاشیه‌های دردناک جلسه اول دادگاه بود.

*** دومین جلسه دادگاه
دومین جلسه محاکمه متهمان پرونده بنیتا، روز چهارشنبه ۲۲ شهریورماه ۹۶ در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد. در پایان جلسه دوم دادگاه، مادر بنیتا با گریه فریاد می‌زد بچه مرا کشتید. من جنازه بچه‌ام را ندیدم، حال به من می‌گویید چیزی نگویم. ما می‌خواهیم امثال بنیتاها این بلا سرشان نیاید.

*** اجرای حکم
ماجرای مرگ دردناک بنیتا اذهان عمومی را به درد آورده بود و تلنگری بود تا بیشتر مراقب کودکان‌شان باشند و پلیس به عنوان نهاد انتظامی و مسئول برقراری نظم و امنیت وجودش پررنگ‌تر شود. در نهایت حکم قصاص قاتل کودک هشت ماهه به نام بنیتا قلعه نویی، سحرگاه دوشنبه مورخ ۲۸ خرداد سال ۹۷ اجرا شد. محکوم‌علیه محمد وفایی در تاریخ ۲۹‌تیر سال ۹۶ خودروی پراید سفید رنگ متعلق به پدر بنیتا قلعه‌نویی را در حالی که کودک هشت ماهه نیز در صندلی عقب خودرو حضور داشته، به سرقت می‌برد و متعاقباً خودروی حامل کودک را در خیابانی واقع در شهرک مشیریه رها می‌کند که در نهایت منجر به فوت طفل هشت ماهه در اثر نرسیدن اکسیژن و گرمای زیاد می‌شود.

با دستگیری متهم در تاریخ سوم مرداد سال ۹۶ و انجام تحقیقات، وی ضمن اقرار به سرقت خودرو، اتهام خود در خصوص طفل هشت ماهه را نیز می‌پذیرد. این پرونده با صدور کیفرخواست از ناحیه‌ دادسرای جنایی تهران، در شعبه‌ ۹ دادگاه کیفری یک تهران مورد رسیدگی قرار گرفته و منتهی به صدور حکم قصاص نفس محمد وفایی با پرداخت تفاضل دیه زن و مرد شده است.

دادگاه همچنین از بابت اتهام سرقت و رها کردن طفل، مجازات حبس و شلاق تعزیری مقرر کرده است. حکم صادره با رد فرجام‌خواهی محکوم‌علیه در شعبه‌ ۱۵ دیوان عالی کشور ابرام و پس از طی مراحل استیذان و پرداخت مابه التفاوت دیه، حکم قصاص سحرگاه روز ۲۸ خرداد سال ۹۷ در زندان رجایی‌شهر اجرا شد و بدین ترتیب پرونده سارقان و قتل کودک هشت ماهه بسته شد تا شاید درس عبرت باشد.

کدخبر: ۳۳۸۴۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر