کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۷۸۶
تاریخ خبر:

ماجرای الکسی و یک گزارش خاص از ایران

روزنامه هفت صبح | طی روزهای گذشته ویدئوی یک خبرنگار روس از تهران بیش از ۴ میلیون بازدید کننده در یوتیوب داشته و روس‌های کنجکاو می‌خواستند ببینند زندگی در شرایط تحریم چگونه است. روس‌ها پس از تهاجم نظامی به اوکراین تحت تحریم غرب قرار گرفتند و حالا قرار است زیر تحریم‌های شدید اقتصادی غرب زندگی کنند که ممکن است همه جوانب زندگی شهروندان روس را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش عصرایران، وب سایت شبکه فاکس نیوز آمریکا با انتشار گزارشی از سفر اخیر الکسی پیوواروف (Alexei Pivovarov) به ایران نوشته:

روس‌ها مردمی مغرور هستند، ایرانی‌ها هم همینطور. اما این خصوصیت تنها وجه مشترک این دو کشور نیست. وجه مشترک دیگر این دو کشور این است که آنها دو کشوری هستند که تحت تحریم‌های شدید قرار گرفته‌اند. روسیه حتی اخیرا به دلیل آغاز جنگ در اوکراین، رکورد ایران را هم پشت سرگذاشت و به مقام نخستین کشور دارای بیشترین تحریم رسید.

هنگامی که روسیه جنگ خود را در اوکراین آغاز کرد، بسیاری از روس‌ها نگران این بودند که به زودی به صفوف کشورهایی مثل ایران و کره شمالی بپیوندند و حالا با تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا علیه روسیه، این پیش‌بینی به تحقق رسیده است.این مسئله انگیزه‌ای شد تا «الکسی پیوواروف»، روزنامه‌نگار روس، اخیرا به تهران سفر کند تا ببیند زندگی در یک کشور تحت تحریم چگونه است. ویدئوی گزارش یوتیوبی او از سفرش به تهران بسیار پربازدید شده و ۴ میلیون بیننده را پشت سرگذاشته است.

شاید به دلیل کنجکاوی شهروندان روس برای دیدن شرایط زندگی در یک کشور تحت تحریم. او در سکانس آغازین ویدئوی خود از تهران گفت: «سلام دوستان. ما در تهران، پایتخت ایران هستیم. فکر می‌کنم بدانید که چرا ما اینجا هستیم.»پیوواروف و گروه فیلمبرداری او در خیابان‌های تهران چرخیده و از بازارهای بیرونی و بازارهای سرپوشیده پایتخت بازدید کرده و با مردم صحبت کردند. او گفت آن طور که به نظر می‌رسد تقریبا می‌توان هر کالایی را در بازار ایران پیدا کرد، اما توضیح داد که احتمالا این کالاها برای رسیدن به ایران، مسیر پرپیچ و خمی را طی کرده باشند. برای کالاهای لوکسی که در فروشگاه‌ها موجود نیست، ایرانی‌های پولدار راهی سفر خارج می‌شوند و یا اینکه سفارش خرید آن را به دیگرانی که به خارج می‌روند، می‌دهند.

پیوواروف در گزارش خود از تهران تاکید کرد که اگرچه ایران توانست از بازه زمانی کوتاه اجرای برجام پس از سال ۲۰۱۵ هواپیماهای مسافربری جدید را در آن فرصت کوچک لغو تحریم‌ها خریداری کند، اما پس از خروج ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های آمریکا، این کشور اکنون نمی‌تواند از خدمات پس از فروش به آن هواپیماهای معدود خریداری شده، بهره‌مند شود. پس از خروج ترامپ از برجام دوباره همه چیز به سرجای اول قبل از برجام بازگشت.

بنابراین، ایران دوباره به نوعی سیستم «اهداکننده اعضای» هوانوردی متوسل شده است: وقتی یک هواپیما از خدمت خارج می‌شود، هر قطعه‌ای که زنده بماند برای هواپیمای مورد نیاز بعدی استفاده می‌شود. پیوواروف در بخشی از گزارش خود با «نیکیتا اسمگین»، خبرنگار خبرگزاری «تاس» روسیه در تهران، گفت‌وگو کرد. خبرنگار تاس در تشریح دشواری‌های تحریم برای ایران مثالی زد و گفت تحریم‌ها باعث شد ایران شروع به پالایش بنزین برای خود کند، کاری که از قضا قبلا انجام نداده بود و ظاهرا به خوبی انجام نمی‌دهد.

او به پیوواروف گفت:«دود بسیار بزرگی بر فراز تهران ظاهر شد. دلیلش این است که بنزین کیفیت بسیار بدی دارد و این یکی از مشکلات بزرگ زیست محیطی ناشی از تحریم‌ها در ایران است.»یکی از بارزترین لحظات گزارش سفر پیوواروف به تهران: توقف او در صرافی و تبدیل ۱۵۰ دلار به ریال بود که معادل ۳۷ میلیون ریال ایرانی بود، او با نگه داشتن پشته عظیم اسکناس‌ها رو به دوربین گفت: سفیر روسیه در ایران گفته حداقل دو کشور مشتاق گسترش همکاری‌های متقابل در شرایط کنونی هستند، اما احتمالا به دلیل ممنوعیت مشروبات الکلی و دیگر محدودیت‌ها در ایران، راه نجاتی برای صنعت گردشگری ایران نخواهد بود.

روسیه و ایران هر دو نسبت به تحریم‌هایی که با آن روبه‌رو هستند از مواضع خود در برابر غرب عقب‌نشینی نکرده‌اند و اغلب استدلال می‌کنند که این تحریم‌ها باعث تقویت تولید داخلی شده و آنها را به کشورهایی به معنای واقعی مستقل تبدیل کرده است. اما حتی خبرنگار تاس در تهران به پیوواروف گفت: اشتباه نکنید. این موضوع به معنای استقبال آنها از تحریم نیست، چون هیچ کسی در ایران تحریم‌ها را نمی‌خواهد.
«ایرانی‌ها امیدوارند که تحت تحریم نمانند. در ایران این اتفاق نظر وجود دارد. فرقی نمی‌کند که نیروها محافظه‌کار باشند یا اصلاح‌طلب، همه می‌گویند تحریم‌ها باید برداشته شود و توسعه عادی تحت آن امکان‌پذیر نیست.»

کدخبر: ۴۵۰۷۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر