کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۹۸۳۱
تاریخ خبر:

لندکروزر و فورچونر در لباس پلیس

هفت صبح| فورچونر مامور جدید مرزبانی ایران است. این شاسی بلند جان سخت ژاپنی در کنار نسل تازه شاسی بلند لندکروزر به ناوگان نیروهای انتظامی کشور اضافه شده‌اند و از اوایل امسال کار خود را به عنوان اتومبیل خدمت در مرزبانی و آگاهی آغاز کرده‌اند.

داستان اتومبیل‌های پلیس ایران از آغاز تا امروز شنیدنی است مخصوصا وقتی بدانیم یک چرخه جالب وجود دارد که به صورت دوره‌ای هر بار بین یکی از سه ضلع ایرانی، ژاپنی و آلمانی می‌چرخد و محصولاتی از برندهای تویوتا، مرسدس بنز-فولکس و نیز خودروهای مونتاژی داخلی را رهسپار ماموریت‌های خطیر نیروهای انتظامی کشور می‌کند. این بار گویا پس از یک دوره سلطه کامل محصولات آلمانی از کارخانه مرسدس بنز و نیز چرخش ناجا به خرید از مونتاژکاران وطنی، گویا قرعه کار به نام تویوتا خورده و این برند بازهم ماموریت تجهیز ناوگان حمل و نقل ناجا را به عهده گرفته است. تویوتا که از ابتدای انقلاب مخصوصا از دوره جنگ تحمیلی توانست خود را در دل نهادهای نظامی -انتظامی کشور جا کند، پس از دو تجربه موفق در دهه ۷۰ و ۸۰، دوباره با دو شاسی بلند مشهورش مهمان حاده‌های کشور شده است. تویوتا البته این بار یک سورپرایز برای ما دارد و به غیر از مدل محبوب لندکروزر، سری زمخت و اسپورت فورچونر را هم برای ناجا به ارمغان آورده است.
ما در این گزارش بیشتر به فورچونر که برای ایرانی‌ها ناشناخته و گمنام است می‌پردازیم و زیرچشمی لندکروزر ۲۰۱۸ توجه می‌کنیم. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، در مقایسه با پرادو و راو۴، فورچونر ابدا اتومبیل محبوبی نیست. کافی است نگاهی به آمار تولید و حجم اخبار و اطلاعات منتشر شده از این ۴شاسی‌بلند تویوتا در فضای وب فارسی داشته باشید تا متوجه شوید کسی فورچونر را نمی‌شناسد. اما آیا نشناختن دلیلی بر ناتوانی است؟
فورچونر از هر نظر خودرویی ایده آل برای ماموریت‌های برون شهری ناجا مخصوصا در بخش مرزبانی است و به راحتی می‌تواند وظایف وانت‌پیکاپ محبوبی مثل هایلوکس را همراه با راحتی بیشتر و گنجایش بهتر انجام دهد. این خودرو که در نمونه فول آپشن در بازار استرالیا قیمتی نزدیک به ۴۰ هزار دلار دارد، در انواع ۴و ۶سیلندر بنزینی تولید شده و احتمالا در نمونه‌های مخصوص و سفارشی با موتور نام آشنا و بی‌دردسر توویتا یعنی همان گونه شش سیلندر و ۴لیتری به ناجا تحویل شده است. این موتور که ۲۷۸ اسب بخار قدرت و ۳۷۵ نیوتن‌متر گشتاور دارد، فورچونر را در مسسیرهای بیابانی تبدیل به اتومبیلی چابک و بی‌قیب می‌گرداند ضمن اینکه سواری با این شاسی‌بلند متوسط در شهر هم چندان کند و بی‌حس و حال نیست.
این شاسی‌بلند ۴٫۷۶ متری ۲تنی که به غیر از کشورهای آسیای شرقی مثل تایلند و هند و اندونزی در آرژانتین و پاکستان هم مونتاژ می‌شود به لطف سیستم ۴چرخ محرک و جعبه دنده ۶سرعته دستی یا اتومات، از هر نظر توان کافی برای آفرود را دارد. چیزی که برادر بزرگش لندکروزر از اسطوره‌های آن بوده و به واسطه توان کم‌نظیر آفرود مورد علاقه طبیعت گردان است. با اینکه ناجا هنوز اطلاعات دقیقی درباره این خودروها منتشر نکرده ولی گفته می‌شود ژاپن این خودروها را در ازای بخشی از بدهی نفتی خود به کشور رهسپار ایران کرده است. موردی که هنوز تایید یا تکذیب نشده است.

کدخبر: ۲۲۹۸۳۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ely

    پولش از کجا میاد؟ خیلی ماشینهای ارزانتر و عملیاتی تر از اینها میشه خرید. متاسفان ه مسئولین ما آگاهی کافی از تجهیزات روز ب ه درد بخور دنیا ندارند و فقط به فکر کلاس کار هستند

  • masina

    خوبه. برا پلیس خوبه، برای ملت اخ ه

  • negarestan

    معنی حمایت از تولید ملی رو هم فهمیدیم

  • zorro

    خخ. حمایت از تولید ملی فقط یک شعار برای فروش بنجل های داخلی به ما ملت