کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۸۳۴
تاریخ خبر:

ماجرای بازداشت خبرنگار زن روس در ایران

ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه گفته خودش شخصا قضیه بازداشت یولیا یوزیک، خانم روزنامه‌نگار روس در ایران را پیگیری می‌کند.

ماجرای بازداشت یولیا یوزیک تبعه روسیه در تهران حتی در شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز بازتاب داشت و در نهایت به احضار مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو منجر شد.

رسانه‌های روسی می‌گویند یولیا یوزیک به‌عنوان خبرنگار در تهران کار می‌کرده و روز سوم ماه اکتبر پس از ورود به فرودگاه، گذرنامه‌اش توقیف می‌شود.

رسانه روسی با بیان اینکه خبرنگار روس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بازداشت شده، گفت: یولیا یوزیک در ایران به همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی اسراییل متهم شده است. به این اتهام وی ممکن است به ۱۰ سال زندان محکوم شود. محاکمه وی روز ۵ اکتبر (فردا شنبه) برگزار خواهد شد.

در گزارش به نقل از یک خبرنگار روس به نام بوریس وویتسخوفسکی که خبر بازداشت یولیا را اعلام کرد، گفته شد به یولیا اجازه دادند فقط یک دقیقه با مسکو تماس بگیرد.
دختر یوزیک هم از طریق حساب کاربری مادرش در فیس بوک بازداشت این خبرنگار را تایید کرد.

یولیا یوزیک ۳۶ساله از شهر دونتسک در استان روستف در جنوب روسیه است. از سال ۱۹۹۹ در روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا در شهر راستف کار کرده و از سال ۲۰۰۱ در مرکز مسکوی این روزنامه و نشریه روسی روسکی نیوزویک فعالیت داشته است.

یوزیک در سال ۲۰۰۳ کتابی منتشر کرد که در ۹کشور انتشار یافته است.

او از آن زمان به کار روزنامه‌نگاری و تحقیقات و کار ادبی پرداخت و کتاب «بسلانسکایا اسلووار» (لغت نامه بسلان) را درباره گروگانگیری در مدرسه بسلان منتشر کرد.
یوزیک در سال ۲۰۱۶ از حزب غربگرای پورناس هم برای انتخابات دومای روسیه نامزد شده بود. یک رسانه‌ روس دیگر هم ادعا کرده ماموران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خانم خبرنگار روس را با شکستن در اتاقش در هتل بازداشت کرده‌اند.

کدخبر: ۲۸۳۸۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر