کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۸۵۲
تاریخ خبر:

ماجرای بازدید احمدی‌نژاد و قالیباف از جنوب‌شهر

روزنامه هفت صبح، کوشیار قدوسی | در هفته‌ای که گذشت، محمود احمدی‌نژاد و محمدباقر قالیباف دو بازدید سرزده و جداگانه داشتند از محله‌های جنوب تهران. احمدی‌نژاد به بوستان شوش رفت و قالیباف به محله امامزاده‌یحیی. همزمانی تقریبی این دو رویداد، از سوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس اتفاق معناداری بود.

آنها هر دو در دوره‌ای شهردار تهران بودند. مشکلات و مشخصات بافت نقاط محروم جنوب تهران را احتمالا خوب می‌شناسند و درعین‌حال در محافل سیاسی به عنوان نامزد جدی انتخابات دوره بعدی ریاست‌جمهوری معرفی می‌شوند. قالیباف قبلا در سال‌های ۸۴ و ۹۲ و ۹۶ شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را تجربه کرده (۹۶ در روزهای آخر به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد).

احمدی‌نژاد هم علاوه‌بر سال‌های ۸۴ و ۸۸ که رئیس‌جمهور شد، در سال ۹۶ هم ثبت‌نام کرد که از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد. بنابراین این دو نامزد بالقوه انتخابات ۱۴۰۰ با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی فعلی، اهمیت توجه به اقشار آسیب‌پذیر و مناطق محروم را در انتخابات آتی می‌دانند.

در مقیاس کشوری هم رفت‌وآمد سیاسیون به خوزستان و سیستان و بلوچستان را قبل‌تر نوشتیم که در تعیین سرنوشت انتخابات آینده تاثیرگذار است، به‌خصوص که طبق ادعای تحلیلگران سیاسی، طبقه متوسط جامعه به دلیل دلسردی مشارکت پررنگی در انتخابات پیش‌رو نخواهند داشت و رقابت اصلی معطوف به جذب آرای دهک‌های پایین جامعه است.

خبرگزاری خانه ملت گزارش کرده که محمدباقر قالیباف در جریان بازدید میدانی از منطقه ۱۲ تهران و محله امامزاده‌یحیی واریز یارانه ۱۲۰ هزارتومانی مصوب مجلس را جویا شده. اما بعضی اهالی این منطقه که تحت پوشش کمیته امام خمینی بودند اعلام کردند یارانه ۱۲۰ هزارتومانی دریافت نمی‌کنند و تازه اقساط کمک‌معیشتی یک‌میلیون‌تومانی هم از یارانه ۴۵ هزارتومانی آنها کسر می‌شود.

از طرفی محمود احمدی‌نژاد و رسانه‌های نزدیک به او مثل دولت بهار هم اخیرا روی مسئله افزایش و واریز یارانه خیلی تاکید دارند. رئیس‌جمهور سابق پارسال در بابلسر گفته بود یارانه نقدی باید یک میلیون تومان باشد و دولت بهار هم دیروز نوشته بود پرداخت یارانه یک‌میلیون‌تومانی حق ملت است. بنابراین از همین حالا می‌توانیم حدس بزنیم یکی از شعارهای محوری انتخابات ۱۴۰۰ همین مسئله یارانه است.

سایت اطلاع‌رسانی محمود احمدی‌نژاد فیلم کوتاهی از حضور او در بوستان شوش تهران منتشر کرده. در این فیلم احمدی‌نژاد با بعضی افراد آسیب‌پذیر که در بین آنها معتادان متجاهر هم هستند گفت‌وگو و خوش‌وبش می‌کند. برخی‌ هم نامه‌ها و درخواست‌های خود را به صورت کتبی به رئیس‌جمهور سابق تحویل می‌دهند.

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد، درباره این دیدار که بدون برنامه‌ریزی قبلی انجام شده، نوشته: «حضور دکتر احمدی‌نژاد در بوستان شوش تهران برای همکلام شدن با مردم و همچنین صحبت با شماری از معتادان حاضر در آن محل را می‌توان یک اقدام معنادار برای جلب توجه افکار عمومی به کسانی دانست که متاسفانه به یک بخش فراموش‌شده جامعه تبدیل شده‌اند.»

خبرگزاری خانه ملت هم در گزارش بازدید میدانی رئیس مجلس از منطقه ۱۲ نوشته: «در این بازدید میدانی خانواده‌هایی که در این محله زندگی می‌کنند و برخی از آنها حتی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار دارند، به قالیباف اعلام کردند که فقط یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند و نه‌تنها یارانه ۱۲۰ هزارتومانی اخیر که مصوبه مجلس است، بلکه حتی یارانه معیشتی که سال گذشته و پس از افزایش قیمت بنزین بنا بود به خانواده‌های ایرانی پرداخت شود را نیز دریافت نمی‌کنند.»

قالیباف هم تاکید کرده: «باید این مسئله بررسی و مشخص شود که چه تعداد از افراد مشمول و به چه دلیل دچار این مشکل هستند و مجلس شورای اسلامی این اتفاق و عدم پرداخت یارانه ۱۲۰ هزارتومانی به مردمی که این مصوبه برای بهره‌مندی آنها تصویب شده است را پیگیری خواهد کرد.» محله امامزاده‌یحیی و بوستان شوش در کدام نقطه از پایتخت واقع شده‌اند؟ امامزاده‌یحیی در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد؛ حوالی خیابان ری و چهارراه سیروس و پانزده خرداد.

محله‌ای قدیمی و ریشه‌دار که حالا تبدیل به بخشی از بافت فرسوده شهر شده. چسبیده به بازار پرهیاهو و شلوغ، جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر در آن ساکن هستند که بخش مهمی از آنها با مشکلات معیشتی مواجه هستند. بوستان شوش هم دقیقا در همین منطقه ۱۲ تهران واقع شده؛ جایی که خیابان ری به میدان شوش می‌رسد.

درواقع محلی که احمدی‌نژاد رفته، فقط دو چهارراه پایین‌تر از نقطه‌ای است که قالیباف از آن بازدید کرده. این پارک هم مثل پارک هرندی یکی از کانون‌های اصلی تجمع معتادان متجاهر و خرده‌فروشان مواد مخدر است. نحوه مواجه شدن با آسیب‌های اجتماعی و تعلل در نوسازی بافت فرسوده این مناطق از موضوعات اصلی بحث در محافل علمی و دانشگاهی است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۶۸۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر