کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۹۷۱
تاریخ خبر:

لیزینگ خودرو‌ در آلمان، کاملا متفاوت با ایران

روزنامه هفت صبح، شهروز چرکچی | احتمالا کلمه لیزینگ، شما را هم به یاد تبلیغ‌ شرکت‌های فروش خودرو با اقساط ۵ ساله و بهره ۲۸‌درصدی خواهد انداخت. اما در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، لیزینگ خودرو معنایی کاملا متفاوت دارد. در این مقاله قصد دارم درباره لیزینگ خودرو بنویسم.

لیزینگ خودرو در آلمان به‌طور ساده، اجاره خودرو به شرط تملیک آن است. همه خودروسازی‌ها و البته شرکت‌های خصوصی، امکانی را فراهم می‌کنند که مشتری بتواند خودرو را از کمپانی اجاره کند. قرارداد اجاره بین یک تا پنج سال منعقد می‌شود و مشتری در مدت قرارداد مبلغی را به‌صورت ماهانه به عنوان اجاره‌بها پرداخت می‌کند.

در پایان مدت قرارداد، مثلا در پایان سال سوم برای یک قرارداد سه ساله، مشتری تصمیم‌گیرنده است که تمایل به خرید خودرو دارد یا قصد دارد با اتمام مدت قرارداد، خودروی اجاره‌ای را به کمپانی بازگرداند.
مشتری که تصمیم به خرید‌ خودرو داشته باشد، مابه‌التفاوت مبلغ خودرو و مبلغی که طی سه سال به‌عنوان اقساط پرداخت کرده را به شرکت پرداخت می‌کند و خودرو را تصاحب می‌کند.

در این شرایط مشتری هیچ مبلغی را به‌عنوان اجاره‌بها پرداخت نکرده و همه مبالغ پرداخت‌شده به‌عنوان اقساط خودرو از قیمت کل کسر می‌گردد. اما مشتریانی که تصمیم به پس دادن خودرو می‌گیرند، مبلغی که طی مدت قرارداد پرداخت کرده‌اند برایشان به‌عنوان اجاره‌بها محاسبه می‌گردد و با پایان قرارداد، خودرو از مالکیت آنها خارج می‌گردد.

در قراردادهای لیزینگ شرایطی از طرف کمپانی قید می‌گردد که همه آن‌ها مختص کسانیست که بعد از اتمام قرارداد، خودرو را پس می‌دهند. برای مثال کمپانی در قرارداد قید می‌کند که مشتری اجازه دارد سالانه ۱۵‌هزار کیلومتر با خودرو رانندگی کند، در صورت رانندگی بیشتر از این میزان مشتری می‌بایست بابت هر کیلومتر بیشتر مبلغی را به‌عنوان خسارت پرداخت کند و یا در صورت رانندگی کمتر، مبلغی را به‌عنوان جایزه دریافت می‌کند.

یا جبران خسارت‌های ظاهری هم بر عهده مشتریست. اما در تمام مدت قرارداد خودرو تحت گارانتی خودروساز قرار دارد و تمامی تعمیرات و تعویض قطعات خودرو برعهده شرکت است.بدین ترتیب خودرویی که تحت قرارداد لیزینگ در اختیار یک شخص قرار می‌گیرد، هزینه تعمیرات و نگهداری مضاعفی به شخص تحمیل نخواهد کرد و برای بسیاری از افراد، فرصت مناسبی فراهم می‌کند که هر ۲ یا ۳ سال یکبار، خودروی جدیدی را اجاره کنند و همواره ماشین نو در اختیار داشته باشند.

مسلما شرکت‌ها طرحی را در اختیار مخاطب قرار نمی‌دهند که منجر به سود مالی نباشد و لیزینگ هم برای شرکت‌ها سودآور است، اما افراد زیادی در اروپا هستند که حوصله دردسرهای خرید و فروش، نگهداری و مخارج جانبی خودرو را ندارند و ترجیح می‌دهند با لیزینگ یک ماشین نو، همواره بدون هیچ مسئولیتی یک خودرو را به صورت اجاره در اختیار داشته باشند.

ضمن اینکه شما در طرح لیزینگ، می‌توانید خودرو را به دلخواه خودتان سفارش دهید و حتی رنگ تودوزی و تعداد ایربگ‌ها را هم به انتخاب خودتان سفارش دهید و ماشین برای شما ساخته خواهد شد.
لیزینگ در کشورهای پیشرفته با لیزینگ در ایران کاملا متفاوت است. شاید اگر خودروسازهای داخلی هم به سود کمتر قناعت می‌کردند، به‌جای نگهداری هزاران خودرو در انبارها، آن‌ها را با شرایط لیزینگ واقعی در اختیار مردم قرار می‌دادند تا هم افراد بیشتری صاحب خودرو شوند و هم ماشین‌ها در انبار خاک نخورند!

کدخبر: ۳۵۷۹۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر