کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۴۷۴
تاریخ خبر:

لستر هولت، خبرنگاری که ایران را به هم ریخت

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | داستان آقای لستر هولت، خبرنگار ان‌بی‌سی و مصاحبه‎‌های جنجالی‌اش در ایران. بیایید با هم یک بار اخبار سیاسی این چند وقت را مرور کنیم. آیا شنیده‌اید که شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی از امضای برجام پشیمان شده است؟ آیا به این خبر برخوردید که آذری جهرمی، درست دو روز بعد از تاکیدهای فرهنگی در جلسه هیات دولت با رهبر انقلاب، علیه فیلترینگ در شبکه‌های اجتماعی سخن گفته است؟ آیا کلیپ مجادله علی لاریجانی بر سر کودتای ۲۸ مرداد را دیده‌اید؟ آیا باور می‌کنید که همه این اخبار مربوط به سفر یک خبرنگار آمریکایی به ایران بوده است.

آن خبرنگار البته خبرنگار معمولی و تازه کاری نیست. از لستر دان هولت صحبت می‌کنیم. کسی که در حال حاضر، مجری دو برنامه مهم خبری در شبکه ملی آمریکا یا همان NBC است. هولت در ۸ مارس ۱۹۵۹ یا ۱۷ اسفند ۱۳۳۷ در سن فرانسیسکو به دنیا آمده است. او یک آفریقایی - آمریکایی است و از نظر نژادی به هند و جامائیکا باز می‌گردد.

اوسال‌ها کار کرده تا به اینجا برسد. موفقیتش را البته مدیون تحصیلات نبوده چرا که تحصیلاتش در دانشگاه آمریکایی و دولتی کالیفرنیا در ساکرامنتو را نیمه‌کاره رها کرده است اما از آن طرف تا دلتان بخواهد کار کرده است. در دوران تحصیلش در کالج، دی‌جی بوده است تا اینکه در سال ۱۹۸۱ یعنی در ۲۲ سالگی استخدام یک شبکه به نام WCBS-TV می‌شود که زیرمجموعه سی‌بی‌اس است.

مدت کوتاهی در شبکه KNXT که یک ایستگاه تلویزیونی مستقل بود کار کرد اما بعد به همان شبکه زیرمجموعه CBS بازگشت. نقطه پرش او البته این بود که از سال ۱۹۸۶ به مدل ۱۴ سال یعنی تا آغاز هزاره جدید در شبکه WBBM-TV که زیرمجموعه CBS بود مجری اخبار عصرگاهی بود و البته در این دوران از بحران‌هایی مثل عراق، ایرلند شمالی، سومالی، السالوادور و هائیتی گزارش تهیه کرد.

موفقیت‌های او در مجموعه شبکه‌های زیرمجموعه CBS باعث شد که در سال ۲۰۰۰ وارد MSNBC یکی از زیرمجموعه‌های NBC، دیگر غول رسانه‌ای آمریکا فراهم شود و در نهایت زمینه لازم برای حضورش در شبکه ان‌بی‌سی، به وجود بیاید. البته نباید تصور کرد که باز هم کار به همین سادگی که گفتیم اتفاق افتاده است. او ابتدا به عنوان یک مجری جایگزین و همکار مشغول شد و ضمنا دو ساعت برنامه خبری در ام‌اس‌‌ان‌بی‌سی داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۷، یعنی هفت سال بعد از ورودش به ان‌بی‌سی و البته در ۴۸ سالگی‌اش توانست برنامه آخر هفته خبری این شبکه را در دست بگیرد.

بعد از هشت سال اجرای این برنامه، در سال ۲۰۱۵ (و بعداز اشتباه برایان ویلیام در گزارشی درباره جنگ عراق) بود که او توانست به تنهایی، افتخار اجرای آن را به دست بیاورد. (اگر دنبال موفقیت در زندگی لستر هولت می‌گردید توجه کنید که موفقیت واقعی او در ۵۶ سالگی او اتفاق افتاده است!)

لستر هولت را البته کسی اگر در ایران بشناسد به خاطر اجرای خوبش در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و بین ترامپ و کلینتون می‌شناسد. وقتی از دید سیاسیون تسلطش بر چک کردن صحت اطلاعات بیان شده توسط کاندیداها به چشم آمد و از دید مردم عادی، قد بسیار بلندش به طوری که بعد از برنامه بسیاری به دنبال اندازه دقیق او بودند.

البته به خاطر اینکه او قبلا مناظره بین دموکرات‌ها را هم گزارش کرده بود، رویکردش در این مناظره مورد نقد ترامپ قرار گرفت چرا که مدعی بود او یک دموکرات است و این در حالی است که او در آن زمان یک جمهوری‌خواه ثبت شده بود تا اینکه در سال ۲۰۱۸، اساسا گرایش سیاسی خود را به مستقل تغییر داد. مصاحبه او نیز در ماه می سال ۲۰۱۷ با ترامپ، مورد توجه قرار گرفت چرا که به عقیده خبرنگاران سوالات او سخت اما متناسب بود.

جالب خواهد بود اگر بدانید که او در چندین سریال و برنامه نمایشی تلویزیونی (شو) نیز بازی کرده است که مشهورترین آن، نظم و قانون است. هولت همچنین دست به گیتار خوبی هم دارد. هالت با همسرش کارول هاگن و دو پسرش در منهتن زندگی می‌کند. یکی از پسران او در راه پدر حرکت کرده و لابد اگر در ایران بود با برچسب ژن خوب روبه‌رو می‌شد مخصوصا به خاطر اینکه در زیرمجموعه‌های ان‌بی‌سی کار می‌کند.

*** هولت در ایران چه کرد؟
آن‌طور که وزارت ارشاد می‌گوید آقای هولت با یک تیم ۳ نفره (از جمله خودش) و به مدت ۷ روز در ایران مجوز اقامت داشته است. او در این مدت، با پنج مقام ایرانی مصاحبه رسمی داشته است: علی لاریجانی رئیس مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه.

در این میان مصاحبه او با مثلث شمخانی و لاریجانی و آذری جهرمی به دلایلی که در ابتدای این نوشته گفتیم جنجالی بوده است. هولت البته فقط با مسئولین صحبت نکرده و آن طور که از گزارش‌هایش برمی‌آید با یک خانواده ایرانی شام خورده، با دو جوان (پسر) ایرانی در کافی شاپ گپ زده، در یک پارک و در بازار میوه تجریش با یک آقا و خانم ایرانی مصاحبه کرده و به سراغ یک طراح لباس ایرانی هم رفته و حسابی در ایران سرشلوغ بوده است.

کدخبر: ۲۷۷۴۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر