کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۰۵۰
تاریخ خبر:

ماجراهای جالب درباره سینوفارم‌ و آسیب‌پذیری مردان

روزنامه هفت صبح | تا روز جمعه سه مطالعه جدید و جالب درباره کرونا، تاثیر تستوسترون بر نوع شدید این بیماری و اثر حدودا ۸۰درصدی واکسن سینوفارم منتشر شد. به‌صورت خلاصه هر سه قسمت را اینجا آورده‌ایم.

*** جواب مثبت آمریکایی‌ها به سینوفارم
همانطور که قبلا یک مطالعه علمی در مجله معتبر لنست خیال همه را به واکسن اسپوتنیک راحت کرده بود، این بار هم یک پژوهش دیگر در ژورنال معتبر آمریکایی سینوفارم را تایید کرد. انجمن پزشکی آمریکا روز پنجشنبه این خبر را داد که واکسن سینوفارم را تایید می‌کند. تا امروز کارآزمایی بالینی دو واکسن سینوفارم چین که روی ۴۰هزار داوطلب در امارات، بحرین، مصر و اردن انجام شد، نشان داد که هیچ‌یک از داوطلبان دچار هیچ‌گونه عارضه جسمانی شدیدی نشده‌اند.

این مطالعه نشان داد اثربخشی این دو واکسن ضدویروس کرونا از ۷۲.۸ تا ۸۷.۱درصد متفاوت است. واکسن ساخت زیرمجموعه سینوفارم در ووهان، ۷۲.۸درصد علیه کرونای علامت‌دار دست‌کم دو هفته پس از تزریق دُز دوم موثر بوده است. واکسن ساخت زیرمجموعه سینوفارم در پکن هم که اخیرا مجوز مصرف اورژانسی WHO را گرفت، اثربخشی ۷۸.۱درصدی را نشان داد. نتایج همچنین اثربخشی صددرصدی علیه موارد ابتلای شدید به کرونا ناشی این ویروس را نشان داده است.

این واکسن‌ها منجر به تولید آنتی‌بادی‌های قابل اندازه‌گیری در بین شرکت‌کنندگان در آزمایش‌های بالینی شد. البته اگر سینوفارم زده‌اید، باید حواستان باشد که این عدد نتیجه تزریق هر دو دُز با هم دیگر است. در ادامه مقاله آمده است: «این بررسی به این پرسش که آیا این واکسن‌ها از عفونت بی‌علامت پیشگیری می‌کنند، نمی‌تواند پاسخ دهد چراکه در این مورد نیاز به یک برنامه رسمی نظارت بر همه شرکت‌کنندگان از طریق آزمایش‌های ویروس‌شناختی و سرم‌شناختی وجود دارد.»

این تحقیقات بعد از این انجام شد که گروهی از دانشمندان از شرکت چینی خواسته بودند که شفافیت بیشتری در مورد این واکسن نشان دهد. تا امروز هیچ فردی که سینوفارم زده باشد به دُز دوم نرسیده است. از کادر درمان اولین گروه، دُز دوم سینوفارم‌شان را قرار است روزهای هشتم و نهم خرداد دریافت کنند.

*** تستوسترون، عامل کرونای شدید مردان
مطالعات اخیر محققان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد سطح پایین تستوسترون می‌تواند مردان را مستعد عفونت شدید کرونا کند. در طول همه‌گیری کووید ۱۹ محققان شواهدی را پیدا کردند که نشان می‌دهد شدت عفونت ویروس کرونا در مردان بسیار شدیدتر از زنان است. اوایل برخی از پژوهشگران ادعا می‌کردند که این موضوع به خاطر این است که مردان پروتکل‌ها را کمتر رعایت می‌کنند اما حالا گروهی دیگر از آنها فهمیده‌اند که عوامل هورمونی در این موضوع موثر بوده است.

مطالعات اخیر محققان دانشگاه واشینگتن نشان می‌دهد سطح پایین تستوسترون می‌تواند مردان را مستعد عفونت شدید کرونا کند. در این مطالعات هورمون‌های دیگری نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و در این میان فقط تستوسترون با بیماری کووید ۱۹ و شدت آن ارتباط داشت. در این مطالعه آمده است هرچه میزان تستوسترون کمتر باشد، احتمال ابتلا به کووید ۱۹ و شدت آن بیشتر است. در ادامه آمده است کمبود تستوسترون با افزایش التهاب در بدن مردان نیز مرتبط است.

نه فقط کرونا، بلکه سطح پایین این هورمون احتمال بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و آلزایمر را افزایش می‌دهد. روغن زیتون، انواع آجیل و آووکادو می‌تواند منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵درصدی هورمون تستوسترون شود. این کاهش می‌تواند تا ۲۶ درصد نیز ادامه یابد. این مطالعه اولین‌بار است که ارتباط هورمون تستوسترون و کووید ۱۹ را نشان می‌دهد. نتایج این مطالعه در نشریه JAMA Network Open منتشر شده است.

*** خبر خوب برای آنهایی که کرونای خفیف گرفته‌اند
این خبر نسبت به دو خبر قبلی، قدیمی‌تر است. چهار روز پیش یک موضوع جالب برای آنهایی که کرونای خفیف گرفته‌اند منتشر شد. نتایج یک تحقیق علمی جدید در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد افرادی که به صورت خفیف یا بدون علامت به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند آنتی‌بادی موجود در بدن آنها می‌تواند تا پایان عمرشان از آنها در برابر این بیماری ویروسی محافظت کند. این مقاله در مجله نیچر منتشر شده است.

تا قبل از این همه تحقیق‌ها اینطور نشان می‌دادند آن افرادی که کرونای خفیف می‌گیرند، حداقل تا دو ماه آنتی‌بادی دارند. نتایج آنها چه نشان می‌دهد: «پایین آمدن سطح آنتی‌بادی پس از عفونت حاد طبیعی است و به صفر نمی‌رسد. سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی با وجود کاهش آنتی‌بادی در سطح خون در بدن افراد مبتلا شده می‌مانند. ما سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی را در افرادی یافتیم که ۱۱ ماه از بیماری آنها گذشته بود. این سلول‌ها تا پایان عمر افراد در بدن آنها می‌مانند و آنتی بادی تولید می‌کنند و این شواهدی محکم برای مصونیت طولانی مدت است.

جمعیت کوچکی از سلول‌های تولیدکننده آنتی‌بادی به‌نام «سلول‌های پلاسمای طولانی مدت» به مغز استخوان مهاجرت کرده و در آن مستقر می‌شوند؛ جایی که آنها به‌طور مداوم سطح پایین آنتی‌بادی را در جریان خون ترشح می‌کنند تا از بدن در برابر مواجهه احتمالی دوباره با ویروس محافظت کنند.» این تحقیق جدید نشان می‌دهد افرادی که کرونای خفیف یا بدون علامت گرفته‌اند، احتمال آلوده شدن دوباره آنها به این ویروس بسیار کمتر از حد تصور گذشته است.

کدخبر: ۳۹۳۰۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر