کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۳۱۱
تاریخ خبر:

ماجرای جنجالی سبیل آقای سفیر

روزنامه هفت صبح | هری هریس، سفیر ایالات متحده آمریکا در کره‌جنوبی سرانجام سبیل‌های بحث‌برانگیزش را تراشید. البته او دلیل این کار را شیوع ویروس کرونا اعلام کرد و گفت ‌ در تابستان داغ سئول، زدن ماسک روی سبیل‌هایش آسان نبوده است.سبیل‌های آقای هریس تا‌کنون بارها انتقاد رسانه‌های کره‌جنوبی را در پی داشته است. آنها می‌گفتند که سبیل‌های او یادآور ایام تلخ استعمار کره توسط ژاپن طی سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ میلادی است؛ یعنی دورانی که حاکمان ژاپنیِ شبه جزیره کره، سبیل‌هایی از این شکل پشت لب داشتند.

هری هریس که یک دریا‌سالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست، در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی سفیر آمریکا در کره‌جنوبی شد. علاوه بر سبیل‌های جنجالی‌اش، پیشینه قومی او به عنوان یک ژاپنی‌-آمریکایی نیز انتقادات زیادی را برانگیخته بود. حتی برخی سبیل‌های او را نشانه دیگری از رفتار فاقد احترام واشنگتن در قبال سئول توصیف کرده بودند.

او سرانجام شنبه گذشته به همراه کیم شاون، مشاور ارشد خود به یکی از آرایشگاه‌های محلی شهر سئول رفت و با تراشیدن سبیل‌ها، از یکی از دردسرهایش کاست. او فیلمی نیز از تراشیدن سبیل‌هایش تهیه کرد که در صفحه توئیتر سفارت آمریکا در سئول منتشر شد. هری هریس سال گذشته در جریان مصاحبه با یکی از رسانه‌های کره‌ای گفته بود ‌ سبیل‌هایش را حفظ خواهد کرد، مگر اینکه کسی او را متقاعد کند که این سبیل‌ها «به هر شکلی» ممکن است به روابط واشنگتن و سئول آسیب بزند.

*** چرا سبیل در کره‌جنوبی حساسیت‌زا شد؟
ماجرا از آنجا آغاز شد که برخی از ساکنان کره‌جنوبی اعلام کردند هری هریس، سبیلی گذاشته که خاطرات سال‌ها حکومت استعماری ژاپن بر کره را در اوایل قرن بیستم میلادی تداعی کند. در طول ۴۰ سالی که کره از سوی ژاپن اداره می‌شد، تمامی هشت فرماندار ژاپن دارای سبیل بودند.

اما این مسئله زمانی بغرنج‌تر می‌شود که گفته شد سفیر آمریکا به دلیل دو تابعیتی بودن (آمریکایی- ژاپنی) هدف این انتقادات شدید قرار گرفته است؛ تا جایی که او را متهم کرده‌اند که ژاپن را بر کره ترجیح داده است.سفیر آمریکا در کره‌جنوبی متولد «یوکوسوکا» در کشور ژاپن است. طبق اعلام رسانه‌های محلی، به‌خاطر این ریشه‌های تاریخی، هری هریس مورد تمسخر قرار گرفته که سفیر آمریکا نیست، بلکه فرماندار کل کره است.

هریس در پاسخ به انتقادات گفته بود: بسیاری از رهبران استقلال کره سبیل داشته‌اند؛ اما به نظر نمی‌رسد هیچ کس ‌ روی آنها تمرکز کند. تمامی چیزی که می‌توانم بگویم این است که هر تصمیمی که من بگیرم، مبتنی بر این است که من سفیر آمریکا در کره هستم و نه سفیر ژاپنی-آمریکایی در کره.

*** چرا ژاپن و‌کره قصد آشتی ندارند؟
روابط ژاپن و کره‌جنوبی در سال گذشته به پایین‌ترین سطح طی دهه‌های گذشته رسید که مهم‌ترین دلایل آن اختلاف بر سر موضوعات تجاری و فعالیت‌های نظامی همچنین اختلاف بر سر وقایع‌نگاری جنگ دو کشور بود.

یکی از تاریک‌ترین دوران تاریخ شرق آسیا به اشغال کره‌جنوبی توسط ارتش امپراتوری ژاپن و جنایت‌های نظامیان سرزمین آفتاب تابان برمی‌گردد. ژاپن طی دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ میلادی بسیاری از کشورهای همسایه از جمله کره و چین را تحت اشغال خود درآورده بود‌ اما این استعمار برای کره از سال ۱۹۱۰ شروع شده بود.

تعداد زیادی از مردم کره سال‌هاست که تلاش می‌کنند بابت فرستاده شدن به اردوگاه‌های کار اجباری در آن دوران، از ژاپن غرامت بگیرند. در عین حال بسیاری معتقدند ‌ ژاپن باید بابت فجایعی که در دوران استعمار خود بر کره ایجاد کرده است، عذرخواهی کند‌ اما این کشور سیاست سکوت را در پیش گرفته ‌ و همین موضوع در سال‌های اخیر روابط تجاری را هم تحت تاثیر قرار داده است.

کدخبر: ۳۴۲۳۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر