کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۵۹۶
تاریخ خبر:

ماجرای بلاگر ایرانی گرفتار‌ در ‌میانمار

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | ماجرای کودتای نظامیان در میانمار یک ایرانی را هم درگیر خود کرده است. با بسته شدن فرودگاه بین‌المللی این کشور، او حالا باید تا چهار ماه آینده در این کشور منتظر بماند. البته دوران اسارت او از چند ماه پیش شروع شد. سوده صدرایی یک جهانگرد ایرانی است که ۱۰ماه پیش به علت شیوع کرونا نتوانست از میانمار خارج شود. بعد هم روز گذشته کودتا در این کشور، ماجرا را برای او بسیار پیچیده‌تر کرد.

*** سوده چطور در میانمار گیر افتاد؟
روز گذشته این بلاگر در اینستاگرامش گزارش شفافی از کودتا در کشور میانمار داد و در انتهای آن از افراد درخواست کمک کرد. به گفته او بعد از اینکه نظامیان قدرت را به دست گرفتند به پارلمان رفتند و همه را بازداشت کردند. ادعای ارتش برای این کار این بوده که اعضای پارلمان در انتخابات مجلس این کشور که اخیرا برگزار شد، تقلب کرده‌اند.

سوده در این ویدئو آرام و شمرده وضعیت کشور میانمار و همچنین شرایط خودش را توضیح داده و گفته است:«اوضاع کشور به هم ریخته. مردم مسلح می‌توانند هر لحظه بیرون بریزند. امروز اینترنت سه ساعت قطع بود و شنیده‌ام که باز هم قرار است قطع شود. تا قبل از اینکه ارتباطم با شما قطع شود این پست را خواستم بگذارم که در آن از همه درخواست کمک کنم.»

سوده در جواب بسیاری از کامنت‌ها خواسته تا با بازنشر کردن این پست، خبرنگاری پیدا کنند تا ماجرا رسانه‌ای شود. ایران خیلی وقت است که در میانمار سفارتخانه ندارد و از طرف دیگر دولت در این کشور به دلیل رویکردهای ضد اسلام روی خوشی به مسلمانان نشان نمی‌دهد. بعد از اینکه فرودگاه‌ میانمار پروازهای خود را دوباره فعال کرد، به خاطر همین مواضع ضد اسلام، ویزای سوده را تمدید نکردند؛ آن هم در حالی که به گفته او ساکنان کشورهای دیگر خیلی راحت این کار را انجام می‌دادند و از میانمار خارج می‌شدند.

سوده در اینستاگرام خودش نوشته که پیش از این افسر اداره مهاجرت را تهدید به رسانه‌ای کردن این تبعیض نژادی و برخورد نامناسب کرده است. بعد از اینکه این جهانگرد ایرانی نتوانست ویزای خود را در میانمار تمدید کند، او محکوم به پرداخت هزار و ۵۰۰ دلار شد؛ مبلغی که می‌گوید توانایی پرداخت آن را ندارد.

سوده توضیح داده است:«در همین حین از یکی از نمایندگان پارلمان کمک خواسته بودم که با رخ دادن کودتا، او هم بازداشت شده و از وضعیتش خبری ندارم.» آخرین پست اینستاگرام او تا لحظه نوشتن این گزارش این بود که فرودگاه بین‌المللی یانگون (که به رانگون نیز مشهور است) را فعلا بسته‌اند و ممکن است با این کودتا مخالفان به خیابان بریزند تا مردم را به رگبار ببندند.

فرودگاه بین‌المللی میانمار قرار است تا اواسط ماه اردیبهشت (مه) بسته باقی بماند؛ اتفاقی که باعث نگران‌تر شدن این بلاگر ایرانی در جنوب شرق آسیا شده است. در صفحه ۱۶ هم می‌توانید گزارش دیگری از کودتا در میانمار را بخوانید. کودتایی که باعث بازداشت مجدد آنگ سان سوچی شده است.

یک فعال مدنی که در مقابل دولت نظامی سابق این کشور که تا سال ۲۰۱۰ روی کار بود ایستاد اما بعد از آنکه خود به قدرت رسید؛ در مقابل نقض حقوق بشر و بشردوستانه مسلمانان روهینگیا در این کشور سکوت کرد و حالا دوباره اسیر نظامیان شده است.

کدخبر: ۳۷۱۵۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر