کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۶۴۰
تاریخ خبر:

ماجرای سرقت از ماشین حمل پول

روزنامه هفت صبح| اگرچه هنوز از احکام صادره برای متهمان سرقت ۹۰۰ میلیونی از ماشین حمل پول بانک پاسارگاد خبری نیست اما حکم سرقت مسلحانه پابرجاست. اواخر اسفند سال ۹۵ ماجرای سرقت ماشین حمل پول بانک پاسارگاد در اتوبان شهید حقانی، یکی از جنجالی‌ترین اخبار حوزه حوادث در آن سال محسوب می‌شد.

ماجرا از این قرار بود که ساعت ۷:۴۷ پنجم اسفند سال ۹۵، سرقتی به پلیس گزارش شد که در کشورمان بی‌سابقه بود؛ ربودن خودروی حمل پول بانک پاسارگاد، آن هم در یکی از مناطق پرتردد پایتخت. به این صورت که دو خودروی پراید این خودروی حمل پول را که در حال عبور از بزرگراه حقانی بود، در بر گرفته و با متوقف کردن آن، راننده را پیاده کرده و خودروی وی را با خود بردند.

در ادامه، سارقان که از مجهز بودن خودرو به جی پی اس مطلع بودند، ابتدا این دستگاه را از ماشین جدا و به خیابان پرتاب کردند و سپس برای رهایی از خودرو و احتمال شناسایی آن به واسطه اطلاع پلیس و کنترل دوربین‌های ترافیکی، سرقت دیگری انجام دادند.

به این صورت که سد راه یک خودروی ال ۹۰ شده و با تهدید سرنشین آن با اسلحه، خودروی وی را در اختیار گرفته و با انتقال کیسه‌های پول به آن از محل متواری شدند. بدین ترتیب سرقتی رقم خورد که گفته می‌شود ۹۰۰میلیون تومان پول نقد به جیب سارقان روانه کرد.

در پی این اتفاق، ردیابی‌های پلیسی کلید زده شد و از همان روزهای نخست چند مظنون در این پرونده دستگیر شدند تا اینکه تجسس‌های به عمل آمده به شناسایی چهار متهم در لاهیجان (استان گیلان) رسید و طی تعقیب و گریزی مسلحانه، همه این افراد دستگیر شدند.

ماجرا در حالی بود که گفته می‌شد، یکی از این چهار سارق، خانمی ۲۲ساله بود و این فرد در تعقیب و گریز میان پلیس و سارقان، به ضرب گلوله پلیس زخمی شد. رئیس پلیس تهران در آن زمان اعلام کرد: در گیلان هنگام دستگیری سارقان، یک خانم را نیز دستگیر کردند که همسر یکی از این افراد بوده اما نقش وی در این سرقت هنوزمشخص نیست که در بازجویی‌ها این ابهام‌ها برطرف خواهد شد ولی باید بگویم که دو نفر از این سارقان در هنگام تیراندازی مجروح شدند.

وی با بیان اینکه باید از بانک بپرسید که چرا خودرو حمل پول مسلح نبوده است، گفت: جالب است بدانید که دوربین‌های داخل خودرو حمل پول نیز قطع شده بود.به گفته ساجدی نیا، چهارنفر از عاملان اصلی این سرقت سابقه سرقت و زورگیری داشتند و برای انجام این سرقت نیز دو دستگاه پراید به سرقت برده بودند.

اما ماجرا به همین جا نیز ختم نشد. در ادامه مشخص شد که سارقان برای برنامه‌ریزی سرقت خود خانه‌ای در کهریزک اجاره کرده‌اند که در بازرسی از آنجا ۵۵۰میلیون تومان از پول‌ها کشف شد. چند روز بعد هم سارقان بخش دیگری از پول را برگرداندند و به جرم خود اقرار کردند. آنها مدعی شدند که در آرزوی پولدار شدن و داشتن زندگی بهتر دست به این سرقت زده‌اند.

در بین این شش نفر، دو عامل اصلی سرقت از کارمندان بخش حراست بودند که به شرکتی خارج از بانک پاسارگاد سپرده شده ‌بود و چهار نفر عامل اصلی اجرای این سرقت، سابقه سرقت و زورگیری داشتند و برای انجام این سرقت از دو دستگاه پراید مسروقه استفاده کرده بودند.

پرونده این متهمان پس از دستگیری در شعبه چهارم دادسرای ناحیه ٣۴ رسیدگی شد و بازپرس رسمی با انجام تحقیقاتی درباره ابعاد مختلف جرم این افراد درنهایت از صدور قرار مجرمیت آنها به اتهام سرقت مسلحانه خبر داد و گفت به احتمال زیاد با صدور کیفرخواست به دادگاه معرفی خواهند شد. اما متهمان دلیل چنین سرقت کلانی را پولدار شدن ذکر کردند.

سردسته این باند جوانی ۳۲ ساله بود که خود مامور حفاظت بانک بود. او در آن زمان درباره سرقت‌شان گفته بود: با دیدن روزانه میلیون‌ها تومان اسکناس بی‌زبان وسوسه شدم و با همدستی چهار مرد که نقشه سرقت مسلحانه خودروی حمل پول را اجرا کرده‌اند تا همگی یک شبه پولدارشوند و به آرزوهایشان برسند. ماجرای پولدار شدن مثل خوره به جانم افتاده بود.

سه سال قبل نگهبان بانک شدم. ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم اما خودم روزانه با میلیون‌ها تومان پول سر و کار داشتم. هر کسی جای من بود با این وضعیت مالی و آن همه پول وسوسه می‌شد. به گفته سر دسته باند، او یک ماه روی این نقشه کار کرده بود و خودش ساعت و زمان حرکت ماشین حمل پول را خبر داشت.

اگرچه از این پرونده حدود سه سالی می‌گذرد و در آخرین جلسه قضایی برای آنها صدور قرار مجرمیت به علت سرقت مسلحانه تعیین شد اما با وجود گذشت چندسال از سرنوشت این پرونده، احکام قضایی، صدور حکم برای متهمان هنوز خبری نیست و همچنان در زندان به سر می‌برند.

کدخبر: ۳۱۴۶۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر