کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۹۹۴
تاریخ خبر:

ماجرای اجاره دادن خانه به دلار و سکه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌اجاره دادن خانه به دلار ممنوع است اما بررسی فایل‌های اجاره نشان می‌دهد همین حالا کلی فایل اجاره دلاری در بنگاه‌های املاک خاک می‌خورد. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید با هر نوع تخلف در بازار مسکن و اجاره از جمله دریافت سکه و دلار به جای اجاره برخورد می‌کنیم.

دیگر مشاوران املاک چنین نظری ندارند. یکی از آنها که سال‌هاست بنگاه املاک دارد، می‌گوید فایل اجاره به دلار تا دلتان بخواهد در تهران پیدا می‌شود. البته آنها مشتری زیادی ندارند و صرفا خارجی‌ها و ایرانی‌هایی که در خارج کشور زندگی می‌کنند و می‌خواهند مدتی را به ایران برگردند سراغ این خانه‌های مبله می‌روند. بررسی ۱۰مورد از بین فایل‌های اجاره نشان می‌دهد.

هرچند اغلب آنها در محله‌های گران‌قیمت تهران مثل جردن و ولنجک قرار دارند اما در مناطق مرکزی تهران هم می‌تواند رد و نشان اجاره‌های دلاری را پیدا کرد. مبلغ اجاره ماهانه بین ۵۰۰ تا چهار هزار دلار متفاوت است و می‌تواند برای صاحب‌خانه بین ۱۲ تا ۹۶میلیون تومان ماهانه درآمد داشته باشد. متراژ خانه‌ها بعضا به ۴۰۰متر می‌رسد و اغلب آنها مبله هستند و امکانات لوکس دارند.

* یک: یکی از گران‌ترین فایل‌های اجاره خانه به دلار، مربوط به یک واحد ۴۰۰متری در محله جردن است. یک آپارتمان پنج طبقه لوکس که در هر طبقه آن یک واحد قرار گرفته و صاحب واحد طبقه اول می‌خواهد آن را به دلار و به افراد خارجی اجاره دهد. این خانه چهار خوابه با پارکینگ، انباری، بالکن، مسترروم و اسپلیت است. ۱۵سال از ساخت این آپارتمان می‌گذرد اما چیزی از ارزش‌‌هایش کم نشده. برای همین صاحبش دنبال افراد خارجی به عنوان مستاجر می‌گردد. او برای خانه‌اش اجاره ماهانه چهار هزار دلاری در نظر گرفته که به پول ما می‌شود حدود ۹۶میلیون تومان!

* دو: اجاره دلاری صرفا برای خانه‌های بزرگ‌متراژ نیست. در بینشان خانه‌های ۱۰۰متری هم پیدا می‌شود. یکی از این واحدها در طبقه آخر یک آپارتمان پنج طبقه در محله یوسف‌آباد تهران قرار دارد. صاحبش که هوس درآمد دلاری کرده، می‌خواهد آن را صرفا به افراد خارجی اجاره دهد. او به مشاور املاک سپرده تا برای خانه‌اش مستاجری پیدا کند که بتواند ماهانه هزار و ۳۵۰دلار اجاره پرداخت کند. این رقم به پول ما حدود ۳۲میلیون تومان برای مستاجر آب می‌خورد. تقریبا یک ماه است که این فایل در دفتر مشاور املاک باز شده و تا اینجای کار مشتری ندارد.

* سه: یکی از ارزان‌ترین فایل‌ها اجاره به دلار، مربوط به یک واحد مسکونی در محله جردن، خیابان نیلوفر است. این واحد در طبقه سوم یک آپارتمان چهار طبقه قرار دارد و ۱۴۰متری است. آشپزخانه MDF و کفپوش پارکت دارد و نمایش آجری است. صاحب خانه می‌گوید این واحد را فقط به خارجی‌ها اجاره می‌دهد. او خانه را مبله کرده و برایش اجاره ۵۰۰دلاری در نظر گرفته. در بین فایل‌هایی که بررسی کردیم، این یکی از ارزان‌ترین‌هاست اما باز هم مستاجر باید ماهانه رقمی حدود ۱۲میلیون تومان برای اجاره این واحد پرداخت کند. ۱۵سال از ساخت این خانه می‌گذرد و صاحبش آن را برای اجاره به خارجی‌ها خالی نگه داشته است.

* چهار: حتما لازم نیست خانه ویو ابدی داشته باشد، در بین فایل‌های اجاره دلاری، حتی واحدهای در طبقه زیر هم‌کف هم پیدا می‌شوند. این فایل مربوط به یک آپارتمان چهار طبقه در کامرانیه شمالی است. واحدی که در زیرزمین این آپارتمان قرار دارد، برای اجاره به خارجی‌ها مبله شده و امکانات آن در حد پارکینگ و انباری است. این واحد زیرهمکف، ۱۶۰مترمربع زیربنا و سه اتاق‌خواب دارد. حدود ۱۵سال از ساخت این خانه می‌گذرد و نمای آن سنگی است. صاحب خانه دنبال مستاجری می‌گردد که ماهانه ۷۰۰دلار اجاره بپردازد که به پول ما می‌شود حدود ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار تومان.

* پنج: یک آپارتمان ۱۰طبقه در محله جردن، حوالی خیابان کاج‌آبادی، کلا برای اجاره به خارجی‌ها به مشاوران املاک سپرده شده است. صاحبش می‌گوید از طبقه اول تا نهم این آپارتمان را اجاره می‌دهد. هر واحد ۱۷۵مترمربع زیربنا دارد. آشپزخانه چوبی، کفپوش سنگ، پارکینگ، انباری و بالکن از امکانات آن است. صاحب این آپارتمان می‌گوید تمام طبقاتش را می‌خواهد به خارجی‌ها و به دلار اجاره دهد. او برای این واحدها اجاره هزار و ۵۰۰ تا سه هزار دلاری تعیین کرده که با در نظر گرفتن دلار ۲۴هزار تومانی، حدود ۳۶ تا ۷۲میلیون تومان برای صاحب خانه درآمد دارد.

* شش: خانه‌های حیاط‌دار هم بین فایل‌های اجاره دلاری پیدا می‌شوند. یک واحد ۱۸۰متری با ۳۰متر حیاط‌خلوت یکی از آنهاست. بیش از ۳۰سال از ساخت این خانه می‌گذرد. در خیابان طالقانی و مرکز تهران قرار دارد و صاحبش می‌خواهد آن را به خارجی‌ها و به قیمت ماهانه دو هزار دلار اجاره دهد. اگر برای این خانه مشتری پیدا شود، درآمد ماهانه ۴۸میلیون تومانی برای صاحبش به همراه خواهد داشت. او این خانه را مبله کرده و از امکاناتش به آشپزخانه MDF، کفپوش لامینت، نمای سنگی و اسپلیت اشاره می‌کند. این خانه ۱۸۰متری سه‌خوابه است.

* هفت: یک خانه نوساز در محله اوین، خیابان کچوئی برای اجاره به خارجی‌ها سر از بنگاه املاک درآورده است. این واحد مسکونی در طبقه دوم یک آپارتمان قرار دارد که هر طبقه آن دو واحدی است. صاحب این خانه نوساز آن را مبله کرده و از ویژگی‌هایش به لابی، کولر، پکیج، سونا، استخر و جکوزی، آشپزخانه MDF و کفپوش سنگ اشاره کرده. این خانه ۱۷۷متری است و سه اتاق خواب دارد. مبلغی که برای اجاره ماهانه این خانه به خارجی‌ها در نظر گرفته شده، دو هزار دلار معادل ماهانه ۴۸میلیون تومان است.

* هشت: یکی از قدیمی‌ترین فایل‌ها اجاره به دلار تقریبا چهار ماه است که در بنگاه املاک خاک می‌خورد. این فایل مربوط به برج ۱۷طبقه در محله ولنجک است. هر طبقه آن چهار واحدی است و هر واحدش ۱۲۰مترمربع زیربنا دارد. واحدی که برای اجاره به خارجی‌ها آگهی شده، در طبقه چهاردهم این برج قرار دارد. برجی که ۱۰سال از ساخت آن می‌گذرد و از نظر امکانات همه‌چیز تمام است.صاحب این خانه لوکس برایش اجاره سه هزار و ۵۰۰دلاری در نظر گرفته و می‌خواهد هر ماه از خانه‌اش حدود ۸۴میلیون تومان درآمد داشته باشد. شاید برای همین است که از شهریورماه چشم انتظار مشتری خارجی نشسته.

* ۹: پای خانه‌های دروازه‌شمیران هم به فایل‌های اجاره دلاری باز شده. یک واحد ۱۱۰متری در طبقه دوم یک آپارتمان پنج طبقه که هشت سال از ساخت آن می‌گذرد، قرار است مستاجر خارجی پیدا کند. حداقل صاحبش امیدوار است بتواند خانه‌اش را ماهانه دو هزار و ۳۰۰دلار به یک خارجی اجاره دهد. این خانه نه در مناطق بالاشهر، بلکه در محله دروازه‌شمیران و خیابان مازندران قرار دارد. در فایل آگهی آمده این آپارتمان پارکینگ، انباری، بالکن، آسانسور، کولر، شوفاژ و پکیج دارد. نمایش سنگی است و هر واحد آن دو خوابه است. اجاره دو هزار و ۳۰۰دلاری می‌تواند ماهانه ۵۷میلیون و ۶۰۰هزار تومان برای صاحب این خانه درآمد داشته باشد.

* ۱۰: یک خانه بازسازی شده در محله دولت به ازای ماهانه هزار دلار یعنی ۲۴میلیون تومان اجاره داده می‌شود. این واحد در طبقه همکف یک خانه چهار طبقه قرار دارد. دوخوابه و مبله است. صاحبش می‌گوید با اینکه بیش از ۳۰سال از ساخت خانه می‌گذرد اما اخیرا آن را بازسازی کرده. آشپزخانه‌اش MDF است، کفپوش پارکت دارد و نمایش سنگی است. صاحبش می‌گوید فرقی نمی‌کند مشتری خارجی باشد یا ایرانی. او صرفا دنبال کسی است که اجاره به دلار بدهد. برای همین خانه‌اش را مبله کرده و حاضر است قرارداد کوتاه‌مدت و چندماهه امضا کند.

کدخبر: ۳۶۸۹۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر