کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۳۳۸
تاریخ خبر:

ماجرای تغییر هویت سریال دودکش

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | به‌تازگی تیزرهای فصل جدید سریال «دودکش» از شبکه یک پخش می‌شود. در این تیزرها و نیز زیرنویس‌ها از آن به عنوان «دودکش ۲» یاد می‌شود. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که فصل دوم سریال پیش‌تر با نام «پادری» روی آنتن رفته است.سال پیش که برای نخستین‌بار در رسانه‌ها با عنوان «دودکش ۲» مواجه شدیم،گزارشی منتشر کردیم و ایراد چنین نام‌گذاری را برشمردیم. حالا اما تلویزیون هم تسلیم تصمیم تهیه‌کننده سریال شده و فصل دوم این سریال را نادیده گرفته است.

*** مورد اول| چرا دودکش ۲ پرید؟
فصل جدید سریال «دودکش» به کارگردانی برزو نیک نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی به‌زودی روی آنتن شبکه یک خواهد رفت. عوامل اصلی این سریال از جمله نیک نژاد و تقوایی اصرار دارند که فصل جدیدی که آماده شده،فصل دوم سریال است نه فصل سوم. آنها فصل دوم که چند سال قبل به کارگردانی محمد حسین لطیفی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی با عنوان «پادری» تولید شده را به رسمیت نمی‌شناسند و برند «دودکش» را متعلق به خودشان می‌دادند.

*** مورد دوم| تعیین تکلیف برای سیما
سازندگان سریال «دودکش» در حالی فصل دوم را نادیده گرفته‌اند که مالک اصلی این برند تلویزیون است که در سال ۱۳۹۵ به تشخیص رئیس وقت سازمان یعنی محمد سرافراز با نام «پادری» تولید شد.حالا اینکه چرا تهیه‌کننده فعلی اصرار بر نادیده گرفتن فصلی دارد که توسط محمد حسین لطیفی کارگردان فصل اول و با حضور شخصیت و بازیگران اصلی دودکش ساخته شده،سوالی است که باید مدیران شبکه یک و سیما فیلم به آن پاسخ بدهند.سوال اینجاست مگر زینب تقوایی دودکش یک را با هزینه شخصی‌اش ساخته که مدعی برند آن است و فصل دوم آن را به رسمیت نمی‌شناسد؟

*** مورد سوم| بازخوانی یک جعل هویت
روزی که محمد سرافراز رئیس سازمان صداوسیما شد، ‌اصرار داشت نام‌های قبلی را مخدوش کند و برندهای موردنظر خود را جا بیندازد.او نمی‌خواست از نام‌هایی که از دوران مدیریت قبلی در ذهن مخاطبان باقی‌مانده،‌ استفاده کند! پیرو همین تصمیم‌گیری، اسم «دودکش» شد «فروشگاه». حتی برخی رسانه‌ها ابتدا گمان می‌کردند سریال جدیدی خلق شده،اما با انتشار تصویر گریم بازیگران و حال‌وهوای داستان مشخص شد این سریال فصل دوم «دودکش» است که اسمی دیگر به آن داده شده.

اسم «دودکش» در لحظه آخر که قرار بود روی آنتن برود شد «پادری». این اتفاق ۱۰ روز پیش از نوروز ۹۵ رخ داد و خبرش رسانه‌ای شد.بااین‌حال سریال به‌جای نوروز،‌در ماه رمضان پخش شد.گفته می‌شود محمد سرافراز سریال «پادری» یا همان «دودکش ۲» را با تصمیم شخصی خود کنار می‌گذارد و دستور به پخش «بیمار استاندارد» می‌دهد. سریال «دودکش» هم با نام «پادری» در ماه رمضان روی آنتن رفت که خب این تغییر اسم به هویت آن لطمه زد.

*** مورد چهارم| معمای تهیه‌کننده
بازخوانی جعل هویت «پادری» یک نکته مهم به همراه دارد.مسئولان کنونی تلویزیون با مشی محمد سرافراز موافق نیستند و دنبال احیای هویت برندهایشان هستند. مسئله مغفول این است که چرا فصل دوم «دودکش» نادیده گرفته شده؟ آیا تهیه‌کننده فصل اول و سوم به‌خاطر اینکه در فصل دوم جای خود را به تهیه‌کننده‌ای دیگر سپرده دنبال نادیده گرفتن آن است؟ اگر واقعا چنین باشد که تصمیمی‌ عجیب به مسئولان تلویزیون تحمیل شده؟اگر زینب تقوایی تهیه‌کننده «پادری» بود باز هم حالا سری جدید سریالش را با نام «دودکش ۲» روانه آنتن می‌کرد؟

*** مورد پنجم | سیما فیلم چه می‌کند؟
تا قبل از پخش رسمی ‌تیزرها گمان می‌رفت مسئولان سیما فیلم جلوی این بدعت را بگیرند.اما فعلا چنین نکرده‌اند و پایه‌گذار بدعتی عجیب شده‌اند. آنها می‌دانند اگر این بدعت فراگیر شود، تهیه‌کنندگان دیگر هم دنبال سهم‌خواهی خواهند بود. مثلا تهیه‌کننده «پایتخت» می‌تواند مدعی شود که نسخه سینمایی این سریال را بسازد که خب به‌رغم تلاش چند باره این اتفاق رخ نداده. حتی سازندگان «کلاه قرمزی» می‌خواستند نسخه نمایش خانگی بسازند اما تلویزیون مخالفت کرد. ماجرای مشابه هم برای «پژمان» رخ داد و سازندگان مجبور شدند نسخه سینمایی را با نام «خوب،بد،جلف» ساختند.تلویزیون همچنان باید در تصمیم برای نادیده گرفتن «دودکش» بازنگری کند و سری جدید را با نام «دودکش ۳» روی آنتن بفرستد.

کدخبر: ۳۹۶۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر