کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۲۴۱
تاریخ خبر:

ماجرای سخنان جیک سالیوان چه بود؟

روزنامه هفت صبح | جیک سالیوان گزینه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، برای سمت مشاور امنیت ملی آمریکا شامگاه روز یکشنبه مصاحبه مهمی داشت با فرید زکریا در برنامه GPS شبکه سی‌.ان‌.ان. دو نکته از این مصاحبه را بخوانید.

* یک: نکته اول در این زمینه، سخنان سالیوان در خصوص برجام بود. او ابتدا از ترامپ انتقاد کرد و گفت:«اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران باعث امن‌تر شدن آمریکا نشد و تهران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است» و بعد از آن در خصوص بازگشت به برجام گفت:«رئیس‌جمهور بایدن گفته است که اگر ایران به تعهدات خود ذیل شرایط برجام برگردد و برنامه [هسته‌ای آن] محدود شود، ما به توافق برمی‌گردیم ولی این مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود.

دیدگاه ما این است که موشک‌های بالستیک و برنامه موشکی بالستیک ایران باید بخشی از مذاکرات آینده باشد و باور داریم که این مذاکرات می‌تواند ورای ۱+۵ فعلی باشد. در مذاکرات فراگیرتر می‌توانیم نهایتا حدی برای فناوری موشک‌های بالستیک ایران تعیین کنیم و این هدفی است که ما می‌خواهیم از راه دیپلماسی پیش ببریم.»

این در حالی است که برخی رسانه‌های اصولگرا این اظهارات را کمی تعریف کردند و به نقل از او نوشتند:«واشنگتن برای بازگشت به برجام باید درباره برنامه موشکی ایران هم مذاکره کند.» با این حال می‌بینید که سالیوان بازگشت به برجام را به تعهدات هسته‌ای کشور گره زده نه به توان موشکی.
البته اصل همین سخن در خصوص پایه شدن برجام برای مذاکره بعدی نیز مورد انتقاد ایران قرار گرفته است.

دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات اخیر جک سالیوان مبنی‌بر اینکه بعد از پیوستن به برجام با ایران درخصوص مسائل موشکی مذاکره خواهیم کرد،گفت: درخصوص توان دفاعی ایران نه هیچ وقت مذاکره شده و نه مذاکره می‌شود و نه خواهد شد. توان دفاعی ایران براساس نیازهای ایران مستقلا پیگیری می‌شود.

یک بار در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع موشک آمده و فیصله یافته است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا می‌داند فعالیت هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است،اظهار داشت: به همین خاطر، مسئله موشک یک مسئله ثانویه است و برهمین اساس تحریم‌های تسلیحاتی ملغی شد. هیچ قسمتی درباره موضوعی که مذاکره شده را مجددا مذاکره نخواهیم کرد. پاسخ ما اجرای کامل و بدون شرط برجام و جبران اتفاقات گذشته است.

* دو: نکته دوم هم این بود که سالیوان در این مصاحبه تلویحا توافق آمریکا و طالبان را تایید کرده و می‌گوید رابطه آمریکا و طالبان براساس این توافقنامه شکل گرفته است. او گفت که براساس این توافقنامه هر دو طرف تعهداتی دارند که باید آن را انجام دهند. طالبان باید خشونت را کاهش دهند و با حسن نیت با نمایندگان دولت افغانستان مذاکره کنند.

کدخبر: ۳۶۷۲۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر