کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۱۷۹۸
تاریخ خبر:

لغو تورهای مسافرتی به‌دلیل ترس از کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | پروازها به مقصد ترکیه، گرجستان، عراق و کویت لغو شده است. با این حساب اگر برای اسفندماه، تور مسافرتی به مقصد ترکیه و گرجستان رزرو کرده بودید، حالا می‌توانید پولتان را از آژانس مسافرتی پس بگیرید. البته آژانس‌ها برای کنسل شدن تورهایشان جریمه‌ای پرداخت نمی‌کنند. چراکه معتقدند مسئولیتی در قبال لغو شدن پروازها ندارند. با وجود لغو تورهای مسافرتی اسفند به مقصد ترکیه و گرجستان، آژانس‌ها همچنان ثبت نام و رزرو تورهای نوروزی به مقصد این دو کشور را ادامه می‌دهند و معتقدند لغو پروازها موقتی است و تا عید نوروز شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت.

البته این احتمال به شکل قابل توجهی امیدوارانه به نظر می‌رسد! بررسی قیمت تورهای خارجی نوروز ۹۹ نشان می‌دهد این تورها نه‌تنها کاهش قیمت نداشته‌اند، بلکه شاهد افزایش نسبی قیمت‌ها به خاطر گرانی دلار هستیم. مسئولان گردشگری می‌گویند هنوز شرایط ویژه توسط وزارت بهداشت اعلام نشده است. هتل‌ها بر همین اساس از مسافرانی که رزرو اتاقشان را لغو می‌کنند، جریمه کنسلی دریافت می‌کنند.

*** تورهای اسفند به مقصد ترکیه و گرجستان لغو شد
ترکیه‌ای‌ها مرزهایشان را به روی مسافران ایرانی بسته‌اند. دو روز پیش این خبر در یکی از خبرگزاری‌های فارسی‌زبان ترکیه منتشر شد و در پی آن تماس‌ها با آژانس‌های گردشگری حاکی از آن بود که تمامی تورهای مسافرتی به مقصد ترکیه لغو شده است. البته ترکیه تنها نیست؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد تورهای گرجستان هم به همین سرنوشت دچار شده‌اند و حالا دیگر خبری از پرواز به تفلیس و باتومی نیست.

پروازهای کویت و عراق هم دست کم برای مدتی لغو شده‌اند. این مورد حتی دامنگیر برخی تورهای آذربایجان هم شده‌ است. خبرهایی مبنی بر امکان بسته شدن مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان منتشر شده و در چنین حالتی امکان لغو شدن تورهای زمینی به مقصد این کشور وجود دارد. حالا مشتری‌ها مانده‌اند و آژانس‌های مسافرتی که از چند هفته قبل برای این تورها برنامه‌ریزی کرده بودند و هزینه آن را هم از مشتریانشان گرفته بودند.

تماس ما با چند آژانس مسافرتی نشان می‌دهد این آژانس‌ها به طور قطعی تورهای اسفندماه خود را لغو کرده‌اند و در تماس با مشتریانشان، این موضوع را به اطلاع آنها می‌رسانند. آنها درباره روند بازگشت هزینه‌ها به مشتری می‌گویند فعلا ساز و کاری برای این موضوع تعیین نشده، اما مبالغ پرداخت شده به مشتریان برمی‌گردد. تماس با آژانس‌های مسافرتی نشان می‌دهد این آژانس‌ها صرفا اصل مبلغ تور را به مشتری برمی‌گردانند و خبری از جریمه و زیان احتمالی نیست. زمان بازگشت پول هم در اغلب آژانس‌های مسافرتی مشخص نیست.

برخی از آنها می‌گویند هزینه‌های تور کنسل شده زمانی به مشتری بازگردانده می‌شود که ایرلاین‌ها هزینه بلیت را به آژانس مسافرتی برگردانند. به گفته برخی از آژانس‌ها، به هیچ شکل نمی‌توان پیش‌بینی کرد که ایرلاین‌ها چه زمانی پول آژانس را پس می‌دهند و در نتیجه معلوم نیست مشتری‌‌هایی که سفرشان کنسل شده کی به پولشان خواهند رسید. این مورد حتی ممکن است به بعد از تعطیلات عید موکول شود.تورهای اسفندماه ترکیه و گرجستان در حالی لغو شده که همچنان در سایت‌های فروش تورهای مسافرتی، مواردی برای سفر استانبول، باتومی و آنکارا به چشم می‌خورد. هرچند در تماس با آژانس‌ها عنوان می‌شود که این تورها برگزار نخواهند شد.

*** تورهای نوروزی همچنان به قوت خود باقی است
سایت‌های رزرو تور مسافرتی در دنیای دیگری سیر می‌کنند! با اینکه در خبرها پروازهای ترکیه و گرجستان لغو شده و جمهوری آذربایجان مرزهای زمینی خود را بسته است، اما همچنان تبلیغات تورهای خارجی برایمان پیامک می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد آژانس‌های مسافرتی بدون مشکل در حال ثبت نام متقاضیان تورهای مسافرتی نوروزی هستند. آنها می‌گویند لغو پروازهای ترکیه موقتی بوده و صرفا قرار است تا ۲۵‌اسفندماه پروازی به ترکیه انجام نشود. یکی از آژانس‌های مسافرتی می‌گوید «ترکیه پروازهای ایران را به صورت موقتی لغو کرده و در حال ایجاد تجهیزات فرودگاهی برای بررسی سلامت مسافران است. با این حساب پروازها به زودی به مقصد ترکیه انجام خواهد شد و مشکلی بابت تورهای نوروزی نخواهیم داشت.»

می‌توان این نقل قول را به حساب بازارگردی آژانس‌ها برای فروش تور گذاشت. آژانس‌های مسافرتی احتمال لغو شدن تورهای نوروزی را رد نمی‌کنند. یکی از آنها می‌گوید «نهایتا در صورت لغو شدن سفر، هزینه آن را به شما برمی‌گردانیم.» البته آنطور که آژانس‌های مسافرتی در بازگشت هزینه تورهای کنسل شده اسفند رفتار می‌کنند، بعید است اگر سفر نوروز هم لغو شود به همین زودی بتوانید به پولتان برسید. یک آژانس مسافرتی دیگر به کلی امکان لغو شدن تورهای نوروزی را رد کرده و ادعا می‌کند:«لغو پروازها صرفا محدود به اسفند بوده و ترکیه به هیچ وجه سفرهای نوروزی را لغو نخواهد کرد. چراکه در این دوره انواع فستیوال‌ها و کنسرت‌ها برگزار می‌شود و ترکیه صنعت گردشگری خود را تعطیل نخواهد کرد.»

*** آیا هزینه تورها نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است؟
اگر از آن دسته مسافرهایی هستید که با شنیدن خبرهای مربوط به کاهش تقاضای سفر، خودتان را برای خرید تور ارزان‌قیمت آماده می‌کنید، خبرهای خوبی برایتان نداریم. بررسی‌‎ها نشان می‌دهد هزینه تورهای مسافرتی اسفندماه به مقصدهای غیر از ترکیه و گرجستان که پروازهایشان لغو شده، هیچ تغییری نسبت به گذشته ندارد. حتی در برخی موارد شاهد افزایش قیمت نسبی به خاطر گران شدن دلار در چند روز گذشته هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد ویروس کرونا تاثیر چندانی در قیمت تورهای نوروزی نگذاشته است.

طوری که قیمت تورهای نوروزی نسبت به دو هفته قبل تغییر چندانی ندارد. یکی از آژانس‌های مسافرتی می‌گوید «قیمت‌ها هیچ تغییری تحت تاثیر ویروس کرونا نداشته و تورها را با همان قیمت‌های قبل می‌فروشیم. این آژانس مسافرتی می‌گوید هزینه تورهای نوروزی نسبت به سال قبل بیشتر شده، چراکه آن زمان دلار ۱۰هزار تومان بود و حالا به ۱۶هزار تومان رسیده است.» البته تخمین قیمت دلار توسط این آژانس چندان دقیق نیست! به هر صورت بررسی‌ها حاکی از افزایش نسبی قیمت تورهای نوروزی نسبت به سال گذشته است. باید توجه داشته باشید که تورهای اسفندماه عموما با هزینه کمتری نسبت به مدت مشابه سال قبل فروخته می‌شدند. قیمت تورهای نوروزی عموما دو تا سه برابر موارد مشابه اسفندماه است.

*** اگر نخواهید سفر کنید، باید جریمه بپردازید
آژانس‌های مسافرتی تمایلی به پرداخت جریمه برای تورهای کنسل شده ندارند، اما اگر مسافری بخواهد به شخصه از شرکت در یک تور مسافرتی انصراف دهد، باید جریمه بپردازد. این روزها بعضی مسافران بنا به توصیه وزارت بهداشت از سفر پشیمان شده‌اند. وزارت بهداشت از مردم خواسته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنید. برخی آژانس‌های مسافرتی برای تورهایی که مشکلی برای برگزاری آن وجود ندارد و صرفا از طرف مشتری کنسل می‌شوند، درخواست جریمه می‌کنند. آنها می‌گویند «چون پرواز چارتر یا سیستمی بوده، پس حتماً باید هزینه کنسلی آن پرداخت شود.»

از طرف دیگر گفته می‌شود برخی هتل‌ها از جمله هتل‌های معروف برای لغو رزرو اتاق‌ها توسط مشتریان جریمه می‌گیرند. آنها می‌گویند شرایط ویژه از طرف دولت اعلام نشده و بر همین اساس در صورتی که مسافران رزرو اتاق‌ها را لغو کنند، باید جریمه کنسلی بپردازند. بررسی‌ها نشان می‌دهد،اغلب کنسلی تورهای مسافرتی، مربوط به پشیمان شدن مسافرانی است که برای جلوگیری از شیوع کرونا طبق توصیه وزارت بهداشت دیگر تمایلی به سفر ندارند.

*** مسئولان گردشگری چه نظری دارند؟
آژانس‌های مسافرتی باید شرایط مسافران را درک کنند. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید اخلاق این را حکم می‌کند تا به مردم تحمیل نشود که پروازی چون چارتر یا سیستمی است پس حتماً باید هزینه کنسلی آن پرداخت شود آن هم در صورتی که اراده افراد در این زمینه دخیل نبوده است. تیموری می‌گوید اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برخی از ایرلاین‌ها پروازهای خود را به ایران کنسل کرده‌اند. وزارت بهداشت به عنوان متولی تخصصی، همواره اعلام می‌کند که به مناطق ریسک‌پذیر سفر نکنید. به گفته معاونت گردشگری اگر شورای تأمین یا وزارت بهداشت اعلام کند که شهری یا استانی در حالت ویژه قرار دارد باید همکاران ما هم طبق همان عمل کنند و آن را مد نظر قرار بدهند. الان کل کشور در شرایط ویژه نیست.

جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتل‌داران کشور می‌گوید ما الان در شرایط ویژه قرار نداریم، این شرایط باید توسط هیأت دولت و یا شورای تأمین امنیت اعلام شود. تا زمانی که آنها اعلام رسمی نکرده‌اند قوانین شرایط ویژه درباره هتل‌ها اجرا نمی‌شود و همان قوانین کنسلی وجود خواهد داشت. مگر الان هزینه بلیت هواپیماها و یا قطارها و اتوبوس‌ها به مردم برگشت داده می‌شود؟ ما هم مجموعه‌ای هستیم که یکی از ارکان سفر را تشکیل داده‌ایم و اگر قرار است شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شود باید برای کل این مجموعه تصمیم گیری کنند.

آنطور که در متن قرارداد تورهای مسافرتی خارجی آمده، در صورت ابطال پرواز از طرف ایرلاین، آژانس مسافرتی باید سفر را با اولین پرواز بعدی، با توافق و رضایت گردشگران انجام دهد. همچنین در قرارداد تورهای مسافرتی آمده، در صورت لغو تور آژانس باید ۲۰درصد کل هزینه تور را به عنوان خسارت پرداخت کند. البته در قرارداد اعلام شده درصورت وقوع پیشامد غیر منتظره از قبیل شرایط فوق‌العادی جوی و مشکلاتی که از کنترل کارگزار خارج بوده، مسئولیتی متوجه کارگزار یا همان آژانس مسافرتی نخواهد بود. با توجه به اینکه طبق گفته مسئولان گردشگری، هنوز شرایط ویژه از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده، در نتیجه کنسل شدن تورهای مسافرتی هم مثل کنسلی هتل‌ها ممکن است مشمول جریمه باشد.

کدخبر: ۳۱۱۷۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر