کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۱۸۲
تاریخ خبر:

ماجرای خوردن گل‌های دقیقه نودی پرسپولیس چیست؟

روزنامه هفت صبح | فارغ از اتفاقات زشت پایان بازی سپاهان و پرسپولیس در اصفهان، آنچه از نظر فنی در این بازی جلب توجه کرد، از دست رفتن پیروزی پرسپولیس در یک بازی حساس دیگر با گل دقایق پایانی بود. این اتفاقی است که چند بار دیگر هم در دوران یحیی گل‌محمدی رخ داده و به نظر می‌رسد اصلا اتفاقی نیست و ضعفی است که کادر فنی پرسپولیس هنوز موفق به برطرف کردن آن نشده است. در این مطلب به این نکته و نکات دیگری از نمایش پرسپولیس در برابر سپاهان اشاره می‌کنیم.

*** ماجرای این گل‌های دقیقه نودی چیست؟
پرسپولیس در نیمه اول بازی با سپاهان تیم برتر میدان بود و در اوایل نیمه دوم هم به همین روند ادامه داد و در دقیقه ۵۵ به گل برتری رسید. درست بعد از گل، ورق برگشت و سپاهان سراپا حمله شد. آنها یکی دو بار تا آستانه باز کردن دروازه پرسپولیس پیش رفتند و از یک جایی به بعد تقریبا مشخص بود که سپاهان بالاخره دروازه پرسپولیس را باز خواهد کرد. سرانجام این اتفاق افتاد و سپاهان در دقیقه ۸۷ به گل مساوی رسید و پرسپولیس دو امتیاز حساس را از دست داد.

البته چون بازی مقابل سپاهان بود، شاید بتوان گفت این پیروزی ۶ امتیاز داشت که با گل دقایق پایانی سپاهان، فقط یک امتیازش نصیب پرسپولیس شد. این برای چندمین بار بود که تیم یحیی، در یک بازی کلیدی، با گل خوردن در واپسین دقایق بازی، پیروزی را با تساوی و حتی باخت عوض می‌کند. این اتفاق به‌طور مشخص دو بار در دربی رخ داد. یک بار در دربی جام حذفی فصل گذشته که پرسپولیس پیروزی ۲بریک را با گل دقیقه ۹۳ محمد دانشگر از دست داد و در نهایت استقلال در ضربات پنالتی برنده شد و به فینال رسید.

دومین مورد هم دربی رفت امسال بود که اگر پرسپولیس قدر فرصت‌هایش را می‌دانست، می‌توانست با یک پیروزی پرگل و باورنکردنی، حریف سنتی‌اش را شکست دهد اما نه‌تنها خبری از گل کردن موقعیت‌ها نبود بلکه این استقلال بود که بازی ۲بریک باخته را‌ بدون اینکه موقعیت خاصی ایجاد کند، در دقیقه ۹۱ و با یک فرصت نصفه و نیمه و البته خلاقیت مهدی قایدی، با تساوی عوض کرد.

در مجموع به نظر می‌رسد شاگردان یحیی در چنین شرایطی‌ تمرکز خود را از دست می‌‎دهند و در بازی‌های حساس و کلیدی، نمی‌توانند از اندوخته‌های‌شان محافظت کنند و پیروزی را با مساوی یا شکست عوض می‌کنند. این واقعیتی است که وجود دارد و اگر حمید مطهری مثل همیشه و مانند سایر نقاط ضعف پرسپولیس آن را انکار کند، باز هم چیزی عوض نخواهد شد.

*** کی‌روش، ورژن لیگ برتری عمر خریبین!
نقش اصلی در به ثمر رسیدن گل تساوی سپاهان را استنلی کی‌روش داشت. مهاجم بلندقامت و تنومند برزیلی سپاهان، در صحنه گل‌ روی ارسال بلند همبازیانش به راحتی پرید و در حضور مدافع پرسپولیس به راحتی توپ را با کنترل دقیق سینه به محمد محبی سپرد و شوت او منجر به گل تساوی سپاهان شد.

کی‌روش در این فصل اصلا نشانی از آن مهاجم آماده چند سال اخیر نداشته و امسال هم بدترین سالش را سپری می‌کند اما همواره در بازی مقابل پرسپولیس انگیزه‌های زیادی داشته و معمولا موفق به زدن گل و دادن پاس گل هم شده است. او حتی با پیراهن ذوب‌آهن هم به پرسپولیس گل زده است. آمار گل‌ها و پاس گل‌های کی‌روش در برابر پرسپولیس نشان می‌دهد که او نسخه برزیلی عمر خریبین است. خریبین سوری در آسیا بارها دروازه پرسپولیس را باز کرده و کی‌روش در لیگ برتر چند بار موفق به گشودن دروازه سرخ‌پوشان پایتخت شده است.

*** «دبل ‌اشتباه» سیامک نعمتی در نقش جهان
مقصر اصلی به ثمر رسیدن گل تساوی سپاهان، سیامک نعمتی بود. او روی صحنه گل، مامور یارگیری با استنلی کی‌روش بود و اگرچه از لحاظ قد و قامت با او قابل مقایسه نیست اما حداقل می‌توانست با پریدن و ایجاد یک نبرد هوایی، روی کی‌روش فشار بیاورد و تمرکز او را از بین ببرد اما ترجیح داد به عقب برود. همین باعث شد تا کی‌روش به راحتی توپ را با سینه مهار کند و بدون کمترین احساس فشاری، با همین استپ سینه بهترین پاس ممکن را به محبی بدهد.

محبی هم در ادامه شوتی زد که اگرچه در چارچوب دروازه پرسپولیس بود اما حامد لک می‌توانست به راحتی آن را مهار کند ولی برخورد توپ به نعمتی و تغییر مسیر آن باعث شد تا دروازه پرسپولیس باز شود. در واقع اگر نعمتی در همان صحنه اول برای کی‌روش مزاحمت ایجاد می‌کرد، شاید او نمی‌توانست به راحتی به محبی پاس گل بدهد اما اشتباهات متوالی نعمتی در نهایت منجر به گل مساوی سپاهان شد.

*** شش سال شکست‌ناپذیری در اصفهان
از آخرین برد سپاهان در اصفهان حدود شش سال می‌گذرد. یکشنبه شب قبل سپاهان و پرسپولیس در حالی به مصاف هم رفتند که سرخپوشان پایتخت با پیروزی می‌توانستند به صدر جدول بازگشته و با یک بازی کمتر، جایگاه سپاهان را پس بگیرند‌ اما شاگردان نویدکیا در ورزشگاه خانگی خود، به سادگی مغلوب نشدند. آخرین شکست پرسپولیس در اصفهان، به لیگ پانزدهم برمی‌گردد که تیم سپاهان توانست شاگردان برانکو ایوانکوویچ را ۴بر۲ شکست دهد. به هر حال سپاهان باز هم موفق به شکست پرسپولیس در بازی خانگی‌اش نشد تا طلسم شکست‌ناپذیری پرسپولیس در اصفهان همچنان ادامه داشته باشد.

*** معمایی به نام احمد نور
تمام پیش‌بینی‌ها این بود که احمد نوراللهی یکی از مردان تاثیرگذار بازی پرسپولیس و سپاهان خواهد بود اما هرچه از زمان بازی گذشت او نتوانست عملکرد ویژه‌ای را از خود به نمایش بگذارد و البته تعویض هم نشد. نوراللهی که در فصل جاری یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان پرسپولیس بوده و تا به اینجای کار نیز با به ثمر رساندن شش گل در لیگ برتر آقای گل پرسپولیسی‌ها محسوب می‌شود، در چند بازی اخیر و به ویژه بازی مقابل سپاهان عملکرد خوبی نداشت و از سایت‌های آنالیز نمره ضعیفی دریافت کرد.

همین اتفاق باعث شده خیلی‌ها گمان کنند پیشنهادهایی که نوراللهی مدعی است از تیم‌های قطری دریافت کرده، باعث از بین رفتن تمرکز او شود و به همین دلیل از نظر فنی نیز دچار افت شده است. جالب اینجاست که برخلاف ادعای برخی از رسانه‌ها که مدعی شده‌اند نوراللهی با پرسپولیس به توافق رسیده، او هنوز او پیشنهاد باشگاه را برای مذاکره نپذیرفته و اگر باشگاه نتواند خواسته مالی او را که چند برابر رقم دریافتی این روزهای اوست قبول کند، احتمال جدایی‌اش از جمع سرخ‌پوشان بسیار زیاد است. در مجموع نوراللهی اگر هم قرار باشد در پایان فصل از پرسپولیس جدا شود، باید با ارائه بهترین بازی‌ها خاطره‌ای خوب از خود به نمایش بگذارد اما او طی چند هفته اخیر و به ویژه در بازی با سپاهان عملکرد قابل قبولی نداشت.

کدخبر: ۳۸۹۱۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر