کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۲۳۵
تاریخ خبر:

لرزش آغاسی در گور و دغدغه‌ عجیب کانیه

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | در هفته‌ای که گذشت دقیقا مثل هفته قبل و هفته‌های قبلترش هیچ خبری در مارکت موسیقی نبود. دو آهنگ احسان خواجه امیری به نام «در کنار پروانه‌ها» و روزبه نعمت‌الهی به نام «مونالیزا» روی پیشخوان سایت‌های دانلود و پخش قرار گرفته که اگر بخواهم راستش را بگویم پیشنهاد می‌کنم آهنگ روزبه را بشنوید و آهنگ خواجه‌امیری را بگذارید برای یک وقت دیگر. البته این در حالی است که دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو هفته پایانی مردادماه مجوز ۱۴۲ تک آهنگ و ۱۵ آلبوم را در ژانرهای مختلف صادر کرد.

این حجم بالای مجوز و در مقابلش خروجی کمی که در بازار می‌بینیم هم یکی از مسائلی است که باید بیشتر به آن توجه کرد. اخبار مجوزهای هر هفته نشان می‌دهد که تقاضا برای مجوز در حوزه موسیقی زیاد است و انصافا هم به نسبت سال‌ها و دهه‌های گذشته این فرایند برای هنرمندان آسان‌تر شده، اما در مقابلش پیشخوان سایت‌ها نشان می‌دهد که بازار عملا فعالیتش کم شده و خیلی از قطعات و آلبوم‌ها بعد از دریافت مجوز به بازار نمی‌رسند. کرونا و وضعیت اقتصادی در یکی دو سال اخیر باعث شده حتی هنرمندان معروف و صاحب‌نام هم به مشکل عدم سرمایه‌گذاری اسپانسرها برخوردند.

در ابتدای شیوع ویروس گمان بر این بود که اجرای کنسرت‌های آنلاین در سطح گسترده شاید بتواند اندکی به بازار موسیقی کمک کند اما کمی بعد متوجه شدیم که نبود بستر مناسب در فضای مجازی و عدم وجود سایت‌هایی که بتوانند از پس مسائل فنی اجرای آنلاین در سطح وسیع و با مخاطب بالا بر بیایند بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم توی چشم می‌خورد. به موازات اینکه کنسرتی در کار نبود تولید هم تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کرد.شاید خنده‌دار باشد اما اگر دقت کرده باشید حتی اخبار حاشیه‌ای و مصاحبه‌های هنرمندان موسیقی هم در این یکی دو سال کمتر شده. (البته اگر تتلو را فاکتور بگیریم)

اما خبر دیگر اینکه «کانیه وست» برای دهمین آلبوم استودیویی خود که قرار است قبل از پایان آگوست منتشر شود، مجموعه‌ای از جلسات شنیدن آلبوم در استادیوم را برگزار کرده است. او همچنین به دادگاه تقاضای تغییر نام خود را ارائه کرده. پرونده دادگاه عالی لس آنجلس می‌گوید این خواننده ۴۴ ساله سیاه‌پوست می‌خواهد از نام کامل خود-کانیه عمری وست-صرف‌نظر کند و تنها نام مستعار دو حرفی او، «Ye»، بدون نام و نام خانوادگی به عنوان نام رسمی‌اش ثبت شود.

در اسنادی که مورخ ۱۱ آگوست ارسال شده‌اند اما تا روز سه‌شنبه به سیستم دادگاه ارسال نشده بود و در آن «دلایل شخصی» برای تغییر نام ذکر شده است.وست که سال‌ها در صفحات اجتماعی خود را «Ye» نامیده بود، در توئیتر خود اعلام کرد که می‌خواست در سال ۲۰۱۸ تغییر نام بدهد و گفت: «من که به طور رسمی با عنوان کانیه وست شناخته می‌شوم، اما نامم «YE» است.» همچنین نام آلبوم او در سال ۲۰۱۸ هم همین بود. او در مصاحبه‌های خود گفته است که علاوه بر کوتاه شدن نام خود که دوست دارد، این کلمه‌ای است که در کتاب مقدس استفاده میشود.وست در حال طلاق و جدایی از «کیم کارداشیان وست» مدل و چهره تلویزیونی مشهور آمریکایی است. چهار فرزند این زوج نیز نام خانوادگی او (وست) را دارند.

واقعا در جهان عجیبی زندگی می‌کنیم. یعنی شما تصور کنید در یک سمت کره زمین کنسرت‌ها یکی یکی روی صحنه می‌روند و دغدغه هنرمندش تغییر نام است و یک ملتی هم پای اخبار طلاقش نشسته‌اند و در سمت دیگرش گروه طالبان افغانستان را تحت تسلط خود در می‌آورد، موسیقی را ممنوع می‌کند و خواننده سرشناس را به گلوله می‌بندد و سازهای ارکستر افغانستان را می‌شکند بعد هم یک‌جا جمع می‌شوند و آغاسی می‌خوانند.

یعنی تن نعمت‌الله بعد از پخش کلیپ طالبانی‌هایی که آهنگش را می‌خوانند لرزید. به واقع اگر امروز زنده بود و این کلیپ را می‌دید و یک بار دیگر به گذشته برمی‌گشت، حتما در تصمیم به خوانندگی‌اش تعلل بیشتری می‌کرد. خبر آخر هم اینکه محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در اولین روز حضور خود در این وزارتخانه با اشاره به اولین اولویت کاری خود گفته: «اولویت اول ما در دولت در همه حوزه‌ها از جمله حوزه فرهنگ و هنر رسیدگی به عوارض ناشی از کرونا خواهد بود.

در ۱۸ ماه گذشته که کشور با فراگیری کرونا روبه‌رو بوده تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور تحت‌الشعاع قرار گرفته و رو به تعطیلی و نیمه‌تعطیلی رفته است. اصحاب فرهنگ و هنر به موجب این شیوع با روزگار سختی روبه‌رو بودند و سعی ما در «دولت مردمی» بر این است که از وضعیت فعلی عبور کنیم و بتوانیم سریعا یک فضای حمایتی و پشتیبانی را ایجاد کنیم.

در جلسه دولت نیز همین موضوع مطرح و قرار بر این شد که مجموعه‌های پشتیبان در دولت همانند سازمان برنامه و بودجه بتوانند کمک‌های لازم را داشته باشند.»او اینطور ادامه داد که: « تلاش ما بر این است که با پایین آمدن شیوع ویروس کرونا، بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی و هنری را با حفظ پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم. تمام دغدغه ما این است که هرچه سریعتر فضای فرهنگی و هنری کشور به شرایط عادی بازگردد.»

کدخبر: ۴۱۱۲۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر