کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۷۵۰۷
تاریخ خبر:

ماجرای این ‌جمعه ‌سیاه ‌دلچسب و دردسرهای آن

روزنامه هفت صبح، فاطمه‌ رجبی | تا همین چند سال پیش جمعه سیاه برای ما ایرانی‌ها یادآور چیزی نبود غیر از کشتار معترضان به دست حکومت شاه در میدان ژاله به تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اما کم‌کم با گسترش فعالیت شبکه‌های اجتماعی و بیشتر شدن فروشگاه‌های اینترنتی پای یک جمعه سیاه دیگر هم به زندگی ما باز شد.

آخرین جمعه ماه نوامبر که برای اهالی کشورهای مسیحی شروع فصل خرید کریسمس محسوب می‌شود و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک به همین مناسبت تخفیف‌های شگفت‌انگیزی روی کالاهایشان اعمال می‌کنند.

اوایل ما در ایران فقط ویدئوهایی از حمله مردم به فروشگاه‌ها و قاپیدن اجناس از دست همدیگر می‌دیدیم و از یکی دو روز قبل هم با تعجب خبرهای خوابیدن خارجی‌ها در صف پشت در فروشگاه‌ها را دنبال می‌کردیم اما کم‌کم فروشگاه‌های آنلاین ایرانی هم گفتند چرا ما نه؟ اوایل برای اینکه عبارت جمعه سیاه احساس بدی هم در ایرانی‌ها ایجاد نکند کلمه حراجمعه درست شد که ترکیب حراج و جمعه بود.

به این ترتیب یکی از آنها که حالا دیگر وجود خارجی ندارد یعنی بامیلو برگزاری این رویداد را در ایران شروع کرد، حالا بماند که وقتی بامیلو این کار را کرد نبود زیرساخت‌های فنی در سایت و نبود پشتیبانی کالایی درست در انبارهای خود بامیلو و عامل‌های فروش آن چه اتفاقات و حاشیه‌هایی را رقم زدند، به هر حال بامیلو شروع‌کننده بود.

اما حالا تقریبا تمام فروشگاه‌های اینترنتی و حتی کسب‌وکارهای آنلاین کوچک و فروشگاه‌های واقعی به این رویداد پیوسته‌اند و خیلی‌ها از چند روز پیش منتظرند که کالاهایی را که نشان کرده‌اند با تخفیف‌های حسابی بخرند اما این کار هم مثل هر کار دیگری فوت و فن‌های خاص خودش را دارد که ما چندتایی از آنها را برایتان ردیف کرده‌ایم که در کنار چند نکته بامزه جمعه سیاه پرسودی را برایتان رقم بزنیم.

یک: هشدار پلیسی
قبل از اینکه توصیه‌های فنی ما را برای تبدیل کردن جمعه سیاه به یک جمعه رنگی قشنگ بخوانید به هشدار پلیس فتا در همین مورد نگاه کنید که البته توصیه‌های فنی برای خرید خوب هم در آن دیده می‌شود. رئیس پلیس فتا از مردم خواسته که در جمعه سیاه از کانال‌ها و فروشنده‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی خرید نکنند.

چون به مناسبت جمعه سیاه فروش آنها بالا می‌رود و از آنجایی که هیچ ضمانتی برای پیگیری خرید شما وجود ندارد جبران اشتباه یا کلاهبرداری برایتان سخت خواهد بود، به جای آن از سایت‌های خوشنام و معتبر که نماد اعتماد الکترونیک دارند استفاده شود. توصیه دیگر رئیس پلیس فتا این است که قبل از خرید قیمت واقعی کالای حراج شده را بررسی کنید چون این فرصت باعث می‌شود که بعضی‌ها با شعار تخفیف کالاهایشان را حتی گران‌تر از بازار و قیمت واقعی بفروشند.

دو: بدون لیست نیا
یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که بدون لیست خرید وارد حراجمعه شوید. چرا؟ چون این کار نه تنها می‌تواند جیبتان را به باد بدهد بلکه در آخر می‌بینید سبد خریدتان پر از چیزهایی که لازم ندارید شده و آنچه واقعا نیاز داشته‌اید اصلا گیرتان نیامده است بنابراین اگر می‌خواهید بیشترین استفاده را از این روز هیجان‌انگیز بکنید همین الان راهی سایت‌ها شوید و اقلامی که نیاز دارید و اگر تخفیف بخورند آنها را خواهید خرید به لیست خریدتان اضافه کنید.

فوت کوزه‌گری اینکه کمی دست و دلبازی به خرج بدهید و چند قلم کالایی که در حالت عادی نمی‌خرید اما دلتان می‌خواهد آنها را داشته باشید در لیست بگذارید شاید تخفیفی که دیدید آنقدر خوب بود که برای خریدش اقدام کنید.

سه: سریع باش
همه می‌دانند که جنس‌ها در حراج زود تمام می‌شوند بنابراین اگر می‌خواهید تنوع انتخاب‌هایتان زیاد باشد باید دست بجنبانید، یکی از خوبی‌هایی که تهیه یک لیست پر و پیمان دارد همین است که می‌توانید به سرعت سراغ کالاهایی بروید که از قبل نشان کرده‌اید، آنها را بخرید و بعد شروع کنید به دور زدن بین بقیه محصولات.

چهار: مرجوعی را چک کن
جمعه سیاه یکی از فشرده‌ترین زمان‌های کاری فروشگاه‌هاست و همین موضوع احتمال اختلال را بالا می‌برد. از طرفی شما هم احتمالا هیجان زده هستید و ممکن است دقت لازم را به خرج ندهید و به این ترتیب کالایی بخرید که به هر دلیلی لازم باشد برگشت داده شده یا عوض شود، بنابراین وقتی می‌خواهید چیزی بخرید به قوانین مرجوع کردن آن دقت کنید.

توجه داشته باشید که بعضی از فروشگاه‌های عادی و آنلاین برای اینطور رویدادها قوانین مرجوع متفاوتی لحاظ می‌کنند بنابراین اگر از قوانین سابق فلان سایت و فروشگاه خبر دارید دلیل نمی‌شود که در آستانه جمعه سیاه دوباره قوانین را مرور نکنید.

پنج: اصل بخر
مراقب باشید از تخفیف هیجان زده نشوید و جنس تقلبی بخرید. حتما می‌دانید که خرید لوازم آرایشی بهداشتی اصل، خرید لوازم خانگی اصل، خرید عطر و ادکلن معتبر و… چقدر اهمیت دارد و ممکن است با خیال اصلی بودن کالا و خرید با تخفیف، به شما کالای فیک بفروشند آن هم در گیر ودار جمعه سیاه که همه چیز در هاله‌ای از هیجان‌زدگی قرار دارد و بهترین فرصت برای تقلبی فروش‌ها یا کسانی است که با گذاشتن اسم‌های خارجی و عجیب روی محصولاتشان سعی دارند آنها را با کیفیت نشان دهند.

کدخبر: ۴۲۷۵۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_mgkey

    قشنگ معلومه که اسم فروشگاه اینترنتی اش ک ه محو کرده اید، بامیلو است