کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۸۴
تاریخ خبر:

لشکر شکست‌ خورده سریال‌های نمایش خانگی

روزنامه هفت صبح،‌ وحید سعیدی / احمد رنجبر | یک دهه پیش که سریال سازی در شبکه نمایش خانگی کلید خورد، کمتر کسی فکر می‌کرد بازار آن تا این اندازه رونق بگیرد. به‌ویژه آن‌که خیلی زود و با ناتمام ماندن قلب یخی و قهوه تلخ، نشانه‌های ناکامی به چشم آمد. بی‌نظمی سریال‌های خانگی اگرچه به طور کامل از بین نرفته است اما حالا مخاطب با طیب خاطر می‌تواند سریال‌ها را به تماشا بنشیند.

در چنین شرایطی آن چه از سوی مخاطبان واجد اهمیت شده‌، کیفیت خود سریال‌ها است. حالا هر قسمت یک سریال محل بحث و جدل میان موافقان و مخالفان است و در رسانه‌های رسمی نیز مطالب متعددی درباره سریال‌های خانگی منتشر می‌شود. کما این‌که از مدت‌ها پیش سریال «دل» سوژه فضای رسمی و غیر رسمی شده. این سریال برخلاف انتظارها عمل کرده و تقریبا همه مطالب علیه آن است.

منوچهر هادی بعد از «عاشقانه» این تصور را ایجاد کرد که در شبکه خانگی هم مثل سینما‌، کارگردانی رکوردشکن است. این سریال همپای فیلم‌های سینمایی‌اش یعنی«من سالوادور نیستم» ،‌«آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰» موفق بود. «دل» اما معادلات را به هم ریخت… به‌زودی با هادی گفت‌و‌گویی مفصل انجام خواهیم داد؛‌ عجالتا سراغ دلیل ناکامی او و ۱۱ چهره دیگر شبکه نمایش خانگی رفته‌ایم.

*** سیروس مقدم / کارگردان سریال خواب‌زده
فضای کلی: سیروس مقدم «خواب‌زده» را با فیلمنامه‌ای از سعید نعمت‌الله ساخته و محور کلی آن داستان تقابل خیر و شر است. سریال فضایی ماورایی دارد و به ژانر وحشت تنه می‌زند.
چرا شکست خورد: خواب‌زده در لحظات زیادی می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند. آنچه باعث شده از این سریال به عنوان اثری شکست‌خورده یاد کنیم، بیشتر دلیلی فرامتن دارد. پیش‌تر به تفصیل درباره شرایط پخش خواب‌زده نوشتیم و اشاره کردیم مقصر اصلی به بستر پخش آن برمی‌گردد.

اکثر مخاطبان نام اپلیکیشن روبیکا را به عنوان اسپانسر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی شنیده‌اند و درباره خدماتی که ارائه می‌کند کمابیش اطلاعاتی دارند، اما خیلی از آنها اصلا در جریان بارگذاری جدیدترین سریال سیروس مقدم در این اپلیکیشن نیستند. از یک طرف، روبیکا هنوز به اندازه فیلیمو و نماوا به عنوان تلویزیون اینترنتی شناخته‌شده نیست و از طرف دیگر خود مدیران این اپلیکیشن هم تلاشــی برای تبلیغات پخش این سریال انجام نداده‌اند. مقدم سریال متوسط هم دارد اما بیش از خواب‌زده دیده شده‌اند.

‌تاثیر روی کارنامه: سیروس مقدم باهوش‌تر از آن است که یک سریال ناموفق روی کارنامه‌اش سایه بیندازد.
بعد از آن چه کرد؟ پایتخت ۶ سریال سیروس مقدم بعد از خواب‌زده بود. او در اندیشه ساخت سریال تازه‌ای برای تلویزیون است.
‌دیگر تجربیات خانگی: ندارد.

*** کمال تبریزی / کارگردان سریال ابله
فضای کلی: ابله اولین تجربه سریال‌سازی تبریزی در شبکه خانگی محسوب می‌شود. هوشنگ (مهران احمدی) محور اصلی قصه ابله است؛ یک نویسنده که به ماجراهایی ورود می‌کند و از این طریق روابط مختلف آدم‌ها روایت می‌شود. سریال قرار است به عادات و خلقیات برخی آدم‌های جامعه طعنه بزند؛ در این جمع، هم سینماگران مورد شوخی قرار می‌گیرند و هم آدم‌های متمول، هم نویسنده‌ها و…

چرا شکست خورد؟ در زمان پیش‌تولید مانور زیادی روی نام بازیگران و گریم‌های سنگین آنها می‌شد و زمینه پذیرش ابله بیش از پیش شد. خیلی‌ها منتظر بودند ببینند بعد از گریم‌های سنگین و متفاوت محسن تنابنده در شاهگوش، این‌بار او چه خواهد کرد، آن هم در نقش یک پیرزن. تازه در کنار تنابنده، مجید صالحی و بهنام تشکر هم گریم‌های سنگینی را تجربه کردند. هرچه گذشت سریال افت کرد و مخاطبش کم شد. دلیل اصلی به قصه و فضای جدی سریال باز‌می‌گردد که برخلاف انتظار مخاطبان نه‌تنها سرگرم‌کننده نبود که بار طنز هم نداشت.

‌تاثیر روی کارنامه: کمال تبریزی می‌توانست در شبکه خانگی نام خود را احیا کند. ابله اما تاثیر معکوس داشت و به کارنامه‌اش ضربه‌ای دیگر وارد کرد. پرونده این سریال به‌جای ۲۵ قسمت در ۱۲ قسمت بسته شد.
بعد از آن چه کرد؟از سال ۹۳ تاکنون تبریزی ۵ فیلم ساخته است که همگی ناکام بوده‌اند.
‌دیگر تجربیات خانگی: ندارد.

*** منوچهر هادی / کارگردان سریال دل
فضای کلی: بعد از موفقیت عاشقانه، منوچهر هادی توانست موقعیت خود را در شبکه خانگی تثبیت کند؛ البته که فروش فیلم‌هایش در سینما هم در جلب اعتماد سرمایه‌گذارها تاثیرگذار بود و موجب شد تا او سریال دل را برای شبکه خانگی بسازد.

چرا شکست خورد؟ ایراد اصلی سریال دل به داستان کند آن برمی‌گردد. این اتفاق صدای خاص و عام را بلند کرد. قصه سریال دل به‌قدری کم‌ملات است که اگر یک نفر هر ۱۰ قسمت یک‌بار آن را تماشا کند،‌ متوجه می‌شود چه اتفاقی رخ داده! بازی بد بازیگران و عدم انطباق قصه با واقعیت‌های جامعه دیگر ایرادهایی است که مورد اعتراض غالب مخاطبان قرار گرفته. این سریال خیلی زود از دیگر رقبا مثل همگناه و آقازاده عقب افتاد. حجم کامنت‌های منفی و درصد پایین رضایت مخاطبان از آن در فیلیمو نشان می‌دهد دل چه وضعیت اسفباری دارد.

‌تاثیر روی کارنامه: شکست سریال دل نقطه‌ضعفی در کارنامه منوچهر هادی است که با سریال قبلی خود و نیز فیلم‌های پرفروشش، شمایل کارگردانی پولساز را به دست آورده بود.
‌بعد از آن چه کرد؟ هادی این روزها مشغول ساخت سریال گیسو (عاشقانه ۲) برای شبکه خانگی است. محمدرضا گلزار، هومن سیدی، ساره بیات، حسین یاری، هانیه توسلی و مسعود رایگان بازیگران اصلی سریال هستند.
دیگر تجربیات خانگیهادی سریال عاشقانه را سال ۹۵ با حضور کلی ستاره و با فرمول ترکی ساخت.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۴۹۷۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر