کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۳۲
تاریخ خبر:

ماجرای خاموشی همزمان ۳۰ هزار گوشی

روزنامه هفت صبح، محمدجواد ترابی | سامانه همتا،‌ بالاخره پا روی گلوی سودجویی از اطلاعات مسافران خارج از کشور گذاشت.
در ماه اخیر، بارها خبر سوءاستفاده از تصویر گذرنامه و مدارک و اطلاعات مسافران به خارج از کشور به گوش می‌رسید. فرقی نمی‌کرد که برای سفر تفریحی عازم ارمنستان و ترکیه بودی یا که برای سفری زیارتی عازم عراق.

برخی از واسطه‌هایی که در چرخه سفر قرار داشتند با به دست آوردن کپی مدارک و صرفا با اطلاع از زمان ورود و خروج به کشور، اقدام به ثبت سیمکارت‌هایی می‌کردند که روح صاحب سیمکارت هم از آنها خبر نداشت. با آن سیمکارت‌های ثبت‌شده هم گوشی‌های قاچاق‌شده را به نام فرد رجیستر می‌کردند و در نهایت سودی نزدیک به یک‌میلیون تومان به جیب می‌زدند.

در این میان سازمان تنظیم مقررات رادیویی برای افراد پیامک ارسال می‌کرد که سیمکارت جدیدی به نام‌تان ثبت شده، اما برخی یا توجه به این پیامک نمی‌کردند یا این موضوع را فاقد اهمیت می‌دانستند. با این حال هفت صبح در تاریخ شش شهریور نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تیتر دوم روزنامه با عنوان «تجاوز به حریم خصوصی در نیمه‌شب» به این موضوع اختصاص یافت.

در این گزارش، یک روایت اول شخص از پیگیری ثبت سیمکارت ناخواسته پس از بازگشت از ارمنستان به چاپ رسیده بود. پس از آن، خرده خبرهای از ثبت سیمکارت‌های ناخواسته در توئیتر به گوش می‌رسید. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که بالاخره سامانه همتا عصر شنبه گذشته واکنش نشان داد. همتا در گزارشی با عنوان «برخوردهای انجام‌شده از چهار شهریور تاکنون» نوشت:

«از زمان گزارش قبلی مورخ چهارم شهریور ۱۳۹۸ در زمینه سامانه شناسایی کشف تخلف همتا، بیش از ۳۰هزار تلفن همراه که با روش‌های متخلفانه ثبت شده بودند، شناسایی و مسدود شده‌اند. حجم عمده‌ای از این تخلفات از طریق سوء استفاده از «رویه مسافری» انجام شده است.

به مخاطبان محترمی‌که قصد خرید تلفن همراه دارند اکیدا توصیه می‌شود قبل از خرید، از طریق #۷۷۷۷* استعلام اصالت نموده و در صورت مسافری بودن تلفن همراه، در خرید خود دقت نمایند، چراکه ثبت تلفن همراه از طریق رویه مسافری، صرفا برای مصارف غیرتجاری مجاز بوده و هر زمان که هر تخلفی در مراحل ثبت آن احراز شود، مسدود خواهد گردید.»

بدین ترتیب و در یک حرکت بسیار به‌جا و پرشتاب، همتا رسما بساط این سوءاستفاده‌ها را برچید. حال چه بر سر خریداران ۳۰هزار تلفن همراهی که احتمالا فروخته شده آمده است؟ در وهله نخست آنتن‌دهی این گوشی‌ها قطع می‌شود، سپس خریداران این گوشی‌ها که تبدیل به مال‌باخته شده‌اند، باید گوشی‌های خود را به فروشندگان پس بدهند؛ در غیر این‌صورت و در‌حالی‌که فروشنده امتناع کند و زیر بار نرود، احتمالا چاره‌ای جز شکایت نمی‌ماند.

در مرحله بعدی، احتمال دارد که خود فروشندگان هم بی‌اطلاع از این ماجرا بوده باشند که گوشی قاچاق بوده و رجیستری نداشته که باید از توزیع‌کننده شکایت کنند. دومینویی از شکایت و دادخواهی به راه خواهد افتاد. هرچند که بسیاری از آن‌ها که گوشی‌های قاچاق به نامشان و بدون اطلاعشان در این مدت ثبت شده، خرسند خواهند بود ولی احتمالا در آینده نزدیک با این شکایت‌ها، با پرونده‌های سنگین افرادی مواجه می‌شویم که به روشی از اطلاعات در اختیار برخی آژانس‌های مسافرتی، شرکت‌های اتوبوس‌رانی در خطوط متداول خارج از کشور و …
سوءاستفاده می‌کردند و سودهای کلانی به جیب می‌زدند.

تصور کنید به ازای هر برگه اطلاعات شخصی مسافران، چیزی در حدود یک‌میلیون تومان! می‌دانید که در ماه اخیر چه تعداد ایرانی از کشور عازم عراق و کشورهای همسایه شدند؟ یک راهنمایی که میلیون ضربدر میلیون می‌شود هزار میلیارد.

کدخبر: ۲۸۱۶۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر