کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۷۲۱
تاریخ خبر:

جنجال مهدی کوشکی و ریحانه پارسا درباره حق طلاق

روزنامه هفت صبح | چند روز پیش ریحانه پارسا، بازیگر سریال پدر و فیلم سینمایی «خوب، بد جلف: ارتش سری» در توئیتی نوشت: «یا بنویس، به زنهاتون حق طلاق میدید و اسم خودتونم میذارید مرد؟ ایموجی هم نزار» احتمالا شکل جمله بندی پارسا برای شما هم عجیب و نامفهوم است، درست همانطور که برای خیلی از اهالی توئیتر مبهم بود اما نه آنقدر که منظور اصلی اش را نفهمند و به او حمله نکنند.

در کمتر از چند ساعت این توئیت بارها دست به دست شد و هزاران بار هم بدون اینکه بازنشر شود مورد اشاره قرار گرفت، اشاره هایی که اغلب حاوی حملاتی به ریحانه پارسا بودند. علت هم واضح است. مسئله حق طلاق برای خانم ها از مسائل ملتهب جامعه امروز است که بخصوص زنان طبقه متوسط درباره آن نقطه نظرات خاص خود را دارند. و حالا چنین اظهار نظری از سوی بازیگر ۲۰ ساله که دو سه ماه از ازدواجش می‌گذرد نفت روی آتش بود.

*** این توئیت پارسا چند نوع واکنش به همراه داشت:
* همانطور که انتظار می رفت دسته بزرگی از کاربران به شدیدترین شکل ممکن به پارسا حمله کردند
* دسته دیگری از کاربران این توئیت را ابزاری برای جلب توجه دانستند چون چند روز بیشتر از آمدن پارسا به توئیتر نمی گذشت و او هنوز هزار دنبال کننده هم نداشت. اگرچه موجی برای دنبال نکردن او راه افتاد و حالا هم کمی بیشتر از ۱۴۰۰ دنبال کننده دارد.

* با توجه به جمله بندی پارسا، خیلی ها این حدس را مطرح کردند که این توئیت اصلا کار خود او نیست و به او گفته شده این را بنویسد، او هم دقیقا آنچه دیکته شده را منتشر کرده از آن طرف عده ای می گفتند امکان ندارد او تا این اندازه ناشی باشد که چنین کاری کند و حدس می زدند که این هم بخشی از بازی کودکانه ای باشد که برای جلب توجه راه انداخته است.

* دسته دیگری از کاربران توئیتر کلا ماجرا را به شوخی برگزار کردند. بعضی از آنها به شوخی گفتند شاید ریحانه پارسا گروگان گرفته شده و از طریق نوشتن چنین توئیتی که غلط های فاحش دارد و نامفهوم است، خواسته در خواست کمک کند مثل زنی که برای گزارش خشونت خانگی با پلیس آمریکا تماس گرفت و سفارش پیتزا داد.

*** پرش کوشکی روی موج
توئیت پارسا آنقدر عجیب بود که بعضی ها در ابتدا احتمال تقلبی بودن حساب کاربری اش را مطرح کردند اما بعد از اینکه هیچ شکایتی از خودش به گوش کسی نرسید این احتمال از بین رفت بعد هم مهدی کوشکی که سه ماه هم از ازدواج پرحاشیه اش با ریحانه پارسا نمی گذرد، وارد عمل شد و با انتشار کلیپی به کلی شائبه تقلبی بودن حساب کاربری پارسا را از بین برد.

البته کوشکی در ویدئویی که منتشر کرد فقط ثابت نکرد که توئیت را خود پارسا زده، بلکه نشان داد در زدن حرف های عجیب و غریب و میل به حاشیه سازی دست کمی از همسر جوانش ندارد و چه بسا می‌تواند از او هم عجیب تر باشد. او در این ویدئو گفت: « حق طلاق با مرد است. چه لزومی دارد حق طلاق برای زن باشد؟ ⁣به قول قدیمی ها زن باید با لباس سفید به خانه بخت برود و با کفن از آن بیرون بیاید.»

حالا نوبت حمله به کوشکی بود که این عملیات هم به خوبی انجام شد. البته عده زیادی هم در این میان موافق نشان دادن واکنش به این حرف ها نبودند مثل کاربری که در توئیتر نوشت: «به رفیقمان خیلی سخت نگیرید؛ او تازه فهمیده چطور با روی موج وایرال ماندن می‌تواند پول پارو کند. ماجرا ربطی به حق طلاق ندارد، فقط شلوغ کردن کافه برای فالوئر گرفتن بیشتر است. و این وسط هر چه قهقراتر، پول‌ساز تر. این تازه اول بیزینس …. است‌.»

*** نه اولین حاشیه نه آخرین ماجرا
ریحانه پارسا متولد آخرین ماه سال ۱۳۷۸ است و کارش را با بازی در سریال پدر شروع کرده بلافاصله بعد از تمام شدن این سریال عکس هایی در اینستاگرامش منتشر کرد که فاصله زیادی با نقشش به عنوان یک دختر چادری در سریال داشت. خودش هم اعلام کرد که ریحانه واقعی این عکس ها‌ هستند نه نقشی که بازی کرده. طبیعتا این کار جنجال به راه انداخت. فشارها آنقدر زیاد شد که پارسا ابتدا عکس ها را پاک کرد و بعد هم کلا حسابش را بست.

کمی بعد در مصاحبه ای اعلام کرد که برای این کار ۶ ماه ممنوع الکار بوده و اضافه کرد: « من به دنبال حاشیه نیستم که سر زبان‌ها باشم و ترجیح می‌دهم کارم و عملکردم به جای من حرف بزند. خیلی‌ها منتظر این اتفاقات بودند تا ثابت کنند که جایگاه من اشتباه بوده، با این حال برای من تجربه خوبی شد و تلنگری بود که حواسم را بیشتر جمع کنم.»

ادامه اتفاقاتی که حول محور پارسا رخ داد، اینطور نشان داد که تلنگری که دریافت کرده خیلی هم محکم نبوده مثلا در نشست خبری فیلم سینمایی «خوب، بد جلف: ارتش سری» برای دوربین ژست های‌ گرفت که سر و صدا کرد. بعد هم ازدواجش با مهدی کوشکی، همراه با عکس های دونفره شان منتشر شد که آن هم برای خودش ماجرای دیگری بود چون مهدی کوشکی به تازگی از همسرش جدا شده بود. کمی از اعلام ازدواجشان نگذشته بود که در برنامه اینترنتی یکی از تلویزیون های تعاملی حاضر شدند و آنجا هم حرف هایی زدند که نشان می داد میانه شان با جنجال و حاشیه سر زبان ها خیلی بد نیست.

*** از کوشکی گمنام تا کوشکی جنجالی
مهدی کوشکی قبل از ازدواج با پارسا بین اهالی تئاتر وسینما شناخته شده بود اما حالا پا به پای پارسا سر زبان ها افتاده و ناراضی به نظر نمی آید. او متولد ۱۳۶۰ خرم آباد و فارغ التحصیل رشته نمایش با گرایش ادبیات نمایشی از دانشکده سینما ـ تئاتر دانشگاه هنر است. تا قبل از بازی در فیلم لانتوری بیشتر به عنوان یک تئاتری شناخته می شد چون به همراه همسر سابقش (صحرا فتحی) پروژه های نمایشی زیادی را در ایران و خارج از کشور اجرا کرده بودند اما حالا پیش از هرچیز همسر ریحانه پارسا است. او تجربه بازی در سریال‌های کرگدن و دل را که در شبکه خانگی توزیع می شوند هم دارد.

*** چرا حق طلاق؟
شاید علاوه بر محتوای توئیت ریحانه پارسا، دلیل اینکه او ناگهان درباره مسئله حق طلاق در توئیتر حرف بزند برایتان عجیب باشد اما برای خود توئیتری ها این بخش ماجرا اصلا عجیب نیست چون مسئله حق طلاق موضوعی است که نزدیک به ده روز است که به یکی از داغ ترین بحث های توئیتر تبدیل شده. ماجرا از جایی شروع شد که چند نفر از کاربران زن توئیتر به دنبال هم شروع کردند به تعریف کردن روند سخت و جانفرسای طلاقشان.

بعد از آنها موجی از تعریف کردن تجربه های مشابه شروع شد و همه شروع کردند به گفتن از اهمیت گرفتن حق طلاق. کم کم بحث های مختلفی هم درباره اینکه حق طلاق دقیقا یعنی چه و چطور این حق ضمانت اجرایی پیدا می کند شروع شد. کاربرانی هم در مخالفت با دادن این حق به زنان توئیت کردند و به آتش این بحث هیزم ریختند. کاربران حقوق خوانده هم شروع کردند به دادن مشورت های حقوقی و روشن کردند موضوع برای مخالفان. همین موضوع هم باعث شد که خیلی از کابران توئیت ریحانه پارسا را سوار شدن بر موج توئیتر برای دیده شدن تعبیر کنند.

*** زنان در چه شرایطی حق طلاق دارند؟
حالا که در جریان جنجالی که زوج بازیگر راه انداخته اند، قرار گرفته‌اید بد نیست درباره اصل موضوع یعنی حق طلاق هم بیشتر بدانید: طلاق، یکی از راه‌های قانونی برای پایان زندگی مشترک است. اصولا این حق در نظام حقوقی ایران در اختیار مردان است اما تحت شرایطی می‌توان برای زن نیز حق طلاق قائل شد. برای اینکه زن دارای حق طلاق باشد به دو روش می‌توان عمل کرد.

*** حق طلاق مشروط
در روش اول، حق طلاق محدود به دوازده شرطی خواهد بود که در دفترچه عقدنامه آمده است به این شکل که اگر مرد، این بند را امضا کند و یکی از آن شروط تحقق پیدا کند؛ زن حق طلاق خواهد داشت. اما آن دوازده شرط چه هستند؟ به طور خلاصه باید گفت:
* خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت ۶ ماه.
* بدرفتاری زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل کند.
* بیماری خطرناک غیر قابل درمان مرد است در حدی که سلامت زن را به خطر اندازد.
* دیوانه بودن مرد.

* اشتغال مرد به کاری که به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی زن لطمه بزند.
* محکومیت شوهر به مجازات ۵ سال حبس یا بیشتر.
* اعتیاد مضری که به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند.
* ترک زندگی خانوادگی بدون عذر موجه یا ۶ ماه غیبت متوالی بدون عذر موجه .
* محکومیت قطعی زوج بر اثر ارتکاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است که مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد.
* بچه‌دار نشدن مرد پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر.
* مفقودالاثر شدن زوج و پیدا نشدن او پس از ۶ ماه گذشت از زمان مراجعه زوجه به دادگاه.
* ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر.

*** حق طلاق غیرمشروط
روش دوم اما این است که زن بدون هیچ گونه شرط و شروطی بتواند مانند مرد، حق طلاق داشته باشد. در این صورت شما باید به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید و از این دفتر بخواهید که این سند را برای شما تنظیم کند. در این صورت در واقع مرد به همسر خود وکالت می‌دهد که شخصا یا با استفاده از وکیل به دادگاه مراجعه کند و امور قضایی طلاق را تا صدور گواهی عدم سازش پیش ببرد.

توجه کنید که حتما باید قید شود که زوجه که در اینجا به نوعی وکیل مرد است، خود نیز حق گرفتن وکیل دادگستری را دارد چرا که محاکم دادگستری این دسته از امور طلاق را بدون داشتن وکیل نمی‌پذیرند. همچنین توجه کنید که قید «بلاعزل» و «اسقاط حق تجدیدنظر خواهی» در این وکالت نامه لحاظ شده باشد.البته در قانون مدنی دیوانگی و نیز سه دسته از ناتوانی‌های جنسی مردان به عنوان اسباب فسخ نکاح مطرح شده است که این موارد نیاز به مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست دارد.

کدخبر: ۳۲۸۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر