کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۷۶۴
تاریخ خبر:

ماجرای توقیف موقت سریال ‌می‌خواهم زنده بمانم

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از روز یکشنبه زمزمه‌هایی مبنی بر توقف پخش پانزدهمین قسمت سریال «می‌خواهم زنده بمانم» به گوش می‌رسید.کمی ‌بعد فیلیمو شایعه را تایید و در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تا اطلاع ثانوی به درخواست معاونت اجتماعی نیروی انتظامی‌ سریال منتشر نخواهد شد.وقایع نگاری این ماجرا را در گزارش هفت صبح بخوانید که دربرگیرنده موارد شائبه برانگیز سریال از سوی نیروی انتظامی‌ هم هست.آیا «می‌خواهم زنده بمانم» به ماموران نیروی انتظامی ‌توهین کرده؟ عجالتا پرونده یک ماجرای قدیمی‌ باز شده که فیلمسازان برای رفتن سراغ وجوه سیاه و سفید شخصیت‌های حقیقی و حقوقی با نگاه‌های سختگیرانه مواجه هستند.

*** مورد اول |شخصیت شائبه برانگیز سریال
اگر پیگیر سریال «می‌خواهم زنده بمانم» باشید مطلع هستید که داستان در دهه۶۰ روایت می‌شود و بخشی از داستان به یک مسئول با نفوذ و فاسد (امیر شایگان با بازی حامد بهداد) مرتبط است.شایگان در مراکز مختلف نیروهایی دارد که با تطمیع آنها کار خود را پیش می‌برد. یکی از آنها بهمن دشتی (مهران احمدی) است که ریاست اداره کمیته را برعهده دارد.او با شایگان نفع مالی مشترک دارد که از طریق پا گذاشتن روی حق دیگران به‌دست آمده.این شخصیت و این بخش از سریال «می‌خواهم زنده بمانم» محل دلخوری نیروی انتظامی‌ است.

*** مورد دوم|شخصیت مثبت انتظامی
فرمول «می‌خواهم زنده بمانم» همان الگویی است که در فیلم و سریال‌های مطرح جهان می‌بینیم. یک یا چند مامور پلیس فاسد هستند و توسط خود سیستم به دام می‌افتند.در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» هم به موازات مشخص شدن فساد شایگان و دشتی،شاهد تلاش دو مامور پاکدست هستیم که مقابل آنها قد علم کرده‌اند.

یکی شخصیتی است که خود کارگردان سریال (شهرام شاه‌حسینی) بازی می‌کند و دیگری یحیی فرخی (با بازی امیر نوروزی) است. یحیی با بهمن دشتی رابطه دوستی دارد اما حاضر نیست از خطاهای او چشم‌پوشی کند.ظاهرا حضور این دو نیروی مثبت در سریال برای مسئولان نیروی انتظامی‌افاقه نکرده و خواستار تغییر مسیر قصه شده‌اند.

*** مورد سوم| دلخوری ناجا به روایت ساترا
بر اساس آنچه از سریال شرح دادیم می‌توانید پی به دلیل دلخوری نیروی انتظامی ‌ببرید.ساترا هم در اطلاعیه خود به بخش‌های دیگری از ماجرا اشاره کرده:«براساس بررسی‌های ساترا،دغدغه‌های ناجا ناظر به جهان و جریان داستان و نیز شخصیت‌پردازی برخی کاراکترهاست که به‌نحوی خدشه به چهره نیروی خدوم انتظامی ‌و کمیته‌های انقلاب اسلامی ‌به عنوان شاکله ناجا محسوب شده است.نکاتی که به‌راحتی و بدون تحمیل هزینه‌های سنگین اصلاح پس از تولید به بخش خصوصی، در مرحله فیلمنامه قابلیت بررسی و مرتفع شدن داشته‌اند،اما باتوجه به اینکه سریال بدون طی کردن هماهنگی‌های لازم با موسسه ناجی‌هنر آغاز به تولید کرده،این ملاحظات در این سریال نیز مورد غفلت قرار گرفته است.»

ساترا با این حال گفته مشکل قابل حل است:«پس از وصول شکایت ناجا، ساترا با برقراری جلساتی با نویسندگان محترم و مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا و مؤسسه ناجی‌هنر،سعی بر حل چالش پیش‌آمده با اصلاح حداقلی ایرادات داستان داشته است که امیدواریم به زودی به حل مشکل پیش آمده منجر شود.»

*** مورد چهارم |امیدواری فیلیمو
در کنار بیانیه ساترا مبنی بر امکان برطرف کردن سوءتفاهم‌ها درباره سریال «می‌خواهم زنده بمانم» فیلیمو هم اطلاعیه‌ای صادر کرده و گفته با رایزنی ابهامات برطرف می‌شود.در این بیانیه به یک نکته مهم هم اشاره شده که ناظر به محتوای دراماتیکی سریال است:«از مسئولان محترم درخواست می‌شود با سعه صدر و آرامش به نظاره سریال بنشینند تا سرنوشت شخصیت‌های منفی سریال بر اساس روند منطقی درام به سرانجام برسد و سازندگان جرات و جسارت پرداختن به اتفاقات مهم و افراد نیک و بد روزگار را در کسوت‌های مختلف داشته باشند.»

*** مورد پنجم| داستان قدیمی‌ سعه صدر
ماجرایی که برای «می‌خواهم زنده بمانم» یک داستان قدیمی ‌و تکراری را زنده می‌کند این است که فیلمسازان برای نمایش بخشی از واقعیت‌ها با محدودیت‌های بی‌شماری مواجه هستند. در همین سریال نشان داده می‌شود که چند مامور گرفتار فساد هستند و سیستم با آنها مبارزه می‌کند.این موضوعی است که چندی پیش در سریال «آقازاده» هم به نمایش در آمد و به‌راحتی گفته شد برخی مسئولان ارشد فاسد هستند.

در عین حال خود سیستم و ماموران آن به مقابله با فساد پرداختند.حتی در سریال تلویزیونی «زیرخاکی» که این شب‌ها روی آنتن است نشان می‌دهد در همان ابتدای انقلاب برخی فسادها رقم خورده و عده‌ای به سیستم نفوذ کرده‌اند.از نظر تاریخی و اجتماعی هم اینگونه اتفاقات غیرقابل کتمان است و مصادیق زیادی علنی شده.اتفاقا نمایش آنها و نشان دادن مبارزه سیستم با ماموران فاسد باعث بالا رفتن اعتبار و اعتماد می‌شود.

کدخبر: ۳۹۳۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر