کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۳۳۵
تاریخ خبر:

ماجرای حمایت سیدحسن قزوینی ‌از سندرز

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | درباره روحانی عراقی که در قم درس خوانده و در میشیگان برای کاندیدای دموکرات انتخابات آمریکا رای جمع می‌کند.
* یک: در روزهای اخیر فیلمی در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه کاربران قرار گرفته از سخنرانی یک روحانی شیعه در میتینگ انتخاباتی برنی سندرز. ماجرا اینجاست که رقابت جو بایدن و برنی سندرز دو کاندیدای حزب دموکرات به مراحل حساسی رسیده و این فیلم هم مربوط به همایش انتخاباتی برنی سندرز در ایالت میشیگان است.

شخصی که از برنی حمایت کرده، سیدحسن قزوینی نام دارد و مدیر یک مرکز اسلامی در دیربورن میشیگان است. جایی که یک سوم جمعیت این شهر عرب هستند و بنابراین آرای آنها می‌تواند در سرنوشت این مرحله از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها تعیین کننده باشد. در ادامه جزئیات بیشتری را در مورد سیدحسن قزوینی مرور می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا نباید از دیدن یک روحانی شیعه در کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعجب کنیم.

* دو: سید حسن قزوینی متولد ۲۴ مهر ۱۳۴۳ در کربلا است. او فرزند آیت‌الله مرتضی قزوینی امام جماعت حرم امام حسین (ع) و اصالتا قزوینی است. سید‌حسن قزوینی در قم دروس حوزوی را خوانده و در اواسط دهه ۶۰ شمسی و کمی بعد از مهاجرت پدرش به آمریکا، ابتدا به لس‌آنجلس می‌رود و هدایت مرکز اسلامی الزهرا را برعهده می‌گیرد.

او در گام بعدی به میشیگان و شهری در حومه دیترویت می‌رود و حالا امام جماعت یک مسجد در دیربورن است که در حقیقت بزرگ‌ترین مسجد آمریکای شمالی محسوب می‌شود و به نوعی مرکز اصلی شیعیان آمریکاست. او در اینستاگرام با چهره‌های مختلفی عکس دارد؛ از اوباما و جان کری و ال‌گور گرفته تا پاپ و روحانیون شیعه عراقی. او دو فرزند به نام‌های محمدباقر و احمد دارد و مرتب به مشهد و قم در حال تردد است.

* سه: حالا چرا می‌گوییم نباید از سخنرانی و حمایت او از برنی سندرز تعجب کنیم؟ برنی سندرز اگرچه خودش یک یهودی است اما با صهیونیست‌ها میانه خوبی ندارد و از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند. با توجه به اینکه عرب‌های ساکن ایالت میشیگان بیشتر مهاجرین سوری و فلسطینی و لبنانی هستند، جلب آرای این گروه که تعداد آنها بیش از ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده می‌تواند به برنی سندرز برای برتری بر جو بایدن کمک کند.

کسانی که از سخنرانی سید حسن قزوینی درهمایش انتخاباتی برنی سندرز تعجب کردند احتمالا این طرف قضیه را ندیدند که جو بایدن هم با شخصی به نام شیخ احمد حمود از روحانیون شیعه میشیگان دیدار کرده. یا خود همین سیدحسن قزوینی قبلا از اوباما حمایت کرده بود و در دوره قبل‌تر تصاویری از حضور او در کمپین انتخابات جرج بوش هم منتشر شده بود.

حتی در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا هم یک روحانی لبنانی به نام محمد الحاج حسن از ترامپ حمایت کرد و در همایش‌های انتخاباتی او حضور فعالی داشت که البته این شخص در لبنان به مواضع ضد حزب‌الله مشهور است و خبرگزاری‌های اصولگرا گزارش‌هایی ضد مواضع او منتشر کرده‌ بودند. خلاصه مطلب اینکه حضور یک روحانی شیعه در میتینگ‌های انتخاباتی آمریکا موضوع جدیدی نیست که اینجا همه از آن اینطور تعجب کرده‌اند.

* چهار: یک نکته ابهام برانگیز دیگر در مورد سیدحسن قزوینی مواضع سیاسی و کیفیت رابطه او با جمهوری اسلامی است. یک عده معتقدند که او از روحانیون نزدیک طیف به صادق شیرازی است و در نتیجه با نظام جمهوری اسلامی رابطه مطلوبی ندارد. در مورد این فرضیه اما هیچ شواهدی موجود نیست جز اینکه او داماد برادر صادق شیرازی است.

بعضی معتقدند که سیدحسن قزوینی قبلا مواضعی نزدیک به طیف صادق شیرازی داشته اما به تدریج از آنها فاصله گرفته است. روی صفحه اینستاگرام او هم عکسی یا متنی که این فرضیه را تایید کند پیدا نکردیم. از بین روحانیون ساکن در ایران هم او بیشتر با روحانیون شیعه عراقی مثل هادی مدرسی حشر و نشر دارد که این روزها به علت ابتلا به کرونا در قم بستری است.

در مورد موضع‌گیری‌های او درباره رویدادهای سیاسی جهان هم خیلی اطلاعات خاصی در دسترس نیست جز اینکه او از حوثی‌های یمن حمایت کرده و در جایی گفته معتقد است داعش را اسرائیل به وجود آورده و بعضی تحلیلگران با استناد به همین اظهارنظرها تحلیل کرده بودند که سیدحسن قزوینی نزدیک به جمهوری اسلامی است که البته خیلی دلیل قانع‌کننده‌ای برای این نتیجه‌گیری نیست.

کدخبر: ۳۱۴۳۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر