کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۱۱۱۰
تاریخ خبر:

ماجرای دو واقعه دردناک برای دو ایرانی

روزنامه هفت صبح | مرگ در کالیفرنیا و آدم‌ربایی در نیمروز افغانستان؛ اینها سرنوشت دو ایرانی است که روز پیش اسم‌شان به دست رسانه‌ها رسید. اولی زنی ایرانی-آمریکایی و اولین زن سفیر ایالات متحده در سوئد بود که روز پیش در ۶۱ سالگی درگذشت‌ ‌ و دومی داروساز ایرانی ربوده شده در افغانستان است. آنچه این دو خبر را شبیه ‌ هم می‌کرد، سرنوشت عجیب دو ایرانی در دو کشور متفاوت بود که به جز این هیچ ارتباط دیگری به همدیگر نداشتند. ماجرای این دو نفر در این گزارش شرح داده شده است.

نویسنده و داروساز ایرانی چطور از نیمروز سردرآورد؟
خبر دکتر جواد قربانی را دیروز یک خبرگزاری دولتی به نام باختر که تحت کنترل طالبان است داد. این رسانه هجدهم بهمن به نقل از رئیس امنیت استان نیمروز گزارش داد که نیروهای آنان جواد قربانی را که از یک‌ماه پیش به این‌سو در چنگ آدم‌ربایان به سر می‌برد، زنده و سلامت آزاد کردند.طالبان گفتند که این شهروند ایرانی یک‌ماه پیش از مشهد ربوده شده، سپس به استان هرات برده ‌ و از آنجا به استان نیمروز انتقال یافته بود. این اولین بار نیست که یک ایرانی در این کشور ربوده می‌شود.

حدود شش سال قبل هم پیش از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، یک شهروند دیگر ایرانی به نام محمدرضا هاشمی که راننده نفتکش بود، در استان نیمروز از سوی آدم‌ربایان ربوده شد‌ اما پس از سه روز نیروهای امنیتی دولت افغانستان او را آزاد کردند و در مرز افغانستان و ایران به مسئولان نیروی انتظامی ایران تحویل‌ دادند. این خبر را خبرگزاری فارس هم انتشار داده است. فرمانده امنیتی نیمروز گفته ‌ در عملیات آنها سه نفر از رباینده‌ها هم بازداشت شده‌اند.

از این داروساز ایرانی کتابی هم سال ۱۴۰۰ منتشر شده که محتوای آموزشی درباره نسخه‌های رایج دارویی داشته. علاوه‌بر دکتر قربانی، پزشک جراح دیگری به نام فواد پیرزاد، جراح اعصاب و استاد دانشگاه پزشکی کابل هم از سوی افراد ناشناس ربوده شده است. دوربین‌های مداربسته تصاویر آدم‌ربایان را هم منتشر کرده‌اند اما هنوز این پزشک افغانستانی پیدا نشده است. چیزی که مشخص بوده این است که آدم‌ربایان سوار خودرو نظامی طالبان بودند و اسلحه و لباس فرم این گروه را در اختیار داشتند.

این پزشک چهاردهم بهمن ماه از شهر کابل ربوده شده. ربایندگان او را به این بهانه که بیماری را داخل خودرو معاینه کند سمت خودرو کشانده و بعد ربوده‌اند. حدود سه ماه قبل، دکتر محمد نادر عالمی، روان‌پزشک مطرح، پس از دو ماه اسارت در دست آدم‌ربایان که یک شبکه داخلی طالبان بودند، کشته شد.

خانواده دکتر عالمی برای آزادی او، ۳۵۰ هزار دلار آمریکا به آدم‌ربایان پرداختند اما در نهایت، جسد او را تحویل گرفتند. همچنین ۲۱ دی‌ماه هم نجیب‌الله سکندر، یک جراح مغز و اعصاب، در کابل ربوده و پس از یک هفته، از دست آدم‌ربایان آزاد شد. علاوه بر این هوشنگ رستاقی، از پزشکان مطرح در قندوز، در ماه نوامبر ربوده شد و اواخر ژانویه، پس از پرداخت مبلغی هنگفت به آدم‌ربایان، آزاد شد.

زندگی و مرگ خانم راجی
آزیتا راجی، اولین زنی بود که آمریکا به عنوان سفیر برای سوئد انتخاب کرد. این زن ۶۱ ساله روز پیش در کالیفرنیا درگذشت.این دیپلمات ایرانی-آمریکایی یک کارشناس امور بانکی بود که سال ۲۰۱۴ از سوی اوباما به عنوان سفیر ایالات متحده انتخاب شد و تا سه سال بعد هم این سمت را در اختیار داشت. او پیش از این سرمایه‌دار و فعال برجسته بازارهای مالی آمریکا بود که در سال ۲۰۱۲ و در جریان رقابت‌های انتخاباتی، با جمع‌آوری نزدیک به چهار میلیون دلار کمک مالی برای کارزار باراک اوباما، به دومین حامی مالی بزرگ اوباما تبدیل شد.

صلاحیت آزیتا راجی به عنوان سفیر سوئد ۱۶ ماه معطل موافقت جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا ماند. اصرار اوباما ولی گویا از این جهت بوده که بعد از سفر خود به سوئد ظاهرا با مشاهده اینکه نیمی از وزرای دولت آنها زن هستند، برابری جنسی در این کشور را تحسین کرده بود و به این فکر می‌افتد که برای اولین بار یک زن را راهی سوئد کند؛ اینطور می‌شود که سرنوشت این زن ایرانی-آمریکایی برای دومین بار در زندگی‌اش به سوئد پیوند می‌خورد. علاوه بر این فعالیت‌های راجی در سمت‌های مختلف سبب شد او به عنوان یکی از نامزدهای کسب بالاترین جایزه وزارت امور خارجه آمریکا برای خدمات دیپلماتیک معرفی شود.

آزیتا راجی متولد مهرماه سال ۱۳۴۰ در تهران بود و سال‌های کودکی و نوجوانی خود را در ایران و کشورهای اروپای غربی گذراند. او از دبیرستان بین‌المللی لوزان در سوئیس دیپلم گرفت و سپس در سن ۱۷ سالگی، در ایالات متحده به دانشگاه وارد شد و همزمان در دو رشته‌ کارشناسی معماری و زبان فرانسه دانشگاه کلمبیا و کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار همین دانشگاه تحصیل کرد. زمان حضور او در سوئد به عنوان سفیر آمریکا با انتخاب اردلان شکرآبی به عنوان وزیر امور مدنی سوئد همزمان شده بود.

نامه باب دیلن، در دست خانم راجی
راجی پس از پایان تحصیلات، به عنوان تحلیلگر معتمد مالی و عضو کمیته برتون وودز فعالیت می‌کرد و همچنین از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) به عنوان عضو «هیات مشورتی کمیته ملی حزب دموکرات» فعالیت داشت. علاوه بر این مدتی هم معاون شرکت بزرگ مالی دیگری در وال استریت بود (جی پی مورگان) که به عنوان دومین بانک بزرگ جهان شناخته می‌شود.او مادر پنج فرزند دختر و مادربزرگ هفت نوه است ولی جدا از اینها آزیتا همان فردی بود که سال ۲۰۱۷ نامه باب دیلن را در مراسم اهدای جوایز نوبل ادبیات قرائت کرد.

علاوه بر این سال ۲۰۱۷ هم سخنران اصلی اولین کنفرانس رهبری زنان ایرانی-بریتانیایی در لندن بوده است. کاخ سفید در معرفی این زن ایرانی-آمریکایی اینطور نوشته که او تا امروز به عنوان رئیس هیات امنا و مشاور نهادهای غیرانتفاعی از جمله شوراهای ملی و کمیته‌های ریاست‌جمهوری(برای بورسیه‌های کاخ سفید)، کالج برنارد دانشگاه کلمبیا، برنامه سرمایه‌گذاری تجاری اجتماعی در کالج بازرگانی دانشگاه کلمبیا، گالری ملی پرتره‌ها در انستیتوی اسمیتسونین حضور داشته است. راجی سال ۲۰۱۷ مدال افتخار جزیره الیس را هم برنده شد. این مدال افتخار در جزیره تاریخی الیس به گروهی از افراد برگزیده‌ تعلق می‌گیرد که برای آمریکا دستاوردها و خدمات ارزنده‌ای به ارمغان آورده‌اند.

کدخبر: ۴۴۱۱۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر