کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۸۰۵۱
تاریخ خبر:

ماجرای تعامل اعراب و اروپایی‌ها چیست؟

روزنامه هفت صبح | چند روز بعد از آنکه سلطان عمان به آلمان رفت؛ حالا رئیس‌جمهور مصر مهمان آلمانی‌هاست و محمد بن زاید، رئیس امارات متحده عربی در نخستین سفر خارجی خود به این عنوان به پاریس رفته است. ماجرای تعامل اعراب و اروپایی‌ها چیست؟

استقبال بدون خانم سلامه
از سفر بن زاید به پاریس آغاز کنیم. سفر بن زاید با بازدید از لزنولید آغاز شد. موزه نظامی و آرامگاهی برای سربازان آسیب دیده فرانسه در جنگ‌ها. او بر سر مزار ناپلئون رفت و پس از آن در کاخ الیزه که حدود هفت دقیقه تا آن موزه فاصله داشت مورد استقبال مکرون و همسرش قرار گرفت. سلامه بنت حمدان، همسر محمد بن زاید در این مراسم استقبال حضور نداشت و البته اساسا مشخص نیست که آیا به این سفر رفته یا نه.

پس از آن آن‌ها مذاکرات خود را آغاز کردند. در تعارفات دیپلماتیک مکرون امارات را یک «متحد نزدیک استراتژیک» خوانده و محمد بن زاید هم گفته در بسیاری از زمینه‌ها یک «شراکت طولانی‌مدت» بین فرانسه و امارات وجود دارد. گفته شده نفس انتخاب فرانسه به عنوان مقصد اولین سفر بن زاید هم همین نگاه مثبت او به این کشور را نشان می‌دهد. البته نباید فراموش کنیم که امارات هم جایگاه مهمی در دیپلماسی فرانسه دارد به طوری که آخرین دیدار مکرون و محمد بن زاید مربوط به ماه می میلادی و سفر مکرون به امارات برای شرکت در مراسم خاکسپاری برادر بزرگ‌تر بن زاید و رئیس سابق امارات بود.

فرانسه گاز می‌خواهد
آن طور که خبرگزاری رسمی امارات یعنی خبرگزاری «وام» گفته قرار است در این سفر گفت‌وگوهایی درباره چالش‌هایی که جهان امروز با آن روبه‌رو است انجام شود مثل ثبات اقتصادی، انرژی و تغییرات اقلیمی ولی در پس این سخنان کلی و به صورت شفاف، قرار شده که دو کشور بر سر واردات سوخت دیزل یا گازوئیل از امارات در اوج بحران انرژی پس از جنگ اوکراین با هم صحبت کنند. اسکای نیوز عربی گفته قرار است در این سفر دو روزه، دو کشور بر سر تاسیس یک شورای تجاری اماراتی - فرانسوی نیز صحبت کنند.

روابط فرانسه و امارات چگونه است؟
فرانسه در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴ میلیارد دلار کالا و ۸٫۳ میلیارد یورو اسلحه به امارات صادر کرد در حالی که صادرات امارات ۱٫۱ میلیارد یورو بوده که اغلب نفت و مشتقات آن بوده است. با این حال بیش از ۶۰۰ شرکت فرانسوی در امارات متحده عربی مشغول به کار هستند و ابوظبی از سال ۲۰۰۹ میزبان بیش از ۷۰۰ سرباز فرانسوی در یک پایگاه دائمی نظامی است.

روابط دو کشور البته عمیق‌تر از این حرف‌هاست چنانکه می‌دانیم سوربن، دانشگاه مشهور فرانسوی و نیز لوور، موزه مشهور پاریس شعباتی در امارات دارند و امارات هم سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی در فرانسه دارد. به طور مثال قلعه تاریخی د فونتینبلو در خارج از پاریس را اماراتی‌ها بازسازی کرده‌اند. دو کشور در زمینه مسایل دیپلماتیک هم با هم اشتراکاتی دارند از جمله اینکه در لیبی طرفدار خلیفه حفتر و در مناقشه ترکیه و یونان و قبرس، روبه‌روی اردوغان هستند.

السیسی در برلین
در کشور همسایه یعنی در آلمان، فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور این کشور، در کاخ ریاست جمهوری بلیو در برلین از عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر استقبال کرد. سفر السیسی البته حضور در اجلاسی با عنوان «گفت‌وگوی آب و هوایی پترزبورگ» بود اما السیسی از فرصت استفاده کرده و قرار است در مورد چندین پروژه اقتصادی مهم صحبت کند.

آلمان قطار می‌سازد، مصر کشتی می‌خواهد
مثلا روز یکشنبه السیسی با پیتر لورسن، مالک و رئیس هیات مدیره قایق ساز آلمانی Lürssen ملاقات کرد تا در مورد همکاری‌های جاری در صنعت دریایی گفت‌وگو کند.‌السیسی در گفت‌وگو با اشتاین مایر از او برای استفاده آلمان از فرصت‌های موجود در بازار مصر از جمله زیرساخت‌های مدرن و بهبود فضای عملکرد تجاری تاکید کرده و گفته مصر می‌خواهد روابط خود را با آلمان به ویژه در سطوح اقتصادی و تجاری را با افزایش سرمایه‌گذاری آلمان تقویت کند.

روابط مصر و آلمان چگونه است؟
در حال حاضر ۳۰۰۰ شرکت آلمانی در مصر مشغول فعالیت هستند یا دفاتر منطقه‌ای خود را در این کشور دایر کرده‌اند. شرکت آلمانی زیمنس هم یک قطار سریع‌السیر با هزینه هشت میلیارد یورو قرار است برای مصر بسازد. حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵٫۱ میلیارد یورو بوده و سرمایه گذاری فعلی آلمان در مصر حدود ۲٫۹ میلیارد یورو است.

کدخبر: ۴۶۸۰۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر