کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۳۶۷
تاریخ خبر:

ماجرای تماس مرموز ترامپ؛ روز ۲۵ اکتبر

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | کمیته تحقیق و تفحص حوادث ۶ ژانویه که نقش دونالد ترامپ در سازماندهی و هدایت طرفدارانش برای حمله به کنگره را بررسی می‌کند، از شاهد تازه واردی پرده‌برداری کرد. الکس هولدر، یک مستندساز انگلیسی است که بنا بود طی توافق با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، یک فیلم مستند به نام «بی همتا» از پشت صحنه کمپین انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰، پیش و پس از روز انتخابات بسازد.

هولدر در آن دوران گمان می‌کرد ترامپ پیروز بی قید و شرط این رقابت باشد و سعی داشت با حضور مداوم خود در جریان‌ تمام اتفاقات کمپین ترامپ، لحظه‌ای از همراهی با ترامپ را از دست ندهد و تمام مراحل و چالش‌های پیش روی یک رئیس‌جمهور را برای انتخاب مجدد به تصویر بکشد. گفتنی است دونالد ترامپ هم که یقین داشت برنده این انتخابات است از تصمیم و اراده هولدر حمایت کرد و میدان وسیعی را برای هولدر باز کرد.

از این رو هولدر علاوه بر همراهی رئیس‌جمهور در تمام بزنگاه‌های انتخابی او، به تمام اعضای حلقه اول نزدیکان او که شامل فرزندان، عروس‌ها و دامادها، معاون، مشاوران و وکیل شخصی ترامپ می‌شد دسترسی بی‌واسطه و مستقیم داشت.کمیته تحقیق و تفحص حوادث ۶ ژانویه از این بابت هولدر را برای ارائه شهادت احضار کرده است که او تنها فردی است که از یک شب پیش از حمله طرفداران ترامپ به کنگره تا دو شب پس از این حادثه در کنار ترامپ و در جریان تمام حوادث و اتفاقات پیرامون موضوع و ملاقات‌های حضوری و تلفنی ترامپ در آن برهه بوده است.

هولدر می‌گوید روند اتفاقات و نزاع بر سر نتیجه انتخابات طوری پیش می‌رفت که شب پیش از حمله به کنگره به شوخی به ترامپ گفته است «به نظر می‌آید که شما ساز و برگ لشکری از طرفداران خود را برای حمله به کنگره آماده کرده باشید». ترامپ در پاسخ این شوخی هولدر به او گفته است «طرفداران او بسیار باهوش و در عین حال مسئولیت‌پذیر هستند و نمی‌گذارند که عده‌ای انتخابات و رای‌های‌شان را بدزدند و به راحتی فرار کنند».

هولدر در ادامه می‌گوید چیزی که در رفتار ترامپ با فرارسیدن زمان جلسه کنگره و تجمع طرفدارانش و سپس حمله آن‌ها به کنگره عیان بود، عدم تعجب ترامپ از این اتفاق بود به طوری که می‌شد فهمید او انتظار این اتفاق را می‌کشیده و هرگز از وقوع آن متعجب یا هیجان‌زده نشده است. البته لازم به ذکر است فیلم‌بردار این مستند که همراه هولدر در تمام این اتفاقات حضور داشت نیز برای راستی آزمایی و تصدیق شهادت او به این کمیته احضار شده بود.

رایان لیزا، خبرنگار پولتیکو بلافاصله پس از جلسه شهادت هولدر، برای مصاحبه با او راهی هتل محل اقامتش شد. در لابه‌لای گفت‌وگوها، هولدر خاطره‌ای را بیان می‌کند که مسیر مصاحبه را تغییر می‌دهد و پای مباحث جدیدی را به موضوع ترامپ باز می‌کند. هولدر می‌گوید در روز ۲۵ اکتبر، ۳ روز پس از دومین مناظره تلویزیونی بایدن و ترامپ و ۹ روز پیش از روز رای‌گیری به همراه ترامپ و اعوان و انصارش مسافر هواپیمای ایر فورس ۱، هواپیمای ویژه رئیس‌جمهور آمریکا از واشنگتن به نیوهمپشایر بوده است.

طبق برنامه‌ریزی پیشین قرار بوده است مصاحبه‌ای از ترامپ پشت میز کارش در دفتر مخصوص رئیس‌جمهور داخل هواپیمای ایر فورس ۱ توسط او انجام بگیرد که ناگهان این مصاحبه توسط ترامپ لغو شده است. هولدر علت را جویا می‌شود و مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید در دوران ترامپ به او می‌گوید اتفاق غیر منتظره‌ای رخ داده و ترامپ در حال مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است و باید مصاحبه با او را به زمانی دیگر موکول کرد.

هولدر می‌گوید با شنیدن نام پوتین و مکالمه تلفنی ترامپ با او در روز تعطیل و آن هم از هواپیما، کنجکاوی‌اش گل می‌کند و سعی می‌کند بفهمد موضوع گفت‌وگوی برنامه‌ریزی نشده ترامپ و پوتین در روزهای منتهی به انتخابات چیست؟یکی از تیر‌های دونالد ترامپ که سعی داشت در فرصت مناظره‌های تلویزیونی بر پیکر بایدن فرود بیاورد، رابطه هانتر بایدن، پسر جو بایدن با الیگارش‌های روس و مافیای اوکراین در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما بود.

ترامپ سعی داشت با این ترفند ابتدا نشان دهد که خانواده بایدن از نظر اقتصادی فاسدند، سپس با رفع اتهام از خود که دست‌نشانده پوتین و گزینه مطلوب کرملین است، این ردا را به دوش بایدن بیاندازد. اما پوتین در یک بیانیه و درست در روزی که هولدر و ترامپ سوار بر ایر فورس ۱ در آسمان بودند، اتهامات ترامپ علیه هانتر بایدن را رد کرده بود و این ضربه‌ای مهلک بر جان کمپین ترامپ در آستانه انتخابات و البته جانی دوباره به کمپین بایدن بود. ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی برنامه‌ریزی نشده خود با پوتین سعی داشت او را قانع کند که تایید ضمنی رئیس‌جمهور روسیه بر اتهامات او علیه هانتر بایدن می‌تواند تضمینی بر انتخاب دوباره‌اش به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باشد و پیروزی ترامپ برای پوتین دستاورد بیشتری از پیروزی بایدن برای او دارد.

حالا با این افشاگری، پرونده رابطه روسیه و پوتین با دونالد ترامپ وارد فاز تازه‌ای خواهد شد. از اخبار منتشر شده در رسانه‌های محافظه‌کار حامی ترامپ که بر افشای روابط هانتر بایدن با الیگارش‌های روس تاکید دارند مشخص است این افشاگری تازه برای ترامپ گران تمام خواهد شد و افرادی مثل ران دسانتیس، رقیب جمهوری‌خواه ترامپ در انتخابات درون حزبی ۲۰۲۴، بیش از بایدن و بقیه دموکرات‌ها از این افشاگری جنجالی خشنود است.

کدخبر: ۴۶۴۳۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر