کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۰۲۱
تاریخ خبر:

چرا ترامپ به خاطر یک جزیره از دانمارک دلخور است؟

روزنامه هفت صبح | دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا که پیش از این قرار بود در اوایل ماه سپتامبر به دانمارک سفر کند، روز چهارشنبه در پیامی ‌توئیتری اعلام کرد که انجام این سفر را به زمانی دیگر موکول خواهد کرد. ترامپ در پیام خود، به‌وضوح علت لغو این سفر را عدم تمایل دانمارک برای فروش سرزمین گرینلند اعلام کرده است.

یکشنبه گذشته مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک مقابل رسانه‌ها اعلام کرد که «گرینلند فروشی نیست» و افزود: «خوشبختانه دوره خرید و فروش کشورها و جمعیت‌ها به پایان رسیده است.» در واکنش، دونالد ترامپ در تازه‌ترین پیام توئیتری خود نوشت: «دانمارک کشوری بسیار ویژه با مردمانی فوق‌العاده است. اما با توجه به سخنان مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک که علاقه‌ای به گفت‌وگو درباره خرید گرینلند ندارد، دیدارمان را که قرار بود دو هفته دیگر عملی شود، به زمانی دیگر موکول کردم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا در دومین پیام توئیتری خود نیز نوشت: «خانم نخست‌وزیر با این صراحتش توانست باعث صرفه‌جویی در تلاش و هزینه‌ای هنگفت، هم برای آمریکا و هم دانمارک شود. از او سپاسگزارم و منتظر برنامه‌ریزی جدید[برای انجام این سفر] در زمانی دیگر هستم.» جاد دیری، معاون سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز لغو این سفر را تایید کرد.

پایگاه هوایی تول، شمالی‌ترین پایگاه ارتش آمریکا در گرینلند واقع شده است و گفته می‌شود که آقای ترامپ قصد دارد با خرید این جزیره که بزرگترین جزیره جهان نام گرفته، قلمرو نظامی ‌ایالات متحده را گسترش دهد. سفر دونالد ترامپ به دانمارک در پی دعوت رسمی‌ مارگارت دوم، ملکه این کشور از رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.

انتشار خبر لغو این سفر، خشم و شگفتی سیاستمداران دانمارکی را در پی داشت. برخی از آنها در شبکه‌های اجتماعی از دونالد ترامپ خواستند که احترام بیشتری نشان دهد و برخی نیز این رفتار او را «کودکانه» توصیف کردند. شگفتی از لغو این سفر از آن رو است که پیش‌تر کاخ سفید تاکید کرده بود، این سفر ارتباطی با اخبار منتشرشده درباره تمایل آقای رئیس‌جمهور برای خرید گرینلند ندارد. آقای ترامپ نیز یکشنبه گذشته به خبرنگاران گفت: «ما به لهستان می‌رویم و ممکن است از آنجا به دانمارک برویم، محور این سفر به هیچ‌وجه گرینلند نیست اما در حال بررسی این موضوع نیز هستیم.»

*** چرا دونالد ترامپ در فکر خرید گرینلند است؟
ایده خرید گرینلند که از روز دوشنبه از سوی منابع آگاه و به نقل از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مطرح شد، واکنش‌های متفاوتی را در سطح جهان برانگیخته است. گرینلند سرزمینی خودمختار است که تحت اداره کشور دانمارک در آب‌های اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و کمتر از ۶۰هزار نفر جمعیت دارد. ایده خرید سرزمین‌هایی با موقعیت نظامی ‌یا اقتصادی پیش‌تر نیز مطرح شده و این نخستین‌باری نیست که یک مقام مسئول درباره آن سخن می‌گوید. با این‌حال برای بسیاری این سوال مطرح شده که چرا رئیس‌جمهوری ایالات متحده به فکر خرید گرینلند افتاده است.

پایگاه هوایی تول که در گرینلند واقع شده، شمالی‌ترین پایگاه ارتش ایالات متحده آمریکا است که به‌عنوان سیستم هشداردهنده مقدماتی در صورت وقوع احتمالی حمله هسته‌ای علیه این کشور عمل می‌کند. ایالات متحده همواره در تلاش برای حفاظت از مرزهای خود درصورت بروز جنگ بوده و با توجه به مسائلی چون آزمایش‌های موشکی کره شمالی و برنامه هسته‌ای ایران، به‌دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از بروز حملات احتمالی است.

همچنین رقابت‌های میان روسیه و آمریکا که با وجود اتمام جنگ سرد همچنان ادامه دارد، سبب می‌شود که رئیس‌جمهوری ایالات متحده به‌دنبال راهی برای افزایش قدرت نظامی ‌خود باشد تا نقش خود را به‌عنوان یک ابرقدرت حفظ کند.به گزارش یورونیوز، ایالات متحده ظهور چین را هم به‌عنوان یک رقیب سیاسی و اقتصادی، تهدید فزاینده‌ای برای نفوذ بین‌المللی خود می‌داند.

چین سال گذشته برنامه «جاده ابریشم قطبی» را معرفی کرد که از طریق آن پیوندهای اقتصادی و تجاری خود را با کشورهای واقع در آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا محکم کند. پس از سال‌ها مذاکره، ۱۹۵کشور توافق‌نامه‌ پاریس را برای محدود‌کردن تغییرات آب و هوایی امضاء کردند که هدف از آن کاهش دمای زمین به دو‌درجه پیش از زمان صنعتی‌شدن بود.

با این وجود ایالات متحده آمریکا در تابستان ۲۰۱۷، خروج رسمی‌ خود را از پیمان اقلیمی ‌پاریس به سازمان ملل متحد اعلام کرد، چراکه دونالد ترامپ معتقد است ادعای دانشمندان در مورد تغییرات اقلیمی ‌حقیقی نیست و امضای این توافقنامه با پیشرفت صنعتی و اقتصادی آمریکا منافات دارد. خروج آمریکا از این توافقنامه به عنوان دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان به عنوان یک مشکل اساسی مطرح است.

حالا این پرسش مطرح شده که اگر ایالات متحده موفق به خرید گرینلند شود آیا ترامپ همچنان بر سر مواضع خود در مورد تغییرات اقلیمی‌ خواهد ایستاد؟ ایده خرید سرزمین‌های وسیع خالی از سکنه یا کم‌جمعیت پیش‌تر نیز مطرح شده و در برخی موارد به سرانجام رسیده است. ایالات متحده آمریکا یکی از کشورهایی است که سابقه‌ای طولانی در خرید زمین برای گسترش قلمرو و تامین منافع خود دارد.

اندرو جانسون، هفدهمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سال ۱۸۶۷ آلاسکا را از امپراطوری روسیه خریداری کرد.آلاسکا پیش از ورود اروپایی‌ها به قاره آمریکا سرزمین آزادی بود. روسیه آن را در نیمه‌های قرن هجدهم میلادی تحت تسلط خود درآورد و یک‌قرن بعد آن را به ایالات متحده فروخت. آلاسکا در سال ۱۹۵۹ تبدیل به یک ایالت شد.

آلاسکا اکنون بزرگترین ایالت آمریکا است که به‌‌واسطه معادن غنی معدنی و نفت یکی از ثروتمندترین ایالت‌های این کشور محسوب می‌شود.ایده خرید گرینلند در سال ۱۹۴۶ و همزمان با آغاز جنگ سرد مطرح شد. در آن زمان به هری ترومن، سی‌وسومین رئیس‌جمهوری ایالات متحده پیشنهاد شده بود که گرینلند را به مبلغ ۱۰۰میلیون دلار بخرد.

کدخبر: ۲۷۶۰۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر