کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۲۵۹
تاریخ خبر:

ماجرای تبرئه ‌ناگهانی ‌‌‌بانکدار‌ ایرانی در نیویورک

روزنامه هفت صبح | یک: روز گذشته آلیسون ناتان، قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک، به درخواست دفتر دادستانی این منطقه و به دلیل نبود مستندات کافی، علی صدرهاشمی‌نژاد را از اتهام نقض تحریم‌های ایران تبرئه کرد.

* دو: پرونده صدر هاشمی‌نژاد از اسفند ۹۶ و فروردین ۹۷ به جریان افتاده بود. او متهم بود که از طریق شرکت ساختمانی استراتوس (متعلق به پدرش محمد صدر هاشمی‌نژاد، موسس بانک اقتصاد نوین) شرکت‌های صوری در خارج از ایران و نیز با استفاده از ظرفیت بانک پیلاتوس خود در مالت، معاملات با شرکت‌های ایرانی در ونزوئلا را پنهان می‌کرد .

او جمعا ۱۱۵ میلیون دلار پول مرتبط با ایران که مربوط به یک پروژه ساختمانی در ونزوئلا بوده را از طریق نظام مالی آمریکا منتقل کرده است. او در آن زمان در شش مورد به‌دلیل دورزدن تحریم‌ها از سوی دادستانی نیویورک متهم شده بود و گفته شده بود که متهم به توطئه برای فریب ایالات متحده هم هست و اتهاماتش به گونه‌ای بود که می‌توانست او را مادام‌العمر محکوم به زندان کند.

* سه: پس از متهم شدن هاشمی‌نژاد اما مقامات دادستانی نتوانستند در زمان تعیین شده مستندات خود را ارائه دهند و از دادگاه خواستند که او را تبرئه کنند. این در حالی است که به گفته آنتونی سابینو، استاد حقوق در مدرسه کسب و کار دانشگاه سنت جانز، این اقدام کاملاً غیر معمول بود. او به هفت اتهام مربوط به جرایم مالی متهم شده بود و به گفته سابینو درک این‌که چه اتفاقی افتاده سخت است و این مورد خیلی در دادگاه منطقه منهتن سابقه نداشته است.

* چهار: وکیل هاشمی‌نژاد گفت که وی هرگز نباید از اول هم متهم می‌شد و این تاجر ایرانی‌الاصل سزاوار چنین برخورد بدی از سوی دولت آمریکا نبود. بر اساس حکم قاضی آمریکایی مقامات این کشور دیگر نمی‌توانند اتهامات علیه هاشمی‌نژاد را دوباره به جریان بیندازند.

* پنج: با این حال در همان زمانی هم که بحث تبرئه او پیش آمده بود، برخی در اروپا خواسته بودند که او همچنان تحت تعقیب باشد چرا که مدعی بودند؛ بمب‌گذاری در خودرو و ترور و قتل یک خبرنگار اهل کشور مالت به نام دافنه کاروانا گالیسیا در اکتبر سال ۲۰۱۷ مربوط به افشاگری‌هایی بوده که این خبرنگار از مسایل مالی آقای هاشمی‌نژاد داشته است.

* شش: پرونده بانک او در مالت البته مرتبطین دیگری هم داشت. مثلا در آن دوران روزنامه فایننشال تایمز مدعی شده بود که یکی از دختران الهام علی‏‌اف رئیس جمهور آذربایجان مبلغ یک میلیون دلار از همسر نخست وزیر مالت جوزف موسکات که او هم در این پرونده زیر ذره‌‏بین قرار گرفته، دریافت کرده که انتقال این پول از طریق بانک پیلاتوس صورت گرفته است.

* هفت: تبرئه هاشمی‌نژاد می‌تواند دو علت داشته باشد. یا واقعا، او با استفاده از تمکن مالی پدر، وکلایی گرفته که توانستند بی‌گناهی او را در دادگاه به اثبات برسانند و یا اینکه این اقدام نیز در چارچوب خبرهایی است که اخیرا از یک کانال تبادل متهم و مجرم بین ایران و آمریکا به گوش می‌رسد و حتی رویترز، کمتر از یک هفته پیش مدعی شده بود که آزادی یک زندانی در لبنان نیز بخشی از آن است و باز هم ادامه خواهد داشت.

کدخبر: ۳۴۰۲۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر