کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۸۴۱
تاریخ خبر:

ماجرای اقدام عجیب دعوت به مراسم کتاب‌سوزی!

روزنامه هفت صبح | دیروز یک کلیپی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد که یکی از فعالان طب سنتی کتاب مرجع و معتبر اصول طب داخلی‌ هاریسون را در جمع هوادارانش آتش می‌زند. شخصی که این اقدام را انجام می‌دهد، آیت‌الله عباس تبریزیان نام دارد و قبلا بارها جامعه پزشکی و حسن قاضی زاده‌هاشمی‌، وزیر سابق بهداشت نسبت به اقدامات او هشدار داده بودند.

البته کمابیش برخوردهایی هم با این شخص شده بود و مدتی اصلا ایران زندگی نمی‌کرد اما دوباره ظاهرا فعالیت‌های او شدت گرفته و نمایندگی‌های او در نقاط مختلف کشور فعال هستند و سایت فروش محصولات او هم در دسترس است. شایعه‌ای وجود دارد آیت‌الله ‌هاشمی ‌شاهرودی در دوره‌ای برای درمان بیماری به گروهی از مروجان طب سنتی اعتماد کرده که این شخص هم در آن گروه بوده و همین امر موجب گسترش بیماری رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است.

*** عباس تبریزیان کیست؟
عباس تبریزیان متولد ۱۳۴۱ در نجف است. اینطور که در وب‌سایت شخصی او عنوان شده او در ۱۸سالگی و بعد از یک دوره مبارزات سیاسی در عراق مجبور به مهاجرت به ایران شده. سپس مدتی در قم و بعد در مشهد ساکن می‌شود. او مثل حسین روازاده(از دیگر فعالان طب سنتی) از مخالفین واکسیناسیون است.

حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، ‌وزیر سابق بهداشت درمورد تبریزیان گفته بود: «تعجب من این است که کسی که لباس پیغمبر تنش است، می‌آید و هرچه می‌خواهد علیه پزشکی می‌گوید و هیچ‌کس صدایش درنمی‌آید، اما باید در این مسائل همه حرف بزنند و روشنگری کنند و اجازه ندهیم از کم‌اطلاعی مردم سوءاستفاده شود… متاسفم که قوه قضائیه در برخورد با سوءاستفاده‌گران از دین و آسیب به سلامت مردم حساسیت کمتری دارد، ما فقط در بخش‌هایى که به قدرت مربوط است شاخک‌هایمان خوب عمل مى‌کند، درحالى‌که دین چیزى جز رفتار و اخلاق نیست.»

وزارت بهداشت به‌تدریج برخوردهایی را با این مجموعه شروع کرد و در دی‌ماه ۹۷ سه سوله در مشهد متعلق به تبریزیان کشف شد که آنجا کار تولید و بسته‌بندی داروهایی با عنوان طب اسلامی ‌صورت می‌گرفت و این کارگاه‌های به‌شدت غیربهداشتی پلمب شد. سرانجام مردادماه امسال با انتشار نامه‌ای با امضای مدیرکل دفتر نظارت وزارت بهداشت مشخص شد، عباس تبریزیان با رای دادگاه ویژه روحانیت از هرگونه طبابت، فروش دارو و کلیه مسائل مربوط به پزشکی محروم شده است. اخباری غیر رسمی ‌هم حاکی از این بود که این شخص به کربلا مهاجرت کرده و فعلا در ایران نیست.

*** چرا کتاب طب‌ هاریسون؟
چرا عباس تبریزیان اینطور که خودش در کانال تلگرامی‌اش عنوان کرده، در یک اقدام نمادین کتاب طب ‌هاریسون را آتش زده؟ این کتاب مگر چه ویژگی خاصی دارد؟ کتاب طب اصول داخلی ‌هاریسون در سال ۱۹۵۰ برای اولین بار منتشر شد و در طی این سال‌ها بارها ویرایش شده است. این کتاب موضوعاتی از عصب‌شناسی تا بیماری‌های عفونی را شامل می‌شود و یکی از کتب مرجع در مراکز علمی ‌و دانشگاهی محسوب می‌شود. اما به‌طور خاص به‌نظر می‌رسد قسمت‌هایی از صفحه ۱۵۰ ویرایش بیستم این کتاب، تبریزیان را عصبانی کرده که در آن تاکید شده، داروهای گیاهی از نظر علمی ‌اثر ثابت‌شده‌ای ندارند و تحقیقات نشان می‌دهد، این دسته از داروها مسئول ۲۰درصد آسیب‌های کبدی دارویی هستند.

*** واکنش وزارت بهداشت
دیروز علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در واکنش به این اتفاق گفت‌: ‌‌«به‌نظر می‌رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و درحال تبدیل‌شدن به رویه و قاعده‌ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده‌ایم؛ از دخالت جاهلانه در درمان صدها بیمار مبتلا به سرطان و بیماری‌های مزمن تا توصیه به خوردن نمک در هنگامه بسیج ملی «کنترل فشارخون» از تریبون صدا وسیما.

در مراسمی ‌آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام «تبریزیان» که پیروانش او را «آیت‌الله» می‌خوانند و تحت عنوان طب اسلامی، تجارتخانه‌ای برپا کرده است، کتاب «اصول طب‌ هاریسون» که از کتب مرجع پزشکی است را به آتش می‌کشد.» معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد:‌ «آنچه مایه تاسف است فقط خالی‌بودن دست این گروه افراد مدعی از نقد علمی ‌نیست، بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهایی است.»

*** دیدگاه یک پژوهشگر دینی
حجت‌الاسلام رسول جعفریان دیروز یادداشتی درمورد این اقدام تبریزیان منتشر کرد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:‌
* این شخص، سال‌هاست با استفاده از باورهای عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بارها محدثان آنها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند. این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ‌کس، جز شماری از هواداران ساده‌لوح او که مانند آنها همه جای دنیا هستند، نیست.

* طب سنتی، به‌عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می‌تواند مطرح و توصیه‌های آن پس از بررسی‌های علمی و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی ‌و نه حوزوی، در مقامی ‌نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

* این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به‌دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدمات ناصواب خود، زمینه آسیب‌زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می‌کنند.

* درباره دادن لقب آیت‌الله به ایشان، باید عرض کنم، در قم، مع‌الاسف زمینه‌ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت‌الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان دهنده هیچ مقام و منصب علمی‌ و غیر علمی ‌نیست.

*** ارتباط تبریزیان با اقدامات درمانی آیت‌الله شاهرودی
چندی پیش گفت‌و‌گویی از حجت‌الاسلام علا ‌هاشمی ‌شاهرودی، فرزند آیت‌الله ‌هاشمی ‌شاهرودی منتشر شد که او تاکید می‌کرد، اعتماد رئیس سابق مجمع تشخیص مصحلت نظام به یکی از مروجان طب سنتی، منجر به پیشرفت بیماری ایشان شده. شایعه است شخصی که او اشاره کرده بود، همین عباس تبریزیان است. یکی از کانال‌های تخصصی پزشکی چندی پیش این یادداشت را منتشر کرده بود:‌

آیت‌الله ‌هاشمی‌شاهرودی از حدود چهارسال قبل از فوت، دچار تومور روده شده بود و به علت درمان با طب سنتی توسط عباس تبریزیان مدعی طب سنتی، به مدت دوسال، این کانسر، گسترش و متاستاز پیدا کرده و اواخر عمر کلیه‌اش را از دست داد و دیالیز می‌شد. دکتر قاضی‌زاده‌ هاشمی‌ و دکتر ولایتی بارها به او اصرار کردند تحت جراحی و شیمی‌‌درمانی قرار گیرد.

علت اینکه مرحوم‌ هاشمی‌ شاهرودی اواخر عمرش در تصویری که از او منتشر می‌شد چهره‌اش کاملا تغییر کرده بود، همین مسئله دیالیز بود که البته دیالیز برای او جواب مناسبی نمی‌داد. ضمنا ماجرای سفر و بستری او در بیمارستان دکتر سمیعی ‌هانوفر آلمان برخلاف آنچه شایع شد، ارتباطی به ابتلا به تومور مغزی نداشت و مرحوم‌ هاشمی‌ شاهرودی اساسا فاقد تومور مغزی بود و بستری او در آلمان، جهت بررسی وضعیت کلی او توسط پزشکان آلمانی بود.

در آنجا پزشکان آلمانی اعلام کردند، چون گلدن‌تایم برای جراحی و شیمی‌درمانی او از دست رفته و تومور به اندام‌های متعدد گسترش یافته، عملا کاری برای او نمی‌توان انجام داد. و درنهایت با گسترش متاستاز سرطان به اندام‌های دیگر، آیت‌الله شاهرودی فوت کرد. لازم به ذکر است علاوه بر‌ هاشمی ‌شاهرودی، حداقل ۱۰بیمار دیگر مبتلا به سرطان ازجمله چهارخانم مبتلا به سرطان سینه در قم، متاسفانه به «ع.ت» مدعی طب سنتی مراجعه کرده بودند و او مانع از مراجعه آنها به پزشکان و شیمی‌درمانی شده و درنهایت موجب مرگ این افراد شده است.

توضیحات

Harrison's

توضیحات

Ayatollah Tabrizian

کدخبر: ۳۰۵۸۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر